6 483 läst ·
127 svar
6k läst
127 svar
Kommer dina barn ha råd att köpa villa?
Senare halvan av 90-talet var det 5 - 6 på min utbildning 30+ och hade jobbat några år. Av kanske 100 totalt. Resten kom från gymnasiet, lumpen eller något enstaka år i jobb eller på annan utbildning.Claes Sörmland skrev:
Sätter av barnbidraget som fondspar till ungarna. Teorin är att de blir en insats i en lägenhet när de ska pröva vingarna.
Om de hoppar in på bostadskarusellen tidigt så är min förhoppning att villan, om den önskas, inte är utom räckvid när det börjar bli dags för deras familjeskapande.
Men vi får väl se, de är fortfarande många år kvar.
Om de hoppar in på bostadskarusellen tidigt så är min förhoppning att villan, om den önskas, inte är utom räckvid när det börjar bli dags för deras familjeskapande.
Jag tror att den ökade individualismen försvagar familjens betydelse och fördyrar livet för många.
Vi har lite av ett släktråd några gånger om året där vi lånar ut sommarstugor/hus/gårdar/bilar osv till varandra.
Det gör att även de med lite sämre kassa kan åka på semester med familjen i olika delar av landet.
När någon stuga behöver nytt tak eller nån annan reparation gör vi det till släktträff.
En viktig del är att man aldrig (om det inte är av nöden tvunget) säljer en fastighet eller lägenhet!
Efter ett par generationer finns det alltid ett boende för den som behöver.
Istället för att räkna varje krona på sitt eget konto och bara se till sin förmögenhet så hjälper man varandra.
Jag är så glad över att mina äldre släktingar så tydligt lärt oss att planera långsiktigt, inte bara för nästa generation. Fastigheter överlåts ofta till de som har ”rätt attityd och ansvarskänsla ” hellre än genom arv.
Självklart har olika delar av släkten olika finansiella förutsättningar men genom hur vi hjälper varandra ger det möjlighet till ekonomiska besparingar för det flesta av oss.
Vi har lite av ett släktråd några gånger om året där vi lånar ut sommarstugor/hus/gårdar/bilar osv till varandra.
Det gör att även de med lite sämre kassa kan åka på semester med familjen i olika delar av landet.
När någon stuga behöver nytt tak eller nån annan reparation gör vi det till släktträff.
En viktig del är att man aldrig (om det inte är av nöden tvunget) säljer en fastighet eller lägenhet!
Efter ett par generationer finns det alltid ett boende för den som behöver.
Istället för att räkna varje krona på sitt eget konto och bara se till sin förmögenhet så hjälper man varandra.
Jag är så glad över att mina äldre släktingar så tydligt lärt oss att planera långsiktigt, inte bara för nästa generation. Fastigheter överlåts ofta till de som har ”rätt attityd och ansvarskänsla ” hellre än genom arv.
Självklart har olika delar av släkten olika finansiella förutsättningar men genom hur vi hjälper varandra ger det möjlighet till ekonomiska besparingar för det flesta av oss.
såna jobb idag är ju inte fasta dom är ju genom bemanningsföretag så det blir svårt att jobba up sig inte som det var förNötegårdsgubben skrev:
Visst gör det det! Samhället är fullt av chanser för den ihärdige.
Däremot finns det kanske lite färre av den ursprungliga begåvningsreserven* kvar, utan samhället är till stor del skiktat på relativt meritokratisk grund sen några generationer, eller ger i alla fall även arbetarbarn möjlighet att gå direkt till högre studier i unga år även de.
*Alltså från den tiden ordet användes oironiskt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 847 inlägg
Finns inget skäl att se att jobba sig upp som något som måste göras i samma företag. På jobbet har jag exempelvis sett flera polska städerskor som lärt sig svenska snabbt, börjat plugga något på fritiden och sen försvunnit vidare till bättre jobb. Det måste förstås inte vara polskor, men i det här fallet har det varit det.
Och även många som kommer in via bemanningsföretag och visar framfötterna har ofta möjlighet att bli fastanställd på företaget de börjar som inhyrda på.
Så karriärmöjigheter för den som har förutsättningarna och kavlar upp ärmarna, börjar jobba och sen förkovrar sig finns absolut.
Sen finns det en överakademisering av samhället där relativt enkla jobb kräver en objektivt omotiverat hög utbildning för att det är relativt billigt att anställa akademiker. Men även där är min uppfattning att man vid internrekrytering har lättare att överse med formella brister då man redan känner personen. Sen skiljer kanske någons självbild med andras bild av dem och inget klättrande på karriärstegen sker, men det kan ju faktiskt inte sällan förklaras med att personen kanske inte är så bra som hen tror.
Och även många som kommer in via bemanningsföretag och visar framfötterna har ofta möjlighet att bli fastanställd på företaget de börjar som inhyrda på.
Så karriärmöjigheter för den som har förutsättningarna och kavlar upp ärmarna, börjar jobba och sen förkovrar sig finns absolut.
Sen finns det en överakademisering av samhället där relativt enkla jobb kräver en objektivt omotiverat hög utbildning för att det är relativt billigt att anställa akademiker. Men även där är min uppfattning att man vid internrekrytering har lättare att överse med formella brister då man redan känner personen. Sen skiljer kanske någons självbild med andras bild av dem och inget klättrande på karriärstegen sker, men det kan ju faktiskt inte sällan förklaras med att personen kanske inte är så bra som hen tror.
Tror det är ganska många i kategorin ”sjuksköterska + vaktmästare + 2 barn” som har ett boende värt ca 4M men det är nog rätt få av dessa som gör 2 utlandssemestrar plus en skidresa per år och ovanpå det har sommarställe med båt… eller så är det jag som har noll koll på vad dessa tjänar nuförtiden.svesse84 skrev:
Vad som är normalt och livsnödvändigt har ändrats fort.
Jämför med min egen uppväxt.
Född 1984 i en by på glesbygden i norra östergötland.
Mor sjuksköterska och far vaktmästare kan tänka mig att det idag skulle motsvara strax under medelinkomst.
Jag och min syster på det.
Dom köpte huset dom fortfarande bor i 1986 för 400000kr.
Räntan var rätt hög så dom la nästa hela mors lön på bara boende kostnader.
Vi hade för det mesta bara 1 bil som var 6-10år
Familjen åkte under min uppväxt på en utlandssemester (Danmark) samt några fiskeresor till norr ut.
Och från 10års ålder på skidresa 1gång/år.
Idag ser man familjer med motsvarade arbeten ha:
Hus för 4 miljoner.
2 bilar som är mindre än 3år
2 utlandsresor/år samt 1 skidresa.
Sommarställe med båt
4 mobilabonnemang
Minst 4 surfplattor
Flera tv och/streaming tjänster
O.s.v.
Sjuksköterska har en lön i snitt på på kring 44-51 tkr per månad beroende på inriktning. Vaktmästare drar in i snitt kring 30 tkr. Har de barn är de ju lite äldre och lär ligga högre i inkomst.J J00 skrev:
Så lågt räknat på medelfamiljen i den kategorin så drar familjen in 74 tkr i månaden brutto i månaden, eller 59 000 kr efter skatt. Plus barnbidrag 2 650 kr, så kring 61 400 kr i månader i handen.
Har man 75% lån (3 milj) på sitt 4 miljoners hus kostar det kring 4 550 kr i månaden (efter ränteavdrag 30%), så kring 7% av inkomsten för att äga boendet. Sen kommer ju alla driftskostnader, mat, resor och livet som ska täckas av ungefär 57 000 kr i månaden. Man får en del för det.
Redigerat:
Samma här. Sparar i HSB så med lite tur kan de få förtur till en hyres- eller bostadsrätt.Unikt namn skrev:
Sätter av barnbidraget som fondspar till ungarna. Teorin är att de blir en insats i en lägenhet när de ska pröva vingarna.
Ja, ungefär vad jag kunde tänka mig så det lär bli tufft med nämnda extravaganser ja såvida utlandsresorna inte innebär en veckas "billig" charter till Medelhavet och den andra med bil till tex Danmark, skidresan går till Bjursås en helg och sommarstugan är ett billigt torp och båten är en gammal utombordare med tvåtaktsmotor vaktmästaren servar själv... Ja såvida det inte finns andra pengar med i potten.Claes Sörmland skrev:
Sjuksköterska har en lön i snitt på på kring 44-51 tkr per månad beroende på inriktning. Vaktmästare drar in i snitt kring 30 000 tkr. Har de barn är de ju lite äldre och lär ligga högre i inkomst.
Så lågt räknat på medelfamiljen i den kategorin så drar familjen in 74 tkr i månaden brutto i månaden, eller 59 000 kr efter skatt. Plus barnbidrag 2 650 kr, så kring 61 400 kr i månader i handen.
Barn är dyra i drift. Har de inga barn är det mer sannolikt att sjuksköterskan och vaktmästaren kan sväva ut mer.
Allt handlar väl om vad man i slutänden prioriterar och vad den faktiska kostnaden blir men jag har ändå svårt att se att den genomsnittliga sjuksköterskan och vaktmästaren med 1,9 barn har "råd" att göra 2 vettiga utlandssemestrar per år plus skidresa plus har sommarställe med båt.Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Mam får väl lägga en varsin utdelning från bolaget till dem i handpenning
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Det är imponerande om du innan femtio års ålder klarat att casha en begagnad brommavilla, de flesta i din ålder i Stockholmstrakten har nog minst 50% belåning på sitt boende och får vara glada om de kan sluta med låneslaveriet innan pensionen eller ens dödsdagen.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 154 inlägg
Själv som utan föräldrar, banken är involverad men under 50 procent. Vid köpeskilling ska tilläggas grannen med sämre utsikt sålde för en miljon över min precisF fribygg skrev: