J Jaggatagga skrev:
Det där är ju så tungrott, att det förmodligen tar bra mycket mindre tid och energi att bara flytta på förrådet och sedan flytta tillbaka det.
Tror jag inte. Ett överklagande tar några månader per vända kanske. Kanske kommunen egentligen också föredrar att vänta på nya regler.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.


Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Utan att uppfattas som "bror duktig". Nuvarande placering bryter mot lagstiftning.

Även angränsande mark är en granne som har sin lagliga rätt att närsom kunna nyttja/exploatera sin ägda mark med samma avtåndsgränser från tomtmark. Finns ju oftast en god anledning till att regelverket finns, även om det för stunden och i enskilda ärenden upplevs extremt stelbent och kontraproduktivt.

Man skulle tänka sig ett regelverk där man får godkännande att placera vid tomtgräns under förbehåll att beslutet kan återtas. I praktiken kanske aldrig.

Problemet blir då att få vågar bygga något ej flyttbart på de premisserna, och att myndighetsbeslut vid återtagande kan överklagas in absurdum. Alla myndighetsbeslut kan ju överklagas och används som en ren fördröjningsteknik utan det finns hopp om långsiktig framgång. Skulle i sig kunna bli en fleråriga process där aktiva planer på nyttjande av mark hindras och där utveckling grusas. Det är ett omfattande bekymmer redan idag.

Medelvägen för lagstiftaren är möjligtvis att ge kommunerna rätt att besluta om tillfälliga bygglov med t.e.x löptid på 5-20 år, och med ny ansökan kan förlängas utan bortre tidsgräns. Ett tillfälligt bygglov, som uppfyller lagkrav, är väl idag max 10 år?

I ditt fall är väl enda möjligheten att förmå kommunen att sälja av en bit markplätt. I ditt fall kan det tänkas vara motiverbart (överbliven spillyta, utan ändamål). Det kommer dock med vissa kostnader för markpris och Lantmäteriets kostnad att mäta och justera tomtytan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yas Mir
  • Laddar…
Somnolent Somnolent skrev:
Utan att uppfattas som "bror duktig". Nuvarande placering bryter mot lagstiftning.

Även angränsande mark är en granne som har sin lagliga rätt att närsom kunna nyttja/exploatera sin ägda mark med samma avtåndsgränser från tomtmark. Finns ju oftast en god anledning till att regelverket finns, även om det för stunden och i enskilda ärenden upplevs extremt stelbent och kontraproduktivt.

Man skulle tänka sig ett regelverk där man får godkännande att placera vid tomtgräns under förbehåll att beslutet kan återtas. I praktiken kanske aldrig.

Problemet blir då att få vågar bygga något ej flyttbart på de premisserna, och att myndighetsbeslut vid återtagande kan överklagas in absurdum. Alla myndighetsbeslut kan ju överklagas och används som en ren fördröjningsteknik utan det finns hopp om långsiktig framgång. Skulle i sig kunna bli en fleråriga process där aktiva planer på nyttjande av mark hindras och där utveckling grusas. Det är ett omfattande bekymmer redan idag.

Medelvägen för lagstiftaren är möjligtvis att ge kommunerna rätt att besluta om tillfälliga bygglov med t.e.x löptid på 5-20 år, och med ny ansökan kan förlängas utan bortre tidsgräns. Ett tillfälligt bygglov, som uppfyller lagkrav, är väl idag max 10 år?

I ditt fall är väl enda möjligheten att förmå kommunen att sälja av en bit markplätt. Det kommer dock med vissa kostnader för markpris och Lantmäteriets kostnad att mäta och justera tomtytan.
Håller med. All mark har en ägare. Den kanske ska exploateras om 5, 50 eller 500 år. Många kan tycka att den är värdelös och det är ändå aldrig någon där och det känns rentav som vår tomt eller vårt skötselområde och så annekterar man det. Men mitt och ditt är viktigt, samt att fördelen men regler är förutsägbarhet och jämlikhet.
 
  • Gilla
Somnolent
  • Laddar…
Y Yas Mir skrev:
Hej,
Vi köpte vårt hus 2021. Huset byggdes 2019.
Friggeboden har stått där alltså 6 år? Kommunen kräver att vi river friggeboden samt betalar sanktionsavgift. Behöver lite experters hjälp här för en överklagan samt med länkar eller paragrafer som jag kan kolla upp.

1. Friggeboden ligger närmare än 4,5m än allmän plats där den platsen är kommunen. MEN, det är inte en allmän plats där någon utomstående än vi som bor i huset går på pga dess speciella läge. Har bifogat en bild. Så det orangea taket är vårt hus. friggeboden är den lilla med gråa taket. Där jag gjort ett stort X är den allmänna platsen och det stora Xet under är VÅR uppfart. den röda linjen bredvid dem har jag ritat så ni förstår var gatan börjar. Så ingen annan människa skulle någonsin ens gå upp på vår uppfart, för att sedan promenera på den "allmänna platsen".

2. Den stod där när vi köpte huset.

3. Den allmänna platsen de klagar över, är så ovårdad så det finns inte. Ingen som klipper gräs, tar hand om den, den bara är där och blir fulare och fulare.

4. det är en prickmark, MEN friggebod ska gå bygga där ändå.

Varför vi fick en anmälan nu var pga vi ville de skulle hugga ned ett träd, så då anmärkte de på detta istället.


Vad tror ni? Har vi någon chans här? Anser inte att det fyller sin funktion som "allmän plats". Allmänheten påverkas varken negativt eller överhuvudtaget.

Send help
Jag tänkte så här.
Prova angripa problematiken ur en annan angreppsvinkel. Finns det möjlighet att köpa loss den berörda marken från kommunen? Därefter -> kolla in: https://svaren.nu/vad-betyder-prickad-mark/
Där finns en punkt som handlar om att "få bort prickad mark".
Bara en tanke, kanske inte går eller så går det.
 
Y Yas Mir skrev:
Ja men precis de har informerat och skrivit om rättelse men också att beslutet fattas efteråt. Vad innebär det? Måste vi flytta den innan beslutet kommit?
JA… tanken med lagen är inte att straffa utan att få till rättelse. Så när man blir underrättad om en ”felaktighet” måste man rätta det man gjort innan ärendet beslutas i nämnden. Dvs innan nämnden beslutar om sanktionsavgift mm.
 
TRJBerg
B Bästerortarn skrev:
Fast det är ju det ni skulle haft så om du använder det som ett argument är du ordentligt snett ute. Men jag kanske missförstår dig?
Man är inte skyldig att ta reda på ev bygglov.
 
H HLin skrev:
JA… tanken med lagen är inte att straffa utan att få till rättelse. Så när man blir underrättad om en ”felaktighet” måste man rätta det man gjort innan ärendet beslutas i nämnden. Dvs innan nämnden beslutar om sanktionsavgift mm.
Man måste ju inte rätta felaktigheten för att man blir underrättad om den. Men man har möjlighet att föregå beslutet och rätta och därigenom undvika sanktionsavgift om man är övertygad om att det kommer bli en sanktionsavgift.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Man måste ju inte rätta felaktigheten för att man blir underrättad om den. Men man har möjlighet att föregå beslutet och rätta och därigenom undvika sanktionsavgift om man är övertygad om att det kommer bli en sanktionsavgift.
vi är inte övertygade om något och vi vet inte heller hur det funkar. därför frågade jag behöver den flyttas INNAN deras beslut kommit in? de har ju inte gett oss ngt beslut än? de har endast skickat en "Begäran om förklaring". Och vi har skickat in denna förklaring. Men inte fått svar än.. så det var min fråga. vad gäller sanktionsavgift så har den stått där i över 5 år och då ska iaf inte vi behöva betala den, utan säljarna av huset isf.
 
Claes Sörmland
Egentligen är det ett lite märkligt upplägg eftersom man ska rätta en åtgärd som byggnadsnämnden ännu inte har beslutat är olovlig för att undgå straff. Först när protokollet från byggnadsnämndens möte justerats så vet man ju att nämndens bedömning och beslut är att åtgärden man har genomfört är olovlig.

Men jag antar att lagstiftaren har infört detta för att vara lite barmhärtig mot den som har begått överträdelser så att denne ska slippa straffavgift i onödan. Men ett bättre upplägg hade ju varit att nämnden först beslutar på sitt första möte att åtgärden är olovlig och om ett rättelseföreläggande och sen t ex tidigast tre månader senare på ett andra möte har möjlighet att besluta om en byggsanktionsavgift (om inte första beslutet överklagas eller rättelse vidtas). Men lagstiftaren ville väl att byggnadsnämnden skulle slippa hantera en massa tillsynsärenden på nämndmöten så man valde "bötesmodellen" istället. Men rättsligt är det ju ett gungfly att tjänstemän utan ansvar (och med högst varierande kunskaper) ska sitta och bedöma om de tror en åtgärd är lovstridig och rekommendera rättelse före den enskilde ens har ett beslut på att det faktiskt är en lovstridig åtgärd. Det är mycket som är märkligt i bygglagstiftningen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Men den här boden verkar ju vara byggs för 6 år sedan? I så fall kan det inte bli någon sanktionsavgift, den möjligheten preskriberas efter 5 år. Kommunen kan kräva rivning inom 10 år.

Nu förutsätter detta att inte området ingår i strandskydd, i så fall preskriberas det aldrig.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen är det ett lite märkligt upplägg eftersom man ska rätta en åtgärd som byggnadsnämnden ännu inte har beslutat är olovlig för att undgå straff. Först när protokollet från byggnadsnämndens möte justerats så vet man ju att nämndens bedömning och beslut är att åtgärden man har genomfört är olovlig.

Men jag antar att lagstiftaren har infört detta för att vara lite barmhärtig mot den som har begått överträdelser så att denne ska slippa straffavgift i onödan. Men ett bättre upplägg hade ju varit att nämnden först beslutar på sitt första möte att åtgärden är olovlig och om ett rättelseföreläggande och sen t ex tidigast tre månader senare på ett andra möte har möjlighet att besluta om en byggsanktionsavgift (om inte första beslutet överklagas eller rättelse vidtas). Men lagstiftaren ville väl att byggnadsnämnden skulle slippa hantera en massa tillsynsärenden på nämndmöten så man valde "bötesmodellen" istället. Men rättsligt är det ju ett gungfly att tjänstemän utan ansvar (och med högst varierande kunskaper) ska sitta och bedöma om de tror en åtgärd är lovstridig och rekommendera rättelse före den enskilde ens har ett beslut på att det faktiskt är en lovstridig åtgärd. Det är mycket som är märkligt i bygglagstiftningen.
Du verkar väldigt kunnig. Såpass kunnig att jag ibland inte förstår ett ord du skriver haha. Vill du dumma ner det du skriver till en som har noll kunskap kring detta. Menar du att vi kan vänta på att beslutet faktiskt kommer innan vi flyttar? För just nu är vi helt lost. Vad väntar vi på? Eftersom de endast begärt en förklaring sålänge..
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man är inte skyldig att ta reda på ev bygglov.
Man är inte "skyldig" att göra besiktning eller kontrollera något annat över huvud taget heller, det är ren självbevarelsedrift att man gör detta för att ha någon som helst koll på vad man lägger sina miljoner kronor på. Men visst, man kan strunta i att kolla upp sin största affär i livet och skrika dolt fel så fort det är något som man missat (och med stor sannolikhet inte få igenom det då man inte fullföljt sin undersökningsplikt). Men som jag skrev tidigare i tråden så om säljaren intyget att alla nödvändiga bygglov finns (denna "friggebod" faller in under kategorin att behöva nödvändigt bygglov) så nej då kanske man inte ska behöva kolla upp detta och skulle då kunna ställa ett ekonomiskt krav mot säljaren (vet dock inte om det framgått att säljaren faktiskt lämnat sådan uppgift och det hjälper ju oavsett inte i beslutet om att riva boden). Om inte så är det ren lättja eller oförståelse att inte kolla upp detta och är det oförståelse så bör man ta hjälp av folk som kan när man som sagt gör sin livs största affär.
 
U
D dwd skrev:
Man är inte "skyldig" att göra besiktning eller kontrollera något annat över huvud taget heller, det är ren självbevarelsedrift att man gör detta för att ha någon som helst koll på vad man lägger sina miljoner kronor på. Men visst, man kan strunta i att kolla upp sin största affär i livet och skrika dolt fel så fort det är något som man missat (och med stor sannolikhet inte få igenom det då man inte fullföljt sin undersökningsplikt). Men som jag skrev tidigare i tråden så om säljaren intyget att alla nödvändiga bygglov finns (denna "friggebod" faller in under kategorin att behöva nödvändigt bygglov) så nej då kanske man inte ska behöva kolla upp detta och ställa ett ekonomiskt krav mot säljaren (vet dock inte om det framgått att säljaren faktiskt lämnat sådan uppgift och det hjälper ju oavsett inte i beslutet om att riva boden). Om inte så är det ren lättja eller oförståelse att inte kolla upp detta och är det oförståelse så bör man ta hjälp av folk som kan när man som sagt gör sin livs största affär.
Men bygglov ingår inte i undersökningsplikten utan som köpare ska man kunna förvänta sig att inga av byggnaderna ska behöva rivas om kommun gör en tillsyn
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men den här boden verkar ju vara byggs för 6 år sedan? I så fall kan det inte bli någon sanktionsavgift, den möjligheten preskriberas efter 5 år. Kommunen kan kräva rivning inom 10 år.

Nu förutsätter detta att inte området ingår i strandskydd, i så fall preskriberas det aldrig.
D dwd skrev:
Man är inte "skyldig" att göra besiktning eller kontrollera något annat över huvud taget heller, det är ren självbevarelsedrift att man gör detta för att ha någon som helst koll på vad man lägger sina miljoner kronor på. Men visst, man kan strunta i att kolla upp sin största affär i livet och skrika dolt fel så fort det är något som man missat (och med stor sannolikhet inte få igenom det då man inte fullföljt sin undersökningsplikt). Men som jag skrev tidigare i tråden så om säljaren intyget att alla nödvändiga bygglov finns (denna "friggebod" faller in under kategorin att behöva nödvändigt bygglov) så nej då kanske man inte ska behöva kolla upp detta och skulle då kunna ställa ett ekonomiskt krav mot säljaren (vet dock inte om det framgått att säljaren faktiskt lämnat sådan uppgift och det hjälper ju oavsett inte i beslutet om att riva boden). Om inte så är det ren lättja eller oförståelse att inte kolla upp detta och är det oförståelse så bör man ta hjälp av folk som kan när man som sagt gör sin livs största affär.
säljaren har menat att allt finns, men inte bygglov för denna för säljaren menar att bygglov för denna inte behövs. de tror alltså inte att de har gjort fel, vilket de uppenbarligen har.
 
Claes Sörmland
Y Yas Mir skrev:
Du verkar väldigt kunnig. Såpass kunnig att jag ibland inte förstår ett ord du skriver haha. Vill du dumma ner det du skriver till en som har noll kunskap kring detta. Menar du att vi kan vänta på att beslutet faktiskt kommer innan vi flyttar? För just nu är vi helt lost. Vad väntar vi på? Eftersom de endast begärt en förklaring sålänge..
Förlåt, jag var otydlig. Så här:

1. För att undvika böter (=byggsanktionsavgift) måste ni flytta på boden före byggnadsnämnden fattar beslut om böter. Om er bod har stått där i fem år eller mer och byggnadsnämnden inte har kontaktat er om detta inom dessa fem år så kan byggnadsnämnden inte lägga böter på er. Då kan du släppa den här delen, det blir inga böter för er.

2. Det andra byggnadsnämnden kan göra är att beordra er att flytta boden i en s. k. föreläggande som nämnden beslutar om. Detta föreläggande kan kopplas till en pengasumma som ni måste betala om ni inte följer föreläggandet, ett s. k. vite. Vad gäller sådana här förelägganden så riskerar ni alltså bara att få betala om (a) nämnden har beslutat om ett föreläggande med vite och (b) ni inte rättar enligt föreläggandets deadline.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.