10 887 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Kommunen höjt asfalten med 50-60mm nybyggt område
Det ska ju sägas att planbeskrivningen gällande dagvattenhantering samt dagvattenutredning från planarbetet saknar juridisk kraft. Detta utförs av kommunen vid planarbetet för att visa beslutsfattarna (kommunen själv) och de som berörs av planen att det finns möjligheter att lösa dagvattenfrågan. Det är ett krav enligt PBL som ligger kommunen och mer än en överklagad plan har fallit på brister här.F FM321 skrev:Detta är från planbeskrivningen med hur flödet av dagvatten ska ske. Min villa är i område 4.
"Tomterna B2:s takytor och tomtmarker samt dränering avleds till dagvattenledning i lokalgatan.
Diket utmed planområdets västra gräns övergår till en kulverterad ledning som tillsammans med bostadsområdets dagvattenledningar i lokalgatorna övergår till en gemensam ledning. Den gemensamma ledningen leder dagvattnet vidare till utloppet i Lillån, där dagvattnet översilas över sluttningen. Dagvattenflödet ska släppas jämt fördelat över översilningsytan."
Står även i dagvattenutredningen :"Det är viktigt att noggrann höjdssättning av mark och bebyggelse görs så att dagvattnet har sekundära avrinningsvägar och alltid kan avledas ytledes utan att skada bebyggelse. Marken ska alltid lutas från bebyggelse så att vattenansamlingar intill byggnader undviks."
Detta är fallet, men nu kommer asfalten blockera vattnet.
[bild]
Efter att planen har vunnit laga kraft så kan kommunen välja att följa lösningen i planbeskrivningen/dagvattenutredningen eller lösa det på annat sätt. Detsamma gäller enskilda fastighetsägare. Kommunen kan se till enskilda fastighetsägare utför vissa dagvattenanläggningar på ett visst sätt i samband med bygglovsprövning.
Köp ett snyggt gårdsgrus, sätt kantsten runtom. Blir i mina ögon vackrast. dessutom minst underhåll i längden. Enkelt att plocka lite ogräs och kratta lite varje sommar jämfört med att plocka upp och göra om hela uppfarten varje 20-30 år som det blir med plattor/asfalt.. dessutom är inte vardagliga underhållet mindre, man måste ändå sopa, ogräsrensa och tvätta uppfarten.F FM321 skrev:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det är något sådant jag tänker i längden, att fylla på med gårdsgrus på hela uppfarten. Det var inte direkt utfyllt bra när vi flyttade in eller hos någon av grannarna.Cheesen skrev:
Köp ett snyggt gårdsgrus, sätt kantsten runtom. Blir i mina ögon vackrast. dessutom minst underhåll i längden. Enkelt att plocka lite ogräs och kratta lite varje sommar jämfört med att plocka upp och göra om hela uppfarten varje 20-30 år som det blir med plattor/asfalt.. dessutom är inte vardagliga underhållet mindre, man måste ändå sopa, ogräsrensa och tvätta uppfarten.
Men gällande asfaltskanten i nuläget, tror du på min tanke med att fylla ut typ 1m in från asfaltskanten med grus? Det kanske inte blir så synligt då att sluttningen ändrar sig uppåt, då uppfarten sluttar ner mot asfalten.
Utveckla gärna. Om man har köpt ett nybyggt hus hade du inte heller velat att uppfarten är i samma nivå som asfalten istället för en 6cm kant upp? Dessutom plattorna är också under nivån.E enoch85 skrev:
Vårt hur blev klart 2022. Vi byggde på en gammal åker, dock var anslutande gatan redan asfalterad. Vi fick ingen trädgård, uppfart eller något annat, enbart hus och garage. Vi har precis blivit klara med att anlägga trädgård.F FM321 skrev:
Det jag menar är att i ett bygge ingick allt, så var nöjda med det. Om det är en liten nivåskillnad så lös det med en gruskant eller nått, det är väl inte hela världen? Vi har en kant på ca 3 cm upp mot asfalten, och har lagt bergkross på vår uppfart för att fixa det. När vi har råd så blir det stenläggning också. Dock är kanten inget jag tänk på förens nu när jag läst detta. Som sagt, man kan hitta fel i allt.
Jag ser att svar tycks saknas på denna del.F FM321 skrev:
Nej, det går inte att reklamera ett fastighetsköp/köp enligt konsumenttjänstlagen avseende anläggningsarbete för att kommunen långt efter köpet beslutar att ändra höjden på den allmänna platsen. Det beror på att ansvaret för marken inom fastigheten ligger på fastighetsägaren, alltså fram till fastighetsgränsen medan ansvar för marken som är allmän plats (gatan) ligger på kommunen. Det är alltså en fråga mellan kommunen och fastighetsägaren.
Generellt har man små möjligheter att som fastighetsägare bestämma över allmän plats utformning, det är kommunens sak (omdet inte råder enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen vilket är ett undantag). I detaljplan kan anges höjder för den allmänna platsen och då ska kommunen följa det. Men om förvaltningen i kommunen bestämmer sig för att strunta i att följa planen så är man rätt svag som granne. Man kan testa att göra en tillsynsanmälan i frågan hos kommunens bygglovsavdelning så kanske de tar kommunens gatuförvaltning i örat. Möjligen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frågor om anmälan till kommunen när man skall bygga en Bastu
Bastu -
Förhöjt fuktvärde i källaren inför husköp - hur ska vi tänka?
Köpa & Sälja hus -
Hur kan kommunen vägra förhandsbesked....?
Juridik -
Hur löser jag ny anslutning till kommunens avlopp ?
Vatten & Avlopp -
Kommunen har höjt trottoaren, asfalterad in på trädgårdplattorna
Juridik