Hejsan!

Jag skulle behöva alla hjälp jag kan få när det kommer till nedan komplettering som kommunen begär in till min anmälan av eldstad till en vedeldad bastu jag vill sätta på tomten.
Jag skickade in en situationsplan i min anmälan men den verkade man inte godkänna för visst är det samma som man efterfrågar nu?
Summa summarum så förstår jag inte hur jag ska göra det dom efterfrågar. Jag skall utgå från kommunens webkarta antar jag men hur går jag till väga för att rita in bastun i rätt skala och osv? All hjälp uppskattas enormt!

• Text om krav på tomtkarta för byggprojekt, inklusive måttsättning och grannens godkännande för placering nära tomtgräns.
Claes Sörmland
Ring handläggaren och fråga vad de vill ha. Om man har missat din situationsplan eller om den inte når de krav som listas. I det senare fallet får du uppdatera den så att den når kraven.

Men vad är det du har anmält. Det verkar som att kommunen tror att du har anmält uppförandet av ett attefallshus? Har du det?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ring handläggaren och fråga vad de vill ha. Om man har missat din situationsplan eller om den inte når de krav som listas. I det senare fallet får du uppdatera den så att den når kraven.

Men vad är det du har anmält. Det verkar som att kommunen tror att du har anmält uppförandet av ett attefallshus? Har du det?
Nej jag skickat in en anmälan om en eldstad vilket jag också tydligt påmint handläggaren om. Det kanske är så att han på något sätt missförstått.

Finns bastun redan eller ska den byggas?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Steff10 skrev:
Nej jag skickat in en anmälan om en eldstad vilket jag också tydligt påmint handläggaren om. Det kanske är så att han på något sätt missförstått.
Det verkar så.

Centano Centano skrev:
Finns bastun redan eller ska den byggas?
Bastun ska byggas av en firma och sen fraktas och ställas på plats på vår tomt.
Jag har inte vågat beställa bastun innan jag fått kommunens godkännande av anmälan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar så.
Vi får se vad som svarar då.

När jag byggde våran bastu så anmälde jag eldstaden, och lämnade in ritningar. Bland annat en situationsplan vilket är tomtkartan med byggnaden inritad och måttsatt från tomtgränser.

Skickade då även in ett grannmedgivande från 3st grannar då den placerades närmare än 4,5 meter från tomtgräns.

Så det står ju ganska i klartext vad du behöver komplettera med, så bara rita in stugan i "skala" på tomtkartan och måttsätta byggnaden samt avstånd till dina tomtgränser.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Steff10 skrev:
Här låter det som att du har en befintlig byggnad/bastu som du ska installera ett vedeldat bastuaggregat.
S Steff10 skrev:
Bastun ska byggas av en firma och sen fraktas och ställas på plats på vår tomt.
Jag har inte vågat beställa bastun innan jag fått kommunens godkännande av anmälan.
Men nu skriver du att byggnaden/bastun saknas på fastigheten.

Så exakt vad har du ansökt bygglov om? Är det komplett bastubyggnad inklusive vedeldat bastuaggregat?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här låter det som att du har en befintlig byggnad/bastu som du ska installera ett vedeldat bastuaggregat.

Men nu skriver du att byggnaden/bastun saknas på fastigheten.

Så exakt vad har du ansökt bygglov om? Är det komplett bastubyggnad inklusive vedeldat bastuaggregat?
Jag har skickat in en anmälan för eldstaden och skorstenen. Det är som jag förstår det som det enda som skall anmälas. Bygglov till någonting annat behövdes inte enligt en man på kommunen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lutte skrev:
När jag byggde våran bastu så anmälde jag eldstaden, och lämnade in ritningar. Bland annat en situationsplan vilket är tomtkartan med byggnaden inritad och måttsatt från tomtgränser.

Skickade då även in ett grannmedgivande från 3st grannar då den placerades närmare än 4,5 meter från tomtgräns.

Så det står ju ganska i klartext vad du behöver komplettera med, så bara rita in stugan i "skala" på tomtkartan och måttsätta byggnaden samt avstånd till dina tomtgränser.
Jag har skickat in allt ovan trodde jag.
Kanske är det så att handläggaren missförstått vad jag anmäler då. Jag avvaktar hans svar.👍

S Steff10 skrev:
Jag har skickat in allt ovan trodde jag.
Kanske är det så att handläggaren missförstått vad jag anmäler då. Jag avvaktar hans svar.👍
Om du har skickat in en situationsplan så är det konstigt om han efterfrågar den. Har ni npgon e-tjänst där du kan logga in och kolla?

Faller byggnaden in under friggebodsreglerna?

S Steff10 skrev:
Hejsan!

Jag skulle behöva alla hjälp jag kan få när det kommer till nedan komplettering som kommunen begär in till min anmälan av eldstad till en vedeldad bastu jag vill sätta på tomten.
Jag skickade in en situationsplan i min anmälan men den verkade man inte godkänna för visst är det samma som man efterfrågar nu?
Summa summarum så förstår jag inte hur jag ska göra det dom efterfrågar. Jag skall utgå från kommunens webkarta antar jag men hur går jag till väga för att rita in bastun i rätt skala och osv? All hjälp uppskattas enormt!
när jag anmälde min kamin fick jag förutom anmälan skicka in följande ritningar:
fasadritning från två håll
planritning
på ritningarna skulle skorstenen/eldstaden vara utmärkt samt lite mått på skorstenen.

på fasadritningen ritade jag in en extremt enkel situationsplan, för att visa från vilket håll ritningen gällde

jag hade lite bristande mått, så jag gick runt med laser och mätte. hur huset var placerat på tomten tog jag mått och vinklar från minkarta lantmäteriet.

det var noga att ritningarna var fackmannamässigt gjorda, det skulle finnas skala/måttstock och ritningshuvud.

jag ritade i cad

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om du har skickat in en situationsplan så är det konstigt om han efterfrågar den. Har ni npgon e-tjänst där du kan logga in och kolla?

Faller byggnaden in under friggebodsreglerna?
Ja det tyckte jag också.
Jag har skickat in via kommunens e-tjänst. Situationsplanen är med i mitt inskick. Sen kan det ju vara så att den inte är enligt vad kommunen efterfrågar men jag tror mer nu att handläggaren missförstått min anmälan.

Claes Sörmland
Det är ju alltid en risk att anmälan missförstås om du bara har använt ett formulär. Bäst är att göra anmälan med ett brev som i fritext tydligt beskriver vad anmälan gäller. Formulär är ett djävulskap i kommunikationssammanhang även om byråkrater ofta gillar formulär. Begränsar den digitala tjänsten formaten p g a en sedvanlig misslyckad offentlig upphandling så använd vanligt brev eller email med bilaga.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.