Godmorgon!

Vi har nu fått ok från kommunen att sätta bastun på vår tomt och hela processen med anmälan till kommunen gick tillslut smidigt.
Bastun kommer levererad till oss om ca.2 veckor.

Nu är det enda som egentligen fortfarande är ett frågetecken vem som ska signera delar av kontrollplanen. Jag trodde att utförande entreprenör skulle vara tillverkaren av bastun. Det ska skrivas in ett företag här så jag tycker att det verkar logiskt att det är tillverkaren.
Enligt bastutillverkaren så ska det vara sotaren som utför besiktningen av eldstaden som ska signera/kontrollera dessa punkter.

Har någon erfarenhet av detta och vet vem som ska kontrollera dessa punkter som E ska göra i bifogad kontrollplan?

Tacksam för alla svar!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är den som utför åtgärderna som ska signera: "Namngiven Entreprenör som utförarbetsmomenten" Inte sotaren.

Sen brukar anges i startbeskedet att ett visst företag ("sotaren") ska utföra en besiktning utöver denna kontrollplan. Men det är upp till kommunen att bestämma. Läs vad står i startbeskedet från kommunen!

Redigerat:
  • Gilla
Steff10
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är den som utför åtgärderna som ska signera: "Namngiven Entreprenör som utförarbetsmomenten" Inte sotaren.

Sen brukar anges i startbeskedet att ett visst företag ("sotaren") ska utföra en besiktning utöver denna kontrollplan. Men det är upp till kommunen att bestämma. Läs vad står i startbeskedet från kommunen!

• Lista över handlingar som ska inlämnas till samhällsbyggnadsnämnden, inklusive signerad kontrollplan enligt PBL och intyg på besiktning av eld-och rensningskanaler.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Det är precis så jag tänker också. Att E måste ju vara den firman som tillverkar bastun som under byggandet eller eventuellt efter använder sig utav kontrollplanen och bockar av att momenten är gjorda?

Enligt tillverkaren av bastun så får dom inte kontrollera deras egna arbete.

S Steff10 skrev:
Det är precis så jag tänker också. Att E måste ju vara den firman som tillverkar bastun som under byggandet eller eventuellt efter använder sig utav kontrollplanen och bockar av att momenten är gjorda?

Enligt tillverkaren av bastun så får dom inte kontrollera deras egna arbete
S Steff10 skrev:

Handlar inte din kontrollplan om eldstaden? När jag byggde ett garage (alltså jag själv byggde, inte som i att "jag byggde" för att jag betalade någon annan att bygga) var jag min egen kontrollansvarig. Nu när jag installerar kamin ska jag också fylla i "entreprenör" på kontrollplanen, har inte för mig att det uttrycktes som "entreprenör" på kontrollplanen för garagebygget. Hur som helst kommer jag väl skriva mitt eget namn där även om jag inte är entreprenör per se.

Du nämner inte VAD det för uppgifter det är kommunen begärt komplettering av? Och vilket skede är du i byggandet eller hela byggprocessen?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Steff10 skrev:
Precis så, den som uppför ska signera. De intygar bara att de har kollat de saker som står i kontrollplanen. I kontrollplanen tycks vara stå ett antal punkter kring eldstadens installation. Uppförande av bastutunnan är ju inte anmälningspliktig.

S Steff10 skrev:
Det sker ju parallellt med kontrollplanen en installationsbesiktning som "sotaren" genomför.

Vad sägs om att vara pragmatisk och bara signera själv? Detta är ett papper som jag inte ens tror kommunen själva är särskilt intresserade av egentligen.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Vad sägs om att vara pragmatisk och bara signera själv? Detta är ett papper som jag inte ens tror kommunen själva är särskilt intresserade av egentligen.
Absolut så jag tänkt också å andra sidan så vill man göra rätt om det eventuellt skulle uppstå några frågetecken från kommunen.

Sen ska man ange ett företag på Entrepenören med organisationsnummer osv.

V varpan1 skrev:
Handlar inte din kontrollplan om eldstaden? När jag byggde ett garage (alltså jag själv byggde, inte som i att "jag byggde" för att jag betalade någon annan att bygga) var jag min egen kontrollansvarig. Nu när jag installerar kamin ska jag också fylla i "entreprenör" på kontrollplanen, har inte för mig att det uttrycktes som "entreprenör" på kontrollplanen för garagebygget. Hur som helst kommer jag väl skriva mitt eget namn där även om jag inte är entreprenör per se.

Du nämner inte VAD det för uppgifter det är kommunen begärt komplettering av? Och vilket skede är du i byggandet eller hela byggprocessen?
Do vill inte ha en komplettering utan det är ovan två punkter som jag måste skicka in innan jag för ett slutbesked att börja använda bastun från kommunen. Min anmälan är redan godkänd av kommunen.
Bastun är beställd och tillverkas samt fraktas av bastutillverkaren till oss där den skall ställas på plats på tomten om ca.2 veckor.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
S Steff10 skrev:
Absolut så jag tänkt också å andra sidan så vill man göra rätt om det eventuellt skulle uppstå några frågetecken från kommunen.

Sen ska man ange ett företag på Entrepenören med organisationsnummer osv.
Det är en väldigt komplicerad kontrollplan du har till något så simpelt som en bastu. "Kontaktuppgifter till sakkunnig hos entreprenören" tex, wtf. Och du har jättemånga kontrollpunkter. Jag hade inget av detta när jag byggde en mer komplicerad byggnad. Min kontrollplan fyllde jag i namn och adress på mig själv som byggherre, några signaturer på en 5-6 punkter, och sedan kontrollansvarigs signatur längst ner (man är din egen KA på ett så litet projekt som våra) och inga fler fält.

V varpan1 skrev:
Det är en väldigt komplicerad kontrollplan du har till något så simpelt som en bastu. "Kontaktuppgifter till sakkunnig hos entreprenören" tex, wtf. Och du har jättemånga kontrollpunkter. Jag hade inget av detta när jag byggde en mer komplicerad byggnad. Min kontrollplan fyllde jag i namn och adress på mig själv som byggherre, några signaturer på en 5-6 punkter, och sedan kontrollansvarigs signatur längst ner (man är din egen KA på ett så litet projekt som våra) och inga fler fält.
Jag gjorde en egen kontrollplan som var mycket mer simpel först och fick då tillbaka att jag skulle komplettera med en mer detaljerad kontrollplan och har då kört med denna som blev godkänd.
”Problemet” är väl att jag inte kan byta tillbaks till en mer simpel variant nu då det är denna som kommunen vill att jag ska signera.

Jag har inget problem med att utföra kontrollerna och signera men det ska anges ett företag och jag har dessvärre inget företag.😅

Det var en liknande kontrollplan när jag satte in kamin i friggeboden för ett par år sedan. Jag gjorde jobbet själv, signerade kontrollplanen själv (jo, det stod likadant på min som på din om det där med "entreprenör" osv men det var ju bara att sätta mitt eget namn där). Sotaren godkände det hela sedan. Skickade in kontrollplanen och sotarens intyg till kommunen.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Det var en liknande kontrollplan när jag satte in kamin i friggeboden för ett par år sedan. Jag gjorde jobbet själv, signerade kontrollplanen själv (jo, det stod likadant på min som på din om det där med "entreprenör" osv men det var ju bara att sätta mitt eget namn där). Sotaren godkände det hela sedan. Skickade in kontrollplanen och sotarens intyg till kommunen.
Organisationsnummer hoppade du över att skriva?

C
S Steff10 skrev:
Har inget bra svar, men jag antar att frågan i grund och botten handlar om vem som är utförande entreprenör vid prefab när byggnaden levereras som en färdig enhet med eldstaden redan installerad i byggnaden?

Claes Sörmland
Det finns väl ingen utförande entreprenör eftersom TS har köpt en vara som levereras färdig? Inga byggnadsarbeten utförs ju.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.