1 400 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Kommer gipset bågna?
Hej
Jag håller på att isolera en innervägg. Utrymmet som isoleras är 57mm djupt. Där sätter jag 70mm isolering. När man trycker på isoleringen med handen känns den ju väldigt mjuk och det känns lätt att pressa ihop den de 13mm som behövs för att den ska komma kant-i-kant med reglarna. Men nu när jag skulle skruva dit en gipsskiva var den mycket trögare att pressa in mot reglarna än jag hade trott att den skulle vara. Kommer isoleringen göra så att gipsen bågnar?
Jag håller på att isolera en innervägg. Utrymmet som isoleras är 57mm djupt. Där sätter jag 70mm isolering. När man trycker på isoleringen med handen känns den ju väldigt mjuk och det känns lätt att pressa ihop den de 13mm som behövs för att den ska komma kant-i-kant med reglarna. Men nu när jag skulle skruva dit en gipsskiva var den mycket trögare att pressa in mot reglarna än jag hade trott att den skulle vara. Kommer isoleringen göra så att gipsen bågnar?
Jag skulle tro att det är lugnt! Annars är det ju inte speciellt komplicerat att dela skivorna på mitten, att det inte riktigt fyller utrymmet har ingen betydelse för ljudisoleringsförmågan, jag tror t.o.m. det är bättre att ha lite luft där inne!
Jag behöll full tjocklek på isoleringsskivorna. Har dubbla lager gips och hoppades att de skulle orka trycka ihop isoleringen tillräckligt. Nu är hela väggen klar och rätskivan säger att det skiljer ca 2mm mellan djupaste dalen till högsta toppen. Men när jag la rätskivan mot reglarna innan jag började med gipsen så var de inte heller 100% i linje. Så jag vet inte om jag ska skylla på reglarna, isoleringen eller både och att väggen inte är helt rak 
Klicka här för att svara