P
S StefanMJ skrev:
Jag utgår från att VA-bolag och rättsväsende håller sig borta från filosofin, men du får ju gärna ha det som din hobby. Eller ska man döpa om Tingsrätten till Filosofirätten, och Domstolarna till Filosofistollarna. Hahaha.
Vad som avgörs vara bevisat är självklart en filosofisk fråga även i en domstol. Oftast handlar det om den del av filosofin som kallas logik, men ibland handlar det om etik eller någon annan del av filosofin.

P
H hempularen skrev:
Det finns såvitt jag förstått en avsevärd skillnad mellan parkeringsböter som du kan få på ex. en kommunal parkering och kontrollavgift som du får på privat mark.
Om man parkerar utan tillstånd på kommunal mark, och blir påkommen med det, man kan man drabbas av felparkeringsavgift.

Begreppet parkeringsböter vet jag inte riktigt i vilket sammanhang det kan förekomma, utom i vardagligt tal, men så lågt ska vi väl inte sjunka i en diskussion där språkriktighet har lyfts som viktig.

P
S StefanMJ skrev:
Återigen - stod det på böteslappen att det var misstanke om felparkering?
Var det en böteslapp? Vad är en böteslapp? Finns det sådana och vilken myndighet utfärdar dem?
I vilka sammanhang?

P
S StefanMJ skrev:
Skämtare där!
Så här står det på Konsumentverkets hemsida:
"Det finns två olika typer av parkeringsböter – felparkeringsavgift och kontrollavgift. Det framgår av parkeringsboten vilken typ det är. "

Ordet parkeringsböter är alltså ett samlingsbegrepp.
[länk]
Konsumentverket använder en term som inte är juridiskt gällande i sammanhanget. Det ska vi väl inte ta efter?

P pmd skrev:
Vad som avgörs vara bevisat är självklart en filosofisk fråga även i en domstol. Oftast handlar det om den del av filosofin som kallas logik, men ibland handlar det om etik eller någon annan del av filosofin.
JAg håller mig till fakta, men du kan frotsätta fantisera.

P pmd skrev:
Var det en böteslapp? Vad är en böteslapp? Finns det sådana och vilken myndighet utfärdar dem?
I vilka sammanhang?
Japp, kallas vanligtvis för parkeringsbot, och därmed böteslapp.

P pmd skrev:
Konsumentverket använder en term som inte är juridiskt gällande i sammanhanget. Det ska vi väl inte ta efter?
Spelar ingen roll. Det är ett samlingsbegrepp - försök förstå skillnaden.

P
S StefanMJ skrev:
JAg håller mig till fakta, men du kan frotsätta fantisera.
Tack, men varför tycker du att jag ska börja fantisera? (Man måste börja innan man kan fortsätta).

P
S StefanMJ skrev:
Japp, kallas vanligtvis för parkeringsbot, och därmed böteslapp.
Jag tycker att vi ska använda korrekt terminologi här i juridikdelen av forumet.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Även jurister använder ordet "parkeringsböter"! Där står bl.a.: "Det finns två olika sorters ”parkeringsböter...”!
[länk]
Du missade två väsentliga saker i den meningen, dels det du inte citerade dels citationstecken runt ordet.
Det finns två olika sorters parkeringsböterkontrollavgifter och felparkeringsavgifter.
Du missade även att juristen förklarade ordet för frågeställaren som använde ordet.

Demmpa Demmpa skrev:
Du missade två väsentliga saker i den meningen, dels det du inte citerade dels citationstecken runt ordet.

Du missade även att juristen förklarade ordet för frågeställaren som använde ordet.
Spelar ingen roll, allmänt vedertaget begrepp. Ack ja, så fel du har. Vad sägs om detta:
"

Bokföra parkeringsböter, parkeringsbot och böter vid felparkering (bokföring med exempel)"​

https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/parkeringsboter.aspx

P
S StefanMJ skrev:
Vad sägs om detta:
Ack så fel den har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.