Hej alla glada! Elektrikern har vart och lagt golvvärme i vårat badrum i källaren. Golvvärmen är T2 blå 50m .
Han har lagt golvvärmen på betonggolv och nu har jag flytspacklat ett tunt lager flytspackel över golvvärme slingan. Så att den inte skadas när det ska sättas tätskikt och kaklas.
Till min stora förvåning och förtvivlan när jag skulle inspektera flytspackel nästa dag såg jag att golvvärmen har släppt från betongen kanske 3-4mm. Den har alltså gått över flytspackel (som är lagt väldigt tunnt 5mm)
Jag ska lägga på ert till lager med flytspackel så att allt verkligen lägger sig under flytspacklet. Är det okej? Kommer golvvärmen att klara sig trots att den gått upp lite på en kort kort del? De måste väll va ok att lägga på ett nytt tunnt lager flytspackel bara? Eller?
Han har lagt golvvärmen på betonggolv och nu har jag flytspacklat ett tunt lager flytspackel över golvvärme slingan. Så att den inte skadas när det ska sättas tätskikt och kaklas.
Till min stora förvåning och förtvivlan när jag skulle inspektera flytspackel nästa dag såg jag att golvvärmen har släppt från betongen kanske 3-4mm. Den har alltså gått över flytspackel (som är lagt väldigt tunnt 5mm)
Jag ska lägga på ert till lager med flytspackel så att allt verkligen lägger sig under flytspacklet. Är det okej? Kommer golvvärmen att klara sig trots att den gått upp lite på en kort kort del? De måste väll va ok att lägga på ett nytt tunnt lager flytspackel bara? Eller?
Bör inte vara något problem. I detta fallet är det ju elektrikern som slarvat med montaget så jag kan tycka det är rimligt att han får komma dit i detta skedet och mäta av slingan igen innan du flytspacklar omgång 2.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det är inget måste att slingan måste sitta stumt mot underlaget. Att man limmar den beror mest på att den ska ligga still när man flyter eller spacklar. Lite opraktiskt att ha slingor som ligger fritt liksom..........
Så länge den täcks av rimlig tjocklek golv, brukar väl specas av tillverkaren så är det lugnt.
Så länge den täcks av rimlig tjocklek golv, brukar väl specas av tillverkaren så är det lugnt.
Ja, prima innan. Slingan ska egentligen täckas med minst 1 cm över hjässan på slingan annars kan golvvärmen upplevas som "randig" då den inte sprids ut i flytspacklet.J Johan41 skrev:
Lite uppdatering.
Nu har elektriker varit hemma hos oss och gjort lite annat jobb. Han kollade av värdena i slingan och de va ”jättefina” enligt elektrikern. Så de klarade sig alldeles utmärkt trots min oro för ojämningheterna. Nu ska jag snart spackla omgång 2 sedan är det klart!
Nu har elektriker varit hemma hos oss och gjort lite annat jobb. Han kollade av värdena i slingan och de va ”jättefina” enligt elektrikern. Så de klarade sig alldeles utmärkt trots min oro för ojämningheterna. Nu ska jag snart spackla omgång 2 sedan är det klart!
Klicka här för att svara
