44 149 läst ·
175 svar
44k läst
175 svar
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Jag ringde kommunen och de sa: Självklart är ni med i VA-området.Claes Sörmland skrev:
Precis och den som kan svara på det är kommunens medarbetare.
Sen skulle man ju kunna tänka sig att medarbetarna hos kommunen har fel. Att de t ex har missat ett gammalt beslut från kring 1977 som faktiskt gör era fastigheter till en del av verksamhetsområdet för kommunalt VA. Men det kräver ju då att ni lyckas gräva fram ett sådant beslut i ett gammalt protokoll från kommunfullmäktigemöte vid tiden. Låter osannolikt.
Men ändå vill de inte hjälpa oss.
Grävde lite mer i detta med flera fastigheter till en förbindelsepunkt:
- Inkoppling av två eller flera fastigheters VA-installationer till den allmänna anläggningen i en gemensam förbindelsepunkt för fastigheterna kan beviljas om huvudmannen bedömer att det finns särskilda skäl för en sådan lösning. Avtal om detta träffas i sådana fall med huvudmannen. En förutsättning för att en gemensam förbindelsepunkt ska beviljas är ofta att fastigheterna bildat en gemensamhetsanläggning.
Tydligen inte 100% klart att gemensamhetsanläggning krävs för att få ansluta flera fastigheter på samma förbindelsepunkt. De väljer aktivt att skriva vagt...
- Inkoppling av två eller flera fastigheters VA-installationer till den allmänna anläggningen i en gemensam förbindelsepunkt för fastigheterna kan beviljas om huvudmannen bedömer att det finns särskilda skäl för en sådan lösning. Avtal om detta träffas i sådana fall med huvudmannen. En förutsättning för att en gemensam förbindelsepunkt ska beviljas är ofta att fastigheterna bildat en gemensamhetsanläggning.
Tydligen inte 100% klart att gemensamhetsanläggning krävs för att få ansluta flera fastigheter på samma förbindelsepunkt. De väljer aktivt att skriva vagt...
Intressant. Jag har frågat kommunen var min förbindelspunkt finns. De ska ringa upp på måndag.pacman42 skrev:
Grävde lie mer i detta med flera fastigheter till en förbindelsepunkt:
Googlade vidare och det verkar som att de flesta kommuner kräver en gemensamhetsanläggning (juridisk person) om inte det är enskilda anslutningar till fastigheterna.
Intressant med tanke på att min kommun inte godkänner detta alls...
Intressant med tanke på att min kommun inte godkänner detta alls...
Vi vill ju hävda att vi då har enskilda anslutningar pga ingen Gemensamhetsanläggning men samfälligheten (som vi menar ska gälla ovan mark) ställer ju till det här.pacman42 skrev:
Intressant att din kommun jobbar tvärtom.
Utanför VA-området så kan man ansluta hur man vill, men där det finns beslut om VA-område så får man inte alls ansluta sig gemensamt, inte ens med gemensamhetsanläggning.S Sofia33 skrev:
Argumentationen är att det enligt VA-lagen är kommunen som har ansvaret om inte anläggningen fungerar och att de inte vill ta på sig kostnader på sådant som de inte har byggt (eller tydligt kravställt).
Bodde tidigare i ett litet område med gruppbyggda parhus. Tot 10st "hus".
En förbindelsepunkt till det kommunala för både vatten och avlopp.
Alla delade delade på kostnaden för vattenräkningen beroende på hur mycket vatten varje "hus" hade gjort av med. Fanns separat vattenmätare hos alla.
Byggt tidigt 80-tal.
En dag sprack en vattenledning mellan två hus.
Den fick vi gemensamt bekosta byte av.
Har alla hus i TS område egna vattenmätare som debiteras direkt?
Eller spelar det i sammanhanget ingen roll?
Alla delade delade på kostnaden för vattenräkningen beroende på hur mycket vatten varje "hus" hade gjort av med. Fanns separat vattenmätare hos alla.
Byggt tidigt 80-tal.
Frågan är om den som du pratade med förstod frågan och dess juridiska betydelse? Om era fastigheter är en del av verksamhetsområdet för GA så ska normalt kommunen upprätta en anslutningspunkt vid varje fastighets närhet, alltså vid fastighetsgränsen. Då ska ni inte ansvara för ledningar i gatan.S Sofia33 skrev:
Men det skulle kunna vara så att ägaren av era fastigheter när VA anslöts (och era fastigheter är en del av verksamhetsområdet för VA) har kommit överens med kommunen om att er delade anslutningspunkt ska ligga en bit ifrån era fastigheter och att ni har delat rör hela vägen till den. Ja då gäller det. Det förklarar i så fall också servitutet som du nämnde.
Gemensamhetanläggning är inget lagkrav. Men en vanlig lösning.pacman42 skrev:
Grävde lite mer i detta med flera fastigheter till en förbindelsepunkt:
Hur fick ni information om att ni var ansvariga för det? Här har ju folk bott sen 70-talet och inte tidigare fått info om det. Vi har alla egna vattenmätare som direktdebiteras.Huddingebo skrev:
Bodde tidigare i ett litet område med gruppbyggda parhus. Tot 10st "hus".
Byggt tidigt 80-tal.
Yes, jag undersöker var anslutningspunkten sitter!Claes Sörmland skrev:
Frågan är om den som du pratade med förstod frågan och dess juridiska betydelse? Om era fastigheter är en del av verksamhetsområdet för GA så ska normalt kommunen upprätta en anslutningspunkt vid varje fastighets närhet, alltså vid fastighetsgränsen. Då ska ni inte ansvara för ledningar i gatan.
Men det skulle kunna vara så att ägaren av era fastigheter när VA anslöts (och era fastigheter är en del av verksamhetsområdet för VA) har kommit överens med kommunen om att er delade anslutningspunkt ska ligga en bit ifrån era fastigheter och att ni har delat rör hela vägen till den. Ja då gäller det. Det förklarar i så fall också servitutet som du nämnde.
Många som bott i husen sedan de byggdes. Samt att man har samfällighetsmöten varje år och går igenom saker för nya medlemmar/nyinflyttade. Vilket inte är speciellt många sedan det byggdes (SMÅA självbyggeri).S Sofia33 skrev:
Det blev ju mkt billigare att ansluta och årsavgiften blev lägre. Nackdelen är som sagt att det blir dyrare när något inom "området" pajjar.
Jag råkar vara hyfsat påläst på sånt här. Saken e den att när ni läser grejer får ni komma på att de skiljer sig lite när man utförde arbetena/detsljplanerna och säkerligen vilken kommun de handlar om. På 70 talet så upprättades sannolikt en lösning att anslutningspunkten och sista ”kommun” ansvaret vid den gräns som du även har belysning o så.
Idag är man lite mer restriktiv kring för att lämna va i gemensamhetsanläggningar utan sätter hellre anslutningspunkt till varje fastighet. Säkert på grund av sån här anledning. Man vet ju att de som bor där ändå inte luftar ventiler för vatten och att saker inte ombesörjs så som ett kommunalt va hanterar saker.
Jag e med i många projekt och har hittills inte stött på det du far efter i 70 tals projekten.
Jag anser att de borde vara så som du beskriver för varför ska 6 barnfamiljer / pensionärer sköta och bygga om en infrastruktur lösning som vi har kommunal kunskap hur man hanterar. Det är ju inte bara att hanterar sånt, det är ju samma sak med stora samfälligheter där 100 tals hus äger va gemensamt. Det är lösningar som är förlegade (tycker jag)
Idag är man lite mer restriktiv kring för att lämna va i gemensamhetsanläggningar utan sätter hellre anslutningspunkt till varje fastighet. Säkert på grund av sån här anledning. Man vet ju att de som bor där ändå inte luftar ventiler för vatten och att saker inte ombesörjs så som ett kommunalt va hanterar saker.
Jag e med i många projekt och har hittills inte stött på det du far efter i 70 tals projekten.
Jag anser att de borde vara så som du beskriver för varför ska 6 barnfamiljer / pensionärer sköta och bygga om en infrastruktur lösning som vi har kommunal kunskap hur man hanterar. Det är ju inte bara att hanterar sånt, det är ju samma sak med stora samfälligheter där 100 tals hus äger va gemensamt. Det är lösningar som är förlegade (tycker jag)
Verkligen besvärlig sits.S Sofia33 skrev:
Men.
OM det absolut värsta händer - att ledningarna visar sig vara ert ansvar - så har ni åtminstone sparat en massa sköna tusenlappar under dessa 48 år. De pengarna kan ni använda till att reparera eller byta ut ledningarna.
Plus att ni som ledningsägare då har full rådighet att styra över reparationerna. Ni måste alltså inte anlita kommunens snordyra entreprenör. Ni kan gräva själva för priset av en spade.
En till fördel med att reda ut detta nu är att det blir klargjort för framtiden och färre överraskningar och felaktiga förväntningar längre fram. Ni kommer ju generationsskifta med tiden och då är det bra att detta är utrett.
Så till det praktiska då.
Jag hoppas ni inte bara har spolat med högtryck? Har ni filmat också? Och klargjort vad, var och hur stort felet är. Många tar bara ut en spolbil akut och trycker blint men det kan förvärra felet.
Man kan hyra inspektionsutrustning och göra samma sak som en firma men för en bråkdel av kostnaden. Det är inte svårt utan lite kul och lärorikt.
Men förstår att ni just nu väntar på beskedet på måndag.
Lycka till!