Nej men precis som jag skrev. Att kommunen skiter i vad som hänt, om det är vi som byggt, tidigare ägare som byggt, om vi visste eller inte visst, om det inte ligger direkt på deras mark, om det är för nära etc. De följer sina lagar/regler. Det är det vi som bryr oss om, vilket är fullt förståeligt :)
 
Y Yas Mir skrev:
Nej precis, men det hjälper väl inte oss i detta fall :) vi är full medvetna över och uppenbart irriterad över trädjäveln och hade inte frågat om vi visste att något sånt här skulle ske. Men denna tråd kan stängas nu. Har fått svar och feedback och förstått att kommunen skiter i och ingen ide att gå efter dem. :)
Bara som en parantes, står "" trädjäveln "" på kommunmark och därav en fråga om att fälla det.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara som en parantes, står "" trädjäveln "" på kommunmark och därav en fråga om att fälla det.
Uppenbarligen. Syfte med den kommentaren?
 
Y Yas Mir skrev:
Uppenbarligen. Syfte med den kommentaren?
Inget märkligt med en sådan fråga. Är det på er mark, så var det bara att fälla. Klart om det är en ek,och det finns restriktioner för ekar i kommunen, som säger att inga ekar får fällas utan tillstånd. Så är det en annan sak, med er kontakt med kommunen. Nu går jag ur tråden, det mesta har kommit fram.
 
J jonaserik skrev:
Inget märkligt med en sådan fråga. Är det på er mark, så var det bara att fälla. Klart om det är en ek,och det finns restriktioner för ekar i kommunen, som säger att inga ekar får fällas utan tillstånd. Så är det en annan sak, med er kontakt med kommunen. Nu går jag ur tråden, det mesta har kommit fram.
Uppfattade dock inte det som en fråga :) Problemet var ju inte med trädet. Utan jag hade bara frågor om friggeboden då jag själv inte visste så mycket om hur det står till.
 
  • Gilla
Eva Bernesjö
  • Laddar…
Tack för alla svar och all kunskap jag fått kring detta.
 
Y Yas Mir skrev:
förstår inte riktigt, du menar att vi inte har rätt till att känna oss irriterade? som om du inte hade gjort det? är väl fullständigt med på att kommunen och övriga myndigheter följer regler. Betyder inte att vi inte får tycka att reglerna är dumma för det, inte sant?
Jo, självklart får man känna sig irriterad och ventilera sitt missnöje. Men det kommer ju tyvärr inte att hjälpa i själva sakfrågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, självklart får man känna sig irriterad och ventilera sitt missnöje. Men det kommer ju tyvärr inte att hjälpa i själva sakfrågan.
Tyvärr kommer det ju inte det. Men men it is what it is.
 
Y Yas Mir skrev:
Nej men precis som jag skrev. Att kommunen skiter i vad som hänt, om det är vi som byggt, tidigare ägare som byggt, om vi visste eller inte visst, om det inte ligger direkt på deras mark, om det är för nära etc. De följer sina lagar/regler. Det är det vi som bryr oss om, vilket är fullt förståeligt :)
Det är nog inte så att de skiter i det. Men de är skyldiga att hålla sig till lagen, oavsett vad de tycker om lagen.

Sedan var det uppenbarligen någon tjänsteman inblandad i träd-diskussionen som borde undvikit att se att stugan stod där så nära gränsen. Kommunen brukar inte direkt bedriva jakt på svartbyggen om de inte stör. Men har de väl officielt blivit medvetna om ett svartbygge så måste de agera. Var det någon tjänsteman som blev arg/irriterad över att du ville få bort trädet?
 
  • Gilla
schmakita och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är nog inte så att de skiter i det. Men de är skyldiga att hålla sig till lagen, oavsett vad de tycker om lagen.

Sedan var det uppenbarligen någon tjänsteman inblandad i träd-diskussionen som borde undvikit att se att stugan stod där så nära gränsen. Kommunen brukar inte direkt bedriva jakt på svartbyggen om de inte stör. Men har de väl officielt blivit medvetna om ett svartbygge så måste de agera. Var det någon tjänsteman som blev arg/irriterad över att du ville få bort trädet?
Nej utan han var faktiskt väldigt trevlig. Han störde sig på att byggarna hade lagt saker på kommunens mark, medan vi försökte fixa en fuktskada som skett pga tidigare ägarnas bygge. Så det var nog det som väckte hans uppmärksamhet
 
Y Yas Mir skrev:
Nej utan han var faktiskt väldigt trevlig. Han störde sig på att byggarna hade lagt saker på kommunens mark, medan vi försökte fixa en fuktskada som skett pga tidigare ägarnas bygge. Så det var nog det som väckte hans uppmärksamhet
Det är ju alltid bra att äga det man ser, vill bestämma över och använda. Har man inte den möjligheten är det iaf lämpligt att hålla sig och sina grejor på egen fastighet och inte reta upp grannar av nån sort med otillåtna upplag, begäran om att få fälla träd på grannens mark eller liknande.

Håller man bara en låg profil, håller sig väl innom lagens råmärken och håller sig väl med grannarna kommer man oftast undan med alla bodar och tillbyggen man gör oavsett om man har formellt bygglov eller inte.
Y Yas Mir skrev:
Nej det är väl möjligt, men nu var det någon som nämnde att man kan försöka och det skadar inte någon att fråga kommunen. Säger det nej, så säger det nej. Svårare än så är det inte.
Själv tycker jag att det är en risk att fråga kommunen, är allt jag har på min fastighet helt enl reglerna eller kommer det upptäckas nått som går att klaga på?
Att fråga en myndighet kan definitivt skada, det har du väl själv upptäckt nu efter som du startat tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Själv tycker jag att det är en risk att fråga kommunen, är allt jag har på min fastighet helt enl reglerna eller kommer det upptäckas nått som går att klaga på?
Att fråga en myndighet kan definitivt skada, det har du väl själv upptäckt nu efter som du startat tråden.
Det här kan vara svårt för många att acceptera i ett samhälle med så hög och oreflekterad tilltro till att myndigheterna vill dig väl. Men byggnadsnämnden vill dig inte väl, den ser till kommunens intresse och till PBLs stela reglering av byggande. Den är vanligen din motpart.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Gissar att det beror på hur detaljplanen ser ut, men kan det vara möjligt att köpa loss marken från kommunen och slå samman med befintlig fastighet? Med nya fastighetsgränsen är ni inte längre för nära gränsen, samt att ni kan ta hand om träden som kommunen inte vill hjälpa till med. Kostar så klart en slant, men känns spontant som en mer rimlig investering än att flytta boden fram och tillbaka i väntan på ändrade regelverk.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju alltid bra att äga det man ser, vill bestämma över och använda. Har man inte den möjligheten är det iaf lämpligt att hålla sig och sina grejor på egen fastighet och inte reta upp grannar av nån sort med otillåtna upplag, begäran om att få fälla träd på grannens mark eller liknande.

Håller man bara en låg profil, håller sig väl innom lagens råmärken och håller sig väl med grannarna kommer man oftast undan med alla bodar och tillbyggen man gör oavsett om man har formellt bygglov eller inte.

Själv tycker jag att det är en risk att fråga kommunen, är allt jag har på min fastighet helt enl reglerna eller kommer det upptäckas nått som går att klaga på?
Att fråga en myndighet kan definitivt skada, det har du väl själv upptäckt nu efter som du startat tråden.
Vi har inte frågat kommunen något. Vi ville som sagt hugga ned ett träd, och då anmärkte han ist på friggeboden.
R roger.lehrberg skrev:
Gissar att det beror på hur detaljplanen ser ut, men kan det vara möjligt att köpa loss marken från kommunen och slå samman med befintlig fastighet? Med nya fastighetsgränsen är ni inte längre för nära gränsen, samt att ni kan ta hand om träden som kommunen inte vill hjälpa till med. Kostar så klart en slant, men känns spontant som en mer rimlig investering än att flytta boden fram och tillbaka i väntan på ändrade regelverk.
Är det något som ens är möjligt? Det är en "prickad mark" som jag inte riktigt vet vad det innebär. men är det ens möjligt att köpa marken av dem?
 
Prickad mark påverkar möjlighet att få bygga där, men inte rätten att äga. Jag har bekanta som köpt mark av kommunen i liknande sammanhang. Om det är möjligt i ditt specifika fall kan jag givetvis inte alls uttala mig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.