Hej,

Har fått svar på min ansökan om förhandsbesked och plansektionen ställer sig negativa till ansökan iom att området är föremål för detaljplanering inom en snar framtid.

De påpekar i brevet att det inte är ett beslut, men att man kommer gå vidare med ärendet till Natur- och byggnads-nämnden med förslag till avslag. Detta debiteras fullt ut enl. prislista, och jag har valet att ta tillbaka min ansökan och endast debiteras administrativ avgift.

Är det värt ett försök hos nämnden eller bör jag dra tillbaka ansökan?

Det är ett rätt vanligt argument att området håller på att detaljplaneras. Ta reda på hur tidplanen ser ut för planeringen. Har för mig att kommunen har rätt att köra totalt byggförbud i typ 2 - 3 år, men inte längre, med den motiveringen.

Men det finns exempel på att det planerat i 10 - 15 år med byggförbud under tiden. Då kan det vara läge att få fram ett beslut som går att överklaga.

R
hempularen skrev:
Det är ett rätt vanligt argument att området håller på att detaljplaneras. Ta reda på hur tidplanen ser ut för planeringen. Har för mig att kommunen har rätt att köra totalt byggförbud i typ 2 - 3 år, men inte längre, med den motiveringen.
Ca 40 år är det som gäller idag, se mitt svar i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/bygglov/271922-kan-man-stamma-kommunen.html

Intressant är att just denna fråga har fått prövningstillstånd i HD, ännu ingen dom:
http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Provningstillstand/2015-12-16-T-260-15/

Det är den här domen från Mark- och Miljööverdomstolen som det gäller:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avg%c3%b6randen/Svea%20HR%20P%20430-14%20Dom%202014-12-18.pdf

Redigerat:
hempularen skrev:

Men det finns exempel på att det planerat i 10 - 15 år med byggförbud under tiden. Då kan det vara läge att få fram ett beslut som går att överklaga.
Det är sagt att detaljplanering ska påbörjas 2017, dock avvaktar man planering av en närliggande väg.

Måste man gå till nämnden för att få ett beslut som går att överklaga menar du?
Kan det vara värt att göra redan nu ifall detaljplaneringen skulle dröja?

rolflidvall skrev:
Ca 40 år är det som gäller idag, se mitt svar i den här tråden:
[länk]

Intressant är att just denna fråga har fått prövningstillstånd i HD, ännu ingen dom:
[länk]

Det är den här domen från Mark- och Miljööverdomstolen som det gäller:
[länk]
Hur relaterar detta till Plan- och Bygglagen 8 kap 23§?
Tänker specifikt på:
Begärs tillstånd att expropriera den byggnad eller mark som en ansökan om lov avser eller påbörjas arbete för att anta, ändra eller upphäva detaljplan, områdesbestämmelser eller fastighetsplan som berör byggnaden eller marken, får byggnadsnämnden besluta om anstånd med avgörandet om lov till dess att ärendet om expropriationstillståndet avgjorts eller planarbetet avslutats. Om kommunen inte avgjort planärendet inom två år från det att ansökningen om lov kom in till byggnadsnämnden, skall dock ansökningen avgöras utan dröjsmål.

Räknas min ansökan om förhandsbesked som "ansökan om lov"? Om jag läser det rätt så behöver den gå till nämnden för att kunna överklagas och denna paragraf kunna åberopas?

R
HannesH skrev:
Hur relaterar detta till Plan- och Bygglagen 8 kap 23§
Inte alls. Paragrafen du nämner (för övrigt ersatt av 9 kap. 28§ i nu gällande lag) gäller när planarbete har påbörjats, domarna jag hänvisar till gäller när planarbete ännu inte har påbörjats.

rolflidvall skrev:
Inte alls. Paragrafen du nämner (för övrigt ersatt av 9 kap. 28§ i nu gällande lag) gäller när planarbete har påbörjats, domarna jag hänvisar till gäller när planarbete ännu inte har påbörjats.
Då är jag med. Tackar för svar.

O
Risken är stor att du inte får något bygglov. Så länge inte planprocessen är klar. Ett överklaga är långt ifrån säkert att du skulle vinna. Överklaga kan du göra så fort du fått ett beslut. Normalt tas dessa beslut utan nämnden

Galet att en kommun ska kunna låsa upp någon annans mark 40år med argumentet att de vill detaljplanera :wow:

Fast det finns ju ett "prejudikat" i en liknade frågeställning från ngn gång på 80 talet tror jag, då fälldes Sverige för brott mot de mänskliga rättigheterna (första gången tror jag som Sverige som stat officielt bröt mot de mänskliga rättigheterna).

Det handlade om en fastighet på en av Essingeöarna, fastighetsägaren hade försökt få riva och bygga nytt, han hade försökt få tillstånd att renovera (vi hade mycket hårdare reglering på den tiden, även större renoveringar krävde tillstånd från bla. länsarbetsnämnden). Allt stoppades pga. tomten låg så att en planerad utbyggnad av Essingeleden mot Brommaplan skulle ta fastigheten i anspråk (den leden är inte byggd ännu) Stoppet hade då gällt i drygt 20 år, Staten/kommunen vägrade dessutom att lösa in fastigheten. Fastighetsägaren hade dessutom belagts med vite för att han inte renoverade, hyresgästerna fick bo i ett råtthål, men han vägrades tillstånd att renovera.

Då dömdes Sverige för brott mot de mänskliga rättigheterna, just för att Sverige som stat genom lagstiftning nekade en medborgare att förfoga över sin egendom under så lång tid.

Om man nu vill vägra ge bygglov i 40 år pga. ev. detaljplanearbete så borde man kunna hänvisa till målet om essingeleden.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.