K Kane skrev:
Likväl nu med VPN så blev IP-adressen helt annorlunda.
Helt annorlunda blev den väl inte? .44 istället för .45 eller .54.

Jag drog kanske lite förhastade slutsatser bara för att jag råkat ut för bitfel i DNS-servrar några par gånger tidigare i min karriär.

ClasseClas
K Kane skrev:
Kan man ändra tillbaka till automatiskt erhållande av DNS-server?
Jag är inte världskompis med win11 men du går in i inställningarna på nätverkskortet och använder routerns DNS-inställning istf lokalt på PC:n. (Jag har bara wifi på min bärbara btw)

DNS-inställningar på Windows 11s Wi-Fi-nätverk med automatisk (DHCP) tilldelning markerad i rött.
Eller så får du peka på routern, typiskt 192.168.1.1

useless useless skrev:
Helt annorlunda blev den väl inte? .44 istället för .45 eller .54.
246 i gruppen innan jämfört med 253 som det varit i alla test tidigare.

ClasseClas
K Kane skrev:
246 fick jag också vid ett tillfälle.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Eller så får du peka på routern, typiskt 192.168.1.1
Det var då det inte funkade.....
Har inte testat än med tillbakagång med automatisk DNS-tilldelning.

K Kane skrev:
Jaa... Jag såg bara att sista siffran skiljde.

Men alla adresser pekar som sagt var på Azures moln där hemsidan ligger utspridd på några servrar och lastbalanseras via DNS. Sen har dom säkert flyttat runt nåt och fått nya adresser som måste tröskas genom alla mellanliggande cacher.

ClasseClas
K Kane skrev:
Det var då det inte funkade.....
Har inte testat än med tillbakagång med automatisk DNS-tilldelning.
Aha, har du lagt in någon DNS-tjänst själv i routern, typ 8.8.8.8 eller kör du med bredbandsleverantörens DNS?

Aha, har du lagt in någon DNS-tjänst själv i routern, typ 8.8.8.8 eller kör du med bredbandsleverantörens DNS?
Han lade in 8.8.8.8 på min rekommendation då det som låg i cachen inte var korrekt.

ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Han lade in 8.8.8.8 på min rekommendation då det som låg i cachen inte var korrekt.
Ja, fast lokalt i PC:n som jag tolkade det. Det är smidigare att ha DNS på ett ställe lämpligtvis i routern istf definierat per enhet.

Ja, fast lokalt i PC:n som jag tolkade det. Det är smidigare att ha DNS på ett ställe lämpligtvis i routern istf definierat per enhet.
Fast det var ju bara ett test för att testa DNS-cache-tesen.

ClasseClas
useless useless skrev:
Fast det var ju bara ett test för att testa DNS-cache-tesen.
Precis. Sen ställde Kane frågan
K Kane skrev:
Kan man ändra tillbaka till automatiskt erhållande av DNS-server?
Där är jag i att försöka svara.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Jag är inte odelat positiv till operatörernas DNS-servrar, jag tycker att de har mycket konstigheter för sig faktiskt. Det är inte jättevanligt att de pekar helt fel, men det är ju inte ovanligt att de har en Netflix-cache (och liknande lokala cachar/tjänster) med en konfiguration som strular. Använder man då en extern DNS-server så får man ofta samma svar, men kontrollerat av innehållsleverantören istället. Det fungerar ofta bättre.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
MultiMan
Jag har kört Google:s DNS-servrar under väldigt lång tid och det är pga upprepade underligheter med andra. Google krånglar i princip aldrig vad jag än gör.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är inte odelat positiv till operatörernas DNS-servrar, jag tycker att de har mycket konstigheter för sig faktiskt. Det är inte jättevanligt att de pekar helt fel, men det är ju inte ovanligt att de har en Netflix-cache (och liknande lokala cachar/tjänster) med en konfiguration som strular. Använder man då en extern DNS-server så får man ofta samma svar, men kontrollerat av innehållsleverantören istället. Det fungerar ofta bättre.
Jag håller med. Enklast är att lägga in i routern

google
8.8.8.8
4.4.4.4 (secondary)

eller

Cloudflare
1.1.1.1
1.0.0.1

Sen kanske man vill titta på annat av integritetsskäl men ovan är stabila DNS som förstahandsval.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.