Nissens Nissens skrev:
Vad pratar du om? Balkar och bordskivor har ett självklart ett värde, men det är ju på grund av att de är förädlade. Ett obearbetat träd har ett mycket lågt ekonomiskt värde.
så mycket kostar det inte skicka till sågverk som gör några balkar

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
Jodå, det är förädlingen som kostar. Själva trädet är inte värt mycket.

• Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
OT: Vad kostar det att transportera en ek till ett sågverk där du håller hus @maria01?
Jag antar att transport med lastbil med kran kostar minst 1200kr/h +moms, ska nån sen såga upp eken på en bandsåg får man väl tänka sej att det kostar åtminstånde 600kr/h, ska bara de färdiga balkarna tillbaka till ägaren kanske man kan klara det med personbil och kärra, säg 100kr milen om man kör själv och redan äger släpkärran.

• Gilla
  • Haha
tensiden och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Vad kostar det att transportera en ek till ett sågverk där du håller hus @maria01?
Jag antar att transport med lastbil med kran kostar minst 1200kr/h +moms, ska nån sen såga upp eken på en bandsåg får man väl tänka sej att det kostar åtminstånde 600kr/h, ska bara de färdiga balkarna tillbaka till ägaren kanske man kan klara det med personbil och kärra, säg 100kr milen om man kör själv och redan äger släpkärran.
Man hyr in en kille med mobilt sågverk & 3 timmar senare är eken uppsågad precis som man önskar.
Det är inte svårare än så " att förädla" en stor ek, & troligtvis inga svårigheter att få ut 20 tkr för denna.

En bot för kommunen om ynka 10 tkr är skrattretande & ett hån i mina ögon sett, borde varit 200 tkr per Ek så det svider lite mer för en kommun att "bryta mot lagen".

Hur många i Sverige som har nästan sjöutsikt, skulle inte ta den boten & bara såga ned dom 20 träd "som står i vägen" för sjöutsikten?
Böta 200 tkr men samtidigt höja husets värde med < 1,5 milj+....Logiskt? nej.

J jawen skrev:
Man hyr in en kille med mobilt sågverk & 3 timmar senare är eken uppsågad precis som man önskar.
Absolut, hittar man en entreprenör som är beredd att komma med sitt mobila sågverk för bara 3 timmars jobb är det en utmärkt lösning (som väl bör kosta under 5000kr) sen får man väl städa spån och bakar och strölägga virket själv men det lär vara gjort på en lördagsförmiddag utan några egentliga kostnader

F fribygg skrev:
Absolut, hittar man en entreprenör som är beredd att komma med sitt mobila sågverk för bara 3 timmars jobb är det en utmärkt lösning (som väl bör kosta under 5000kr)
Brukar bli min-taxa på ca 2500 kr & ca 3800 kr för s.k heldag med 5,5 tim sågning.
Lite billigare om man har mycket stockar, så jobbet är flera dagar & sågverket kan stå kvar på plats.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jawen skrev:
Brukar bli min-taxa på ca 2500 kr & ca 3800 kr för s.k heldag med 5,5 tim sågning.
Tipps på entreprenör?

P
Det är väl som vanligt en hög med trädkramare som lyckats få området skyddat och sen ett gäng mer verklighetsbaserade arbetare och chefer som insett att träden blivit för stora skapar massa arbete eller är ivägen för nån eller bara börjar bli så dåliga att det börjar ramla ner grenar och skit mer risker osv....

Men så fort det är skyddat så blir det ju problem och hopplöst att få tillstånd att ta ner skiten. så nån tog väl en snabbväg till resultat och 200 000 kr för en kommun kan ju mycket väl vara en kalkylerad risk .. nu är träden borta och man kanske löst problemen...

Inte sällan så spårar ju såna här skyddade områden ur alla tror det är smart att det nu är lagstadgat skydd och man blockerar framtida förändringar men i verkligheten finns det ju ofta problem när man plötstligt inte får göra nåt i ett område och fantasin om "orörd" skog som låter så bra är inte lika snyggt när det börjar ramla omkull träd som ingen tar bort det ramlar ner grenar och skit som skapar för stora risker för att det ska vara säkert att röra sig i området..

vet flera områden där olika skogsområden skötits om under lång tid och man tar bort träd och håller det besökbart . sen har nån mupp fått spader och gjort skyddat område av det och efter några år så ligger det träd som ingen får ta bort och det börjar se allmänt förjävligt ur och sly gör att det växer igen och drömmen om stor fin gammal skog som man kan ströva i går rätt fort över när inget alls får göras..

P
Det är ju rätt ofta man skyddar skog för man i fantasin vill ha det här..

En solbelyst skog med raka träd och mjuk mossig mark, solljus silar genom träden och skapar ett lugnt och fridfullt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men när det gått en tid så händer det lite saker och kanske drar en storm förbi och plötsligt står man med det här istället... och ingen får röra och snygga till det för det är skyddat...
Kanske några träd som står och lutar och ramlar omkull helt i nästa blåsväder och ingen klok människa går i närheten...
Det här är inte lika kul att besöka..

Träd som fallit i en skog, delvis nedbrutna med några stående i bakgrunden, visar effekterna av storm och naturens gång.
Skapa konto

Bilderna är stulna på nätet för att visa vad jag menar

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tipps på entreprenör?
Beror ju på vart i landet man behöver tjänsten, men jag har använt en kille utanför Uppsala (1-mans företagare).
Vet det finns flera b.la några killar utifrån Ekerö/ STHLM, & säkerligen åtminstone ca 10 inom Sverige.

P polaris78 skrev:
ett gäng mer verklighetsbaserade arbetare och chefer som insett att träden blivit för stora skapar massa arbete eller är ivägen för nån eller bara börjar bli så dåliga att det börjar ramla ner grenar och skit mer risker osv
Att överdriva kraftigt som du gör nu, det skapar ingen bra dialog då fallet faktiskt handlar om en frisk Ek som hade stått 500+ år till.
Kanske bättre om du utgår ifrån "normalfallet" när du skriver.
Innan ett träd "börjar bli dåligt", så har det i 95 % av fallen blivit angripet & vissa trädsorter är mer utsatta.

Skogsbolag är dem största banditerna vad gäller "dålig skog att gå i", ser oftast förjävligt ut efter avverkning eller delavverkning & knappt djuren "tar sig fram" i eländet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Beror ju på vart i landet man behöver tjänsten, men jag har använt en kille utanför Uppsala (1-mans företagare).
Vet det finns flera b.la några killar utifrån Ekerö/ STHLM, & säkerligen åtminstone ca 10 inom Sverige.
Jovisst finns det mobilsågare på många orter, däremot har jag inte hört om nån som vill jobba så billigt med enstaka träd.

P polaris78 skrev:
[bild]

Bilderna är stulna på nätet för att visa vad jag menar
Bild 2 ser trevligt och lättframkomligt ut jämfört med mina två närmaste naturreservat..

P
F fribygg skrev:
Bild 2 ser trevligt och lättframkomligt ut jämfört med mina två närmaste naturreservat..
Jo jag har också exempel där bland annan sveaskog äger mark som dom klassat och ingen får röra, som ser 10 ggr jävligare ut...
Många träd har ramlat och fastnar i nåt annat träd när dom ramlat så dom tex halvligger i 45 graders lutning.. Går inte att röra sig i skogen då det är helt igenväxt med sly så det är bara att åka nån annanstans.

Men det låter bra på pappret att skogen är skyddad och i folks fantasi tror många då att det är fin skog man kan vara i enligt bild 1..

Finns även artiklar om det här ämnet så är inget jag själv har hittat på / uppfunnit.
Tanken att vi ska spara mark med äldre skog är god men när den slutar skötas om helt så kan det behövas viss skötsel av skogen för att det ska finnas nåt som går och har ett värde att besöka och att man ens ska kunna röra sig I skogen..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Finns olika syften med att spara orörd skog, vi har i vår närhet två mindre områden med biotopskydd.
Vi har själva gallrat bland 75-åriga ekar för att låta vissa breda ut sig och få riktiga kronor.
Så beroende av skogens och markens förutsättningar kan den skötas på olika sätt.
Här lite blandat med yngre och äldre granskog där vi brukar vandra.
Skogsstig omgiven av yngre och äldre träd med tät grön mossa. En svart hund står på stigen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.