Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Ovan har jag ritat upp vår blivande tvättstuga och "spa". Jag funderar på om vi har tänkt tillräckligt kring ventilationen.
Den gröna pilen ut ska bli en vanlig fläkt som vi sätter i ett befintligt rör. Kallrasskydd på det. Vi täcker för med någon form av galler för att det ska se lite vettigt ut estetiskt. A i tvättstugan är en avfuktare som ska stå på golvet under en bänk. Det grå är en skorstensstock där man också kan tänka självdrag på något sätt. Tror att dörren emellan rummen kommer att stå öppen ofta. Dörren ut mot hallen kommer nog att stå på glänt. (Om det nu gör så mycket skillnad...)
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej,
Luften borde komma in där den gröna pilen är och ut genom skorstenen. Annars blir självdragskanalen ett uteluftsintag med tillhörande problematik.
Du bör också ha en spalt under dörren mellan spa och tvättstuga så att luften kan passera även om dörren är stängd. Alternativt ett överluftsdon.
Kolla så att kanalen i skorstenen inte är gemensam med andra ventiler. Går kanalen ensamt upp på tak och är tät kan du sätta en fläkt anpassad för självdrag i mynningen.
Mvh
Patrik
Luften borde komma in där den gröna pilen är och ut genom skorstenen. Annars blir självdragskanalen ett uteluftsintag med tillhörande problematik.
Du bör också ha en spalt under dörren mellan spa och tvättstuga så att luften kan passera även om dörren är stängd. Alternativt ett överluftsdon.
Kolla så att kanalen i skorstenen inte är gemensam med andra ventiler. Går kanalen ensamt upp på tak och är tät kan du sätta en fläkt anpassad för självdrag i mynningen.
Mvh
Patrik
Den gröna pilen är/har varit tilluft. Vi tänker att vi behöver ha en effektiv fläkt nära badkaret där luften är som fuktigast... Vi skulle kunna se till att vi inte har något självdrag i tvättstugan - om det underlättar. Just nu verkar den kanalen gå i golvhöjd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
Risken är att du bygger bort nödvändig grundventilation och stör övrigt självdrag om du proppar självdragskanalen. Skorstenen behöver kontinuerligt värmas upp av frånluft för att fungera. Blir den kall kommer du få kallras genom andra pipor.
Men jag förstår din tanke. Det är alltid bäst att ta bort föroreningar nära källan.
Mvh
Patrik
Risken är att du bygger bort nödvändig grundventilation och stör övrigt självdrag om du proppar självdragskanalen. Skorstenen behöver kontinuerligt värmas upp av frånluft för att fungera. Blir den kall kommer du få kallras genom andra pipor.
Men jag förstår din tanke. Det är alltid bäst att ta bort föroreningar nära källan.
Mvh
Patrik
Det låter bra, se till att köpa en fläkt med konstant lågt flöde som ökar automatiskt vid fuktbelastning.A Annananna skrev:[bild]
Hej
Ovan har jag ritat upp vår blivande tvättstuga och "spa". Jag funderar på om vi har tänkt tillräckligt kring ventilationen.
Den gröna pilen ut ska bli en vanlig fläkt som vi sätter i ett befintligt rör. Kallrasskydd på det. Vi täcker för med någon form av galler för att det ska se lite vettigt ut estetiskt. A i tvättstugan är en avfuktare som ska stå på golvet under en bänk. Det grå är en skorstensstock där man också kan tänka självdrag på något sätt. Tror att dörren emellan rummen kommer att stå öppen ofta. Dörren ut mot hallen kommer nog att stå på glänt. (Om det nu gör så mycket skillnad...)
Det kan nog ha suttit någon gammal tvättgryta där... Och vi har en till låg ventil som varit för den oljeeldade pannan som fanns i badrummet. Sätter gärna igen dem då... Vi har en öppen kanal i samma murstock som går från ett rum bakom tvättstugan. Räcker det som flöde i murstocken?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden