2 899 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Kommunen begär in komplettering av min anmälan av eldstad till bastu
Jag tror att detta kommer lösa sig såklart. Jag får signera punkterna själv och lämna organisationsnummet tomt. Förhoppningsvis skall det räcka.Claes Sörmland skrev:
När det kommer till fältet Åtgärd så antar jag att man bara skriver klar eller gör en bock när man utfört kontrollen.S Steff10 skrev:
Det finns inget objektivt svar utan sitter helt i huvudet på den kommunala medarbetare eller de medarbetare som har ritat detta i Word. Det här är ett vanligt problem med lägsta nivåns byråkrater, de gillar att rita formulär åt andra på sin dator, men misslyckas som regel med att bifoga den där texten som förklarar vad de vill ha ifyllt i respektive ruta.
Min erfarenhet i min kommun är att ringer man och pratar med bygglovshandläggarna så brukar de oftast vara normala rimliga människor som är mer lösningsorienterade och pragmatiska än de är autistiska byråkrater. Ring och prata med dem och se vad de säger, eller prova att bara lämna tomt i fälten som är orimliga, eller fyll i bastutillverkarens organisationsnummer? Vad ska hända liksom.
Precis så.Claes Sörmland skrev:
Den naturliga följdfrågan blir då så klart om någon annan part har det formella kontrollansvar som kommunen i sitt formulär förutsätter ligga på den icke-existerande entreprenören?
I min kommun skrev jag så här, när jag skulle ansöka om att få eldstaden i basun godkänt,:
Bilaga till ansökan om eldstad/rökkanal.
Förslag till kontrollplan
1. Godkänt intyg från sotarens installationsbesiktning gäller som kontrollplan
Sotaren skickade själv in sitt protokoll från besiktningen till kommunen.
Jag fick godkänt.
Jag fick godkänt.
Intressant!S slugger75 skrev:I min kommun skrev jag så här, när jag skulle ansöka om att få eldstaden i basun godkänt,:
Jag fick godkänt.
Känns ju både logiskt och smidigt.
Gick faktiskt på tipset som några av er
Han sa att jag kan skippa att fyllande fältet med organisationsnummer och sa att det var helt ok om jag skriver in mig själv som E och utför alla kontroller utöver det som sotaren ska göra.👍
Gjorde faktiskt detta nu och fick ett väldigt trevligt och fint bemötande av min handläggare.V varpan1 skrev:Min erfarenhet i min kommun är att ringer man och pratar med bygglovshandläggarna så brukar de oftast vara normala rimliga människor som är mer lösningsorienterade och pragmatiska än de är autistiska byråkrater. Ring och prata med dem och se vad de säger, eller prova att bara lämna tomt i fälten som är orimliga, eller fyll i bastutillverkarens organisationsnummer? Vad ska hända liksom.
Han sa att jag kan skippa att fyllande fältet med organisationsnummer och sa att det var helt ok om jag skriver in mig själv som E och utför alla kontroller utöver det som sotaren ska göra.👍
Då är det väldigt nära att vi snart har en bastu på tomten. Under nästa vecka så levereras bastun.
Jag tänkte förbereda lite inför att bastun levereras och köpa in ved. Vi har ett kallgarage precis bredvid där bastun ska stå. Spontant så känns det som det perfekta stället att ha en pall med ved som man kan springa och hämta ved till bastun från. Samtidigt så är jag lite fundersam om det kan leda till fukt eller mögelproblem. Kallgaraget bör ha tillräckligt bra ventilation men jag tar gärna emot era tankar.
Jag tänkte förbereda lite inför att bastun levereras och köpa in ved. Vi har ett kallgarage precis bredvid där bastun ska stå. Spontant så känns det som det perfekta stället att ha en pall med ved som man kan springa och hämta ved till bastun från. Samtidigt så är jag lite fundersam om det kan leda till fukt eller mögelproblem. Kallgaraget bör ha tillräckligt bra ventilation men jag tar gärna emot era tankar.
Klicka här för att svara