Byggahus.se

Slutintyg meddelar kommunen att sådant inkommit?

1. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem
    Vi fajtas ju vidare i tingsrätten med klantskallarna som bygde om/till vårt hus. Nu var det någon bekant som sa till mig att efter slutbesiktningen är gjord så ska KA (typiskt nog lät vi byggfirmans ägare vara KA) lämna in slutintyg till kommunen hur vet man att han gjort det?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Slutintyg meddelar kommunen att sådant inkommi

Det är nog bara att kontrollera med kommunen. Här i Stockholm kan man se sådant på nätet.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Slutintyget skickas alltid direkt till dig som beställare.
    Frågan är snarare om KA har lämnat in sina handlingar och begärt att slutintyget skall utfärdas.

4. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Har kollat med kommunen som inte fått de handlingar de behöver för att utfärda slutintyg. Vår entreprenör/KA kommer aldrig att skicka in dessa handlingar det är jag helt säker på. Då kunde man enligt kommunen göra kontrollplanen i efterhand men då får vi betala en besiktningsman. Slutintyget kan vara bra att ha när man sedan i sin tur (i en avlägsen framtid) ska sälja huset!

5. volvo

volvo

Medlem

Ytterligare en anledning att inte anlita en KA som hör ihop med entreprenören. (eller ännuvärre att entreprenören även är KA, vilket är helt förkastligt om det inte rör sig om mindre ombyggnader)

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

En dag när jag tröskat genom tingsrätten och lagt hela skiten bakom mig ska jag publicera ett "Gör-inte-så-här-när-du-ska-bygga-ut/till-hus" inlägg här på forumet. Ty jag har nog gjort alla fel man kan göra OCH jag vet om det! Till mitt försvar kan man säga att det är svårt att göra rätt när man har med den sjuka byggbranschen att göra. Det förutsätter att man utgår från att alla vill lura en och agerar därefter! Dessutom är nästan alla på den här marknaden noviser (hur många bygger om/till fler än ett hus?) så när man väl står där med sina dyrköpta misstag har man ingen användning av dem! I allafall inte jag - jag kommer aldrig mer att bygga till/om ett hus - om vårt hus i framtiden kräver omfattande om/tillbyggnationer säljer jag det och flyttar till lägenhet alternativt tar mig tiden att göra det själv!

7. volvo

volvo

Medlem

Japp!
    Helt rätt.
    :-/

Därför VÄDJAR jag till alla som går i husbyggartankar att kontakta en OBEROENDE, SAKKUNNIG som bara har just ert bästa för ögonen INNAN ni skriver på några som helst papper eller betalar ut en enda krona.
    Försök inte agera "Bror Duktig" och tro att ensam är stark, eller bra karl reder sig själv. Byggsvängen är en snårig och svår bransch att reda ut för en novis.

Dessutom finns här mycket att lära av på denna portal som kan göra det hela smidigare.

Om alla agerat på detta sätt så hade mycket jämmer och elände kunnat undvikas på vägen.
    Förutsätt det värsta, gläd dig åt när det går bättre än befarat.
    :D

8. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Vi har ju varit utsatta för en riktig skojare som lever av att blåsa sådana som oss på pengar. Sådana är väldigt svåra att värja sig mot eftersom de förstår att manipulera folk. Exemlevis har vi haft TVÅ OBEROENDE SAKKUNNIGA inkopplade undre vårt bygge och båda två har ursprungligen stött vår ståndpunkt men efter påtryckningar från vår entreprenör antingen sagt att de inte vill ha med bygget att göra längre eller ändrat åsikt! Läskigt va! Jag tror att branschen måste ägna sig åt en rejäl självsanering om den ska överleva trycket utifrån (utländsk arbetskraft).

9. volvo

volvo

Medlem

Det råder idag extrem högkonjunktur på villamarknaden.
    Detta gör, tyvärr, att många lycksökare och skojare passar på att skära guld.
    Vid nästa konjunktursvängning sanerar sig marknaden och allt är ganska bra till nästa högkonjunktur.

Tyvärr tummar många som vill bygga eget hus på sina säkerheter bara för att man så hemskt gärna vill bygga just nu. Då ser man mellan fingrarna, missar att ta ordentliga referenser etc. Tyvärr straffar sig sådant.

Dina oberoende sakkunniga kanske inte var så oberoende, eller kanske du inte gav dem ett såpass stort uppdrag så att de faktiskt skulle kunna hjälpa dig?
    Att driva rättsprocesser m.m. ingår ju inte normalt i tex. besiktningsmannens uppgifter. Men det kanske går att köpa till.

10. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Dina oberoende sakkunniga kanske inte var så oberoende, eller kanske du inte gav dem ett såpass stort uppdrag så att de faktiskt skulle kunna hjälpa dig?
    Att driva rättsprocesser m.m. ingår ju inte normalt i tex.  besiktningsmannens uppgifter. Men det kanske går att köpa till.[/quote]
    Jo de var både oberoende, sakkunniga och hade tillräckligt stort uppdrag. Jag var ju inte med när vår entreprenör övertalade först en oberoende byggnadsingenjör som vi tagit in för att granska bygget inledningsvis och sedan vår besiktningsman (gjorde först en slutbesiktning med en massa anmärkningar och kom sedan tillbaka en vecka senare och tog bort sina anmärkningar utan att de var åtgärdade) att backa undan. Jag antar att det i fallet med den oberoende byggnadsingenjören handlade om hot och i fallet med besiktningsmannen handlade om mutor!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.