G
Tack! Jag har ett problem som säkert många har. När man drog in fiber i vårt hus var man lat och drog det till närmaste punkt, nere vid golvet i ett sovrum, skjut mig va idiotiskt!
Hur som.. när vi flyttade in här så fixade jag till ett dubbel nätverksuttag bredvid fiber routern som är en Icotera i5801-01.
Denna router är idag i son 1's sovrum
Här ifrån går det sen i rör till elrummet i huset som jag tänkt ska vara teknikrum/patchrum. Där står den trådlösa routern. Centrum i huset. Vet att det säkert går att flytta hela fibern dit, men det lär kosta att dra fiber och är inget jag tänkt lägga pengar på i dagsläget.
Sen byggde vi en vägg när vi flyttade hit som avgränsar son 2's rum med vardagsrummet.
Denna vägg fick också dubbel uttag på båda sidor i vardagsrum och i son 2s rum.
Använder fiber TV, så den behöver en kabel direkt från fiber dosan, tror inte det ska gå via routern?
Så alltså har jag från fiber-dosan nu 2 st kablar, en som matar den trådlösa routern och en som då matat Fiber Tvn.
Hur gör jag den dagen son 1 vill ha dator med trådat Internet? Kan jag koppla hans dator direkt till fiberdosan då som ju är i hans rum?
Eller kan jag rentav anbända fiberdosan som wifi? Kan jag komma in i den på något sätt?

Redigerat:
T
Är inte riktigt med på hur det ser ut. Bild skulle förtydliga lite.

Man kan vid fiber dosan sätta en switch. I den kopplar man in porten där tv kommer och porten där "data" kommer. Då kan du få ut tv eller data vart du vill.
Säger inte att det är oprimalt men det är en lösning.

Går ju också att byta datakabeln som går i röret till en fiber.
https://www.direktronik.se/sok/?q=fiberkabel

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
G MrGlad8 skrev:
Tack! Jag har ett problem som säkert många har. När man drog in fiber i vårt hus var man lat och drog det till närmaste punkt, nere vid golvet i ett sovrum, skjut mig va idiotiskt!
Hur som.. när vi flyttade in här så fixade jag till ett dubbel nätverksuttag bredvid fiber routern som är en Icotera i5801-01.
Denna router är idag i son 1's sovrum
Här ifrån går det sen i rör till elrummet i huset som jag tänkt ska vara teknikrum/patchrum. Där står den trådlösa routern. Centrum i huset. Vet att det säkert går att flytta hela fibern dit, men det lär kosta att dra fiber och är inget jag tänkt lägga pengar på i dagsläget.
Sen byggde vi en vägg när vi flyttade hit som avgränsar son 2's rum med vardagsrummet.
Denna vägg fick också dubbel uttag på båda sidor i vardagsrum och i son 2s rum.
Använder fiber TV, så den behöver en kabel direkt från fiber dosan, tror inte det ska gå via routern?
Så alltså har jag från fiber-dosan nu 2 st kablar, en som matar den trådlösa routern och en som då matat Fiber Tvn.
Hur gör jag den dagen son 1 vill ha dator med trådat Internet? Kan jag koppla hans dator direkt till fiberdosan då som ju är i hans rum?
Eller kan jag rentav anbända fiberdosan som wifi? Kan jag komma in i den på något sätt?
Absolut kan du koppla tvbox till routern, så länge det är tex Telias medskickade. När det gäller placering av fiberuttag så blir de ju helt klart placerade på insidan vid den gavel som är närmast gatan. Men misströsta inte. Har du ett separat fiberuttag idag intill mediaomvandlaren? Det är väl det vanligaste och då är det plättlätt och billigt att förlänga med en längre villapatch. En Sc-sckabel på 15 m kostar under hundringen. Ta en bild så blir det lättare att råda. Vad har du för leverantör idag?

G
>Tack för svaren @TechChad och @Jocke Best

Här är en bild på hur det ser ut. Jag har ingen aningen vems denna router är, är det kommunens tro som levererar fibern? Eller är den min?
Från utsidan hur som helst går det då rakt upp/in i fiberkonverteraren, där lyckades jag som tur var få ett dubbeluttag på sidan som då går vidare till mitt tänkta patchrum. Ser fördjävligt ut där just nu, men det ska bli snyggare så snart jag ger mig på det :) Det är schneiders uttag och det var inte det lättaste att hitta skåp till det? Tänkte jag skulle bygga ett fint skåp där uppe i hörnet där man då lätt har ramar som man klickar i "honorna" så man lätt kan patcha. Nu blir det patchining med lösa honor på hyllan :)

Så hit har jag då dragit allt. Hur lägger man den där villapatchen då?

Tack!

• En bildserie som visar ett hemnätverks uppbyggnad med fiberkonverterare, router och okänd grå låda, samt en rörig hylla med patchkablar och nätverksutrustning.
T
Skulle nog fixa med en fiberpatch om jag orkade. Dock så kommer den gå från dosan som sitter på utsidan. Skulle behövas en bild från hur det ser ur inne i den.

Du plockar bort routern från väggen och från hålet som kommer utifrån dar du den. Genom dubbeluttaget som du satt brevid.

Men hade teoligen inte orkat utan bara satt en liten switch vid routern och kopplat in dom två data som kommer från "fiberkonvertern" (CPEn) och sedan en kabel in i din befintliga router.

T
En dåligt illustrerad bild..

• Router med rörigt kabelarrangemang monterad vid vägg ovanför golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om om denna även är en router som delar ut adresser på lanporten den kan även ha wifi.
Om det är liknande denna https://icotera.com/media/1400/gpon-ont-i5800.pdf så behöver du inte ha ytterliggare en router utan kan köra med switch för att dela upp för fler portar.

Detta är troligtvis en router från leverentören , ser ingen fiber som går in i den.

T
A Andy78 skrev:
Kolla om om denna även är en router som delar ut adresser på lanporten den kan även ha wifi.
Om det är liknande denna [länk] så behöver du inte ha ytterliggare en router utan kan köra med switch för att dela upp för fler portar.

Detta är troligtvis en router från leverentören , ser ingen fiber som går in i den.
Det går absolut in en fiber i denna. Den kommer torligen bara in bakom från väggen.

J Jocke Best skrev:
Absolut kan du koppla tvbox till routern, så länge det är tex Telias medskickade. När det gäller placering av fiberuttag så blir de ju helt klart placerade på insidan vid den gavel som är närmast gatan. Men misströsta inte. Har du ett separat fiberuttag idag intill mediaomvandlaren? Det är väl det vanligaste och då är det plättlätt och billigt att förlänga med en längre villapatch. En Sc-sckabel på 15 m kostar under hundringen. Ta en bild så blir det lättare att råda. Vad har du för leverantör idag?
Är det Telia som är leverantör?

G
T TechChad skrev:
Skulle nog fixa med en fiberpatch om jag orkade. Dock så kommer den gå från dosan som sitter på utsidan. Skulle behövas en bild från hur det ser ur inne i den.

Du plockar bort routern från väggen och från hålet som kommer utifrån dar du den. Genom dubbeluttaget som du satt brevid.

Men hade teoligen inte orkat utan bara satt en liten switch vid routern och kopplat in dom två data som kommer från "fiberkonvertern" (CPEn) och sedan en kabel in i din befintliga router.
Tack! Ok det skadar ju inte att kolla vad en firma tar för att fixa det? Eller gör man det själv? Då drar man patchen från uttaget från utsidan då direkt in till mitt "patchrum" ?`Det var ju så jag tänkte jag ville göra. Så att allt lixom utgår där ifrån.
Bifogar bild på hur det ser ut inuti!

Men ok, en switch då. Men om jag förstått det rätt så måste IP TV ha en helt egen trafik-väg? Den får lixom inte blandas med vanlig data-trafik? Eller har jag fattat det fel? Isåfall, så räcker det ju att jag drar 1 kabel till routern, då frigör jag ju ett uttag till framtida datorer i detta rummet där fiberkonventeraren är i?

• Öppen anslutningsbox på husvägg med fiberkabel och optisk utrustning, redo för patchning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
T TechChad skrev:
Det går absolut in en fiber i denna. Den kommer torligen bara in bakom från väggen.
Jo fibern kommer in i denna! Du hakar av den uppåt och då kopplar lixom fiber uttag ur fördelaren!
Min leverantör av fiber är min kommun, men jag har Bahnhof som leverantör. Det är lixom öppet för att att välja mellan en hel del olika leverantörer! Men vi ligger ändå och betalar 200 kr i månaden till kommunen för "service" av fibernätet :P Plus då det jag betalar till Bahnhof!

Den där fibern kan du förlänga om du vill, det går också att skarva på andra änden.
Om tv ska på på egen port eller via routern beror på hur de levererar.

G
A Andy78 skrev:
Den där fibern kan du förlänga om du vill, det går också att skarva på andra änden.
Om tv ska på på egen port eller via routern beror på hur de levererar.
Ah ok, så den där gröna kontakten i enhten är lixom hona/hane som går att ta isär? Ja då måste man ju kunna dra en lång sådan kabel från mitt patchrum, in i rummet och ut i denna dosan? Det var så du menade från början va? Då är det ju bara kabeln + tiden det tar att dra då som det kommer kosta. Värt att ta in lite priser iaf :)

Ja vet att förra stället jag bodde i, där var det viktigt att man hade det separerat, och det var samma leverantör samma kommun så att säga. Dom går med olika hastigheter vad jag förstod det som?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T
Det enklaste att sätta en switch. Jo det kan blandas med annan trafik (har själv så med fiber från telia).

Det bästa (du kan görat själv om du är lite händig). Den vita kabeln som går in i huset med geön kontakt byter du mot en längre. Dock behöver man se hur det ser ut inne i den mediakonverter som sitter inomhus på väggen för att säga exakt vilken kabel du behöver. Det är dock svårare att öppna den burken så man får vara lite pillig och försiktigt.

J
G MrGlad8 skrev:
Ah ok, så den där gröna kontakten i enhten är lixom hona/hane som går att ta isär? Ja då måste man ju kunna dra en lång sådan kabel från mitt patchrum, in i rummet och ut i denna dosan? Det var så du menade från början va? Då är det ju bara kabeln + tiden det tar att dra då som det kommer kosta. Värt att ta in lite priser iaf :)

Ja vet att förra stället jag bodde i, där var det viktigt att man hade det separerat, och det var samma leverantör samma kommun så att säga. Dom går med olika hastigheter vad jag förstod det som?
Exakt, det gröna är ett sk mellanstycke, så du kan skaffa en längre patch kabel som kan gå hela vägen in i pannrummet. Rör bara inte den undre inkommande fibern. Man lossar bara försiktigt genom att dra i det yttre höljet på kontakten. Var noga som tusan med att inte vidröra ens själva fiberkontakten den sk pigtailen. Sätt en liten hatt på under tiden något är av. Följer med sådana när man köper kabel. Som sagt ovan så finns det olika storlekar den stora heter sc och den lilla lc. Det är samma i båda ändarna men det kan aldrig bli dyrt så länge du inte rör den tunna inkommande undre fibern. Du får väldigt försiktigt lossa på mediaomvandlaren och där koppla in den nya längre kabeln. Var också noga att inte få in smuts i honan i den. Det sitter troligen en sk sfpmodul i den där den nya ska in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.