Nja, det där beslutet ska ses som att kommunen gav otillåtet stöd till ett lokalt företag genom att medvetet sälja fastigheten till underpris. Om det var så är en annan sak, men det är inte jämförbart med det här aktuella fallet.
 
Kommunerna slarvar hela tiden bort massa pengar påg. inkompetens/slarv. Det är ju vanligt att företag utnyttjar detta.
Men det var ju inte så mycket pengar i detta fallet, i alla dall inte om man gämför med tex vad Stockholms kummun slarvade bort på sitt sjukhus.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Stockholms stad har inga sjukhus. Det har däremot Stockholms läns landsting, som sett kostnaderna skena för båda sina senaste storsjukhus.
  • Byggkostnaden för Huddinge sjukhus fyrdubblades från 300 miljoner till 1,2 miljarder.
  • Byggkostnaderna för Nya Karolinska ökade med ca två tredjedelar från 14 miljarder till 23 miljarder. Till det kan läggas vad som verkar vara ett hutlöst driftsavtal på närmare 40 miljarder för drygt 20 år.
40 år emellan och växlade majoriteter, men landstinget är fortsatt vårdslöst med andras pengar.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Antingen säljer man en byggnad eller en fastighet. Säljer man en fastighet så ingår normalt sett alla byggnader och andra installationer som finns på fastigheten.
Ja, det är klart det skall ingå.

Ett exempel - Men om det till vår fastighet nu vars köpebrev, objektbeskrivningar BARA tog upp vårt hus i eftervisade sig också omfatta grannens hus så skulle det faktiskt kännas lite konstigt. Skulle det vara rätt?
Det andra huset stod inte i objektbeskrivningen, det var inte med på visningen. Priset var att jag köpte "ett" hus... men fick ett till för att säljaren inte hade koll....
Rätt?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Man undrar lite hur det kan ha tagit kommunen 4 år att upptäcka att de sålt sin brandstation. Har det inte brunnit på länge eller?
Ja, och borde inte brandkåren reagerat när den nya ägaren skickade hyresavier. Eller har han låtit dem nyttja lokalerna gratis i fyra år?
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, och borde inte brandkåren reagerat när den nya ägaren skickade hyresavier. Eller har han låtit dem nyttja lokalerna gratis i fyra år?
Från inlägg #10.

- ”De har förhandlat under några år, men inte kommit överens. Därav stämning.
Inte att de tog tid att upptäcka.”
 
Jag hejar på kommunen.
Rimligtvis borde företagaren ha insett att traktens brandstation med pågående verksamhet inte kunde ingå i köpet. Det här tycks ju inte ha skett i god tro direkt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stockholms stad har inga sjukhus. Det har däremot Stockholms läns landsting, som sett kostnaderna skena för båda sina senaste storsjukhus.
  • Byggkostnaden för Huddinge sjukhus fyrdubblades från 300 miljoner till 1,2 miljarder.
  • Byggkostnaderna för Nya Karolinska ökade med ca två tredjedelar från 14 miljarder till 23 miljarder. Till det kan läggas vad som verkar vara ett hutlöst driftsavtal på närmare 40 miljarder för drygt 20 år.
40 år emellan och växlade majoriteter, men landstinget är fortsatt vårdslöst med andras pengar.
Karolinska verkar ha blivit större flopp än just bra pengar, t. ex larmsystem som inte fungerar.
 
H heimlaga skrev:
Jag hejar på kommunen.
Rimligtvis borde företagaren ha insett att traktens brandstation med pågående verksamhet inte kunde ingå i köpet. Det här tycks ju inte ha skett i god tro direkt.
Jag hejar på äganderätten.
Rimligtvis borde säljaren ha insett att man måste veta vad fastigheten man säljer består av. Det här tycks ju inte ha gjorts av någon som bryr sig om sitt ansvar för allmän egendom direkt.
 
  • Gilla
twoody och 9 till
  • Laddar…
Det finns inget som säger att köparen borde ha insett att inte brandstationen ingick – han kan ju t ex ha antagit att verksamheten kan ha varit på väg att flytta. Gamla brandstationer har sålts förr. Och varför skulle en köpare inte ha anledning att tro att en kommun, med alla sina resurser, som säljer en fastighet, har gått igenom hela affären och vet vad den gör?

Man kan inte komma i efterhand som kommunen gör nu och försöka skylla sina egna misstag på andra. Det finns mig veterligen ingen ångerrätt på fastighetsköp. Eller ska oavsiktlig inkludering av 1 st brandstation räknas som ett dolt fel?? Eller faller det inom köparens undersökningsplikt??

Däremot undrar jag varför köparen inte erbjuder kommunen att hyra brandstationen av honom? Förslagsvis mot en lagom tilläggsköpeskilling pro bono, så kan kommunen hävda att man frigör bundet kapital åt skattebetalarna, och köparen få en inkomstkälla, alla glada och nöjda. Mer eller mindre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hejar på äganderätten.
Rimligtvis borde säljaren ha insett att man måste veta vad fastigheten man säljer består av. Det här tycks ju inte ha gjorts av någon som bryr sig om sitt ansvar för allmän egendom direkt.
Men "vem" är säljare? En kommun är det EN fysisk person? Samma år efter år?
Finns det flera med rätt att anteckna avtal? Från en månad till en annan kanske de byter chef. Osv.
 
Det finns säkerligen ett avtal som säger en del. Även om ni inte läst det.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det finns inget som säger att köparen borde ha insett att inte brandstationen ingick – han kan ju t ex ha antagit att verksamheten kan ha varit på väg att flytta. Gamla brandstationer har sålts förr. Och varför skulle en köpare inte ha anledning att tro att en kommun, med alla sina resurser, som säljer en fastighet, har gått igenom hela affären och vet vad den gör?

Man kan inte komma i efterhand som kommunen gör nu och försöka skylla sina egna misstag på andra. Det finns mig veterligen ingen ångerrätt på fastighetsköp. Eller ska oavsiktlig inkludering av 1 st brandstation räknas som ett dolt fel?? Eller faller det inom köparens undersökningsplikt??

Däremot undrar jag varför köparen inte erbjuder kommunen att hyra brandstationen av honom? Förslagsvis mot en lagom tilläggsköpeskilling pro bono, så kan kommunen hävda att man frigör bundet kapital åt skattebetalarna, och köparen få en inkomstkälla, alla glada och nöjda. Mer eller mindre.
Så när du säljer en fastighet så skriver du inte ned i avtalet vad som ingår, vad skicket är på respektive hus. Om de ska säljas städade osv. Tvivlar starkt på att du (någon) skulle utelämna ett helt hus från detaljbeskrivningen.....
Krav på energideklaration? Inget sådant lär ha varit med i avtalet


Här finns det antagligen ett avtal som beskriver en förrådsbyggnad med tillhörande mark.

Sen vips, oj - fastigheten hade enligt Länsstyrelsen också en brandstation. Men det ser inte jag som att brandstation ingick i köpet, den var antagligen inte med köpbeskrivning, inte med under visningen inför köpet...
 
L larka742 skrev:
Men "vem" är säljare? En kommun är det EN fysisk person? Samma år efter år?
Finns det flera med rätt att anteckna avtal? Från en månad till en annan kanske de byter chef. Osv.
Och? Företag i allmänhet är juridiska personer. De är alla bundna av de avtal deras företrädare ingår.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och? Företag i allmänhet är juridiska personer. De är alla bundna av de avtal deras företrädare ingår.
Ja men hur ser avtalslagen ut mellan företag, kan ett företag nyttja någon annans misstag?

Om köpeskillingen sattes till 1 000kr men det skulle varit 1000 000kr. Är det bindande?
Köpeskillingen skulle varit 1 000 000 men det blev 10 000 000kr. Bindande då? :-)
Om köpet var på en förrådsbyggnad, men det råkade bli en brandstation - är allt bindande? Oavsett liksom...?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.