247 850 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
För att dela ditt bredband behöver du sannolikt en router (kallas ibland bredbandsdelare) som ansluts till stadsnätet och en switch. Vanligaste sättet att lösa detta är att köpa en trådlös router då de i allmänhet innehåller en switch med fyra portar, klarar man sig med det så löser den enda burken allt och ger även trådlös access. Inget av detta har dock egentligen med CAT6/CAT5 att göra så jag vet inte vad du menar med att det inte finns bredbandsdelare för CAT6.junker22 skrev:
Uttagen i switchen förbinds sedan med uttagen i patchpanelen för att aktivera uttagen ute i huset. Med en enkel trådlös router kan du alltså ha fyra samtidigt aktiva nätverksuttag med internetaccess samt ytterligare ett som kan användas för IPTV om du kopplar in det uttaget till patchpanelen. Behövs fler aktiva nätverksuttag kompletterar man med en separat switch intill sin router.
Kanske skall förtydliga det där med delning lite. Routern möjliggör delning av internetförbindelsen så att man kan ha flera datorer samtidigt uppkopplade (delning i betydelsen dela med sig av, "share" på engelska), switchen är det som verkligen delar upp nätverket till flera uttag (delning i bemärkelsen dela ut)
Redigerat:
Inte om man skall vara strikt.junker22 skrev:
Två kablar fram till dosan, i dosan monteras ett dubbeluttag, se http://www.kjell.com/?item=38606&path=97000000,208000000,209500000,223000000
Sedan är det upp till dig hur du kopplar i patchpanelen vad de uttagen används till. Det ena kan vara vanligt nätverk (internet), det andra IPTV eller så används båda till vanligt nätverk.
Om man placerar en ADSL modem/trådlös router på botten våningen och drar kablar upp till vinden och ner till källaren och kopplad dem till varsin switch enligt bifogade ritning, skulle kommunikation mellan datorer funka bra? Kan alla datorer ingå i ett hemnätverk? Blir prestenda semre?
Fördel med det här lösningen är enklare kabeldragning men vad händer med kvalitet då?
Fördel med det här lösningen är enklare kabeldragning men vad händer med kvalitet då?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Bästa är ju egentligen att ha en central kopplingspunkt för alla uttag, men det går alldeles utmärkt att göra som du beskriver om du inte vill/kan dra separata kablar till varje punkt.
Topologin du beskriver, med switchar placerade på varje våningsplan, förekommer på i stort sett varenda företag.
Det du tappar är möjligheten att använda uttagen till något annat än nätverk. Tex IPTV eller telefon.
Topologin du beskriver, med switchar placerade på varje våningsplan, förekommer på i stort sett varenda företag.
Det du tappar är möjligheten att använda uttagen till något annat än nätverk. Tex IPTV eller telefon.
Hej,
Har nu läst genom detta forum och Mats nätverksskola och tror att jag förstår hur jag ska göra nu men vill gärna få bekräftelse. Jag har Telias Tele/TV/bredband-paket via ADSL. Jag har också en coaxial-antenn för TV om det behövs.
Jag har dragit klart alla CAT6-kablar och monterat alla vägguttag. Nu ska jag försöka fixa med patchpaneler etc. Tänker jag rätt?
1. Internät: stadsnät-->Telias modem/router (som är också trådlös) -->Gigabit "dum" switch --->patchpanel --->kablar -->uttag
Frågor: Externa hårddiskar, skrivare, etc. som är kopplade till vägguttag....ska de patchas till Switchen eller till modem/router? Om jag kopplar den till Switchen kan jag ansluta till t ex skrivaren trådlöst? Finns det switchar där man kan koppla in både bredband (internet) och ip-telefoni?
2.IP-Telefoni: stadsnät-->Telias modem/router --> teledosa---> telehubb/switch eller direkt i panelen enligt det goda rådet från Mats_O??? ----> Patchpanel -->kablar-->uttag
3. Digital TV via bredband: stadsnät-->Telias modem/router --> ingen aning??
Frågor: Jag har bara en digital box från Telia med ett kort. För tillfället anslutas boxen direkt till modemet. Hur gör jag får att dela det i flera uttag? Det finns ngt som heter Cardsplitter. Hur funkar det?
4. TV via antenn: Antenn -->coaxial -->antennutrustning (t ex förstärkare, fördelare) monterat på en "panel" --> ?????????? -->kablar ---> uttag
Frågor: Hur kopplar jag från antennutrustning till kablar? Jag antar att det finns en övergång till ethernet, eller?
Har nu läst genom detta forum och Mats nätverksskola och tror att jag förstår hur jag ska göra nu men vill gärna få bekräftelse. Jag har Telias Tele/TV/bredband-paket via ADSL. Jag har också en coaxial-antenn för TV om det behövs.
Jag har dragit klart alla CAT6-kablar och monterat alla vägguttag. Nu ska jag försöka fixa med patchpaneler etc. Tänker jag rätt?
1. Internät: stadsnät-->Telias modem/router (som är också trådlös) -->Gigabit "dum" switch --->patchpanel --->kablar -->uttag
Frågor: Externa hårddiskar, skrivare, etc. som är kopplade till vägguttag....ska de patchas till Switchen eller till modem/router? Om jag kopplar den till Switchen kan jag ansluta till t ex skrivaren trådlöst? Finns det switchar där man kan koppla in både bredband (internet) och ip-telefoni?
2.IP-Telefoni: stadsnät-->Telias modem/router --> teledosa---> telehubb/switch eller direkt i panelen enligt det goda rådet från Mats_O??? ----> Patchpanel -->kablar-->uttag
3. Digital TV via bredband: stadsnät-->Telias modem/router --> ingen aning??
Frågor: Jag har bara en digital box från Telia med ett kort. För tillfället anslutas boxen direkt till modemet. Hur gör jag får att dela det i flera uttag? Det finns ngt som heter Cardsplitter. Hur funkar det?
4. TV via antenn: Antenn -->coaxial -->antennutrustning (t ex förstärkare, fördelare) monterat på en "panel" --> ?????????? -->kablar ---> uttag
Frågor: Hur kopplar jag från antennutrustning till kablar? Jag antar att det finns en övergång till ethernet, eller?
1. Rätt. Externa diskar osv kopplas också in på nätverket mot switchen. Rent praktiskt skiljer det ingenting i användandet för att du sitter med en trådlöst ansluten dator.
2. Vet icke.
3. Du kan bara ha en Telia-box på ADSL, bandbredden räcker inte mer (TV:n tar dryga 10 Mbit/s när den är igång, och max man kan få är 24, men oftast begränsat till strax under 20).
Cardsplitter är för marksänt eller satellit (kanske kabel också?).
4. Finns lite olika lösningar på det där, men det vanligaste är väl att inte ha det över ethernet utan att ha koaxialuttag (såna klassiska med ett hål för TV och ett för Radio). Andra ger nog säkert bättre tips än jag, dock.
Lycka till!
Kuriosa (läses endast av intresserade
):
Det vi har hemme är egentligen inte så mycket en router som en gateway. En gateway har en IP-adress ut mot nätet, och "gömmer" datorerna bakom för omvärlden, medan en router har till uppgift att dirigera trafiken till vilka IP-adresser den ska till, något som gatewayen på sätt och vis också gör, men på en helt annan nivå.
När ett paket kommer susande genom trådarna så framfår det var det ska nånstans. När det stöter på en router så kollar routern upp mot en server som inte har nåt bättre för sig än att hålla koll på sånt, var den adressen finns. Paketet skickas då iväg åt rätt håll, tills det stöter på nästa router som gör samma sak osv. När det sedan kommer till sin destination, som ser ut att vara din gateway, så vet gatewayen vilken dator det vad som begärde paketet, och skickar då paketet rätt i ditt lokala nätverk.
Rätt så kraftigt förenklat, men ändå blev det en mindre roman, hehe, ber om ursäkt.
2. Vet icke.
3. Du kan bara ha en Telia-box på ADSL, bandbredden räcker inte mer (TV:n tar dryga 10 Mbit/s när den är igång, och max man kan få är 24, men oftast begränsat till strax under 20).
Cardsplitter är för marksänt eller satellit (kanske kabel också?).
4. Finns lite olika lösningar på det där, men det vanligaste är väl att inte ha det över ethernet utan att ha koaxialuttag (såna klassiska med ett hål för TV och ett för Radio). Andra ger nog säkert bättre tips än jag, dock.
Lycka till!
Kuriosa (läses endast av intresserade
Det vi har hemme är egentligen inte så mycket en router som en gateway. En gateway har en IP-adress ut mot nätet, och "gömmer" datorerna bakom för omvärlden, medan en router har till uppgift att dirigera trafiken till vilka IP-adresser den ska till, något som gatewayen på sätt och vis också gör, men på en helt annan nivå.
När ett paket kommer susande genom trådarna så framfår det var det ska nånstans. När det stöter på en router så kollar routern upp mot en server som inte har nåt bättre för sig än att hålla koll på sånt, var den adressen finns. Paketet skickas då iväg åt rätt håll, tills det stöter på nästa router som gör samma sak osv. När det sedan kommer till sin destination, som ser ut att vara din gateway, så vet gatewayen vilken dator det vad som begärde paketet, och skickar då paketet rätt i ditt lokala nätverk.
Rätt så kraftigt förenklat, men ändå blev det en mindre roman, hehe, ber om ursäkt.
Jag ber om ursäkt Mats_o! Ska inte göra om det.
Tack så mycket för dina svar cheetah1!
Jag tror att jag vet hur jag ska göra med internät, data trafik, extern utrustning, etc m h a switchar. Däremot är jag inte riktigt klok på hur jag göra med telefonen och TV. Jag vet att telefoni och TV har förklarats några gånger i forumet men jag skulle gärna vilja att ngn kommenterar om jag tänker rätt.
Tack så mycket för dina svar cheetah1!
Jag tror att jag vet hur jag ska göra med internät, data trafik, extern utrustning, etc m h a switchar. Däremot är jag inte riktigt klok på hur jag göra med telefonen och TV. Jag vet att telefoni och TV har förklarats några gånger i forumet men jag skulle gärna vilja att ngn kommenterar om jag tänker rätt.
Jag hittade några lösningar för omkopplingen av Koax till ethernet.
trycksaker.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/MC1770SE.pdf
http://netgear.com/Products/PowerlineNetworking/Coax/MCAB1001.aspx?detail=Specifications
trycksaker.schneider-electric.se/Downloads/PDF/trycksaker/MC1770SE.pdf
http://netgear.com/Products/PowerlineNetworking/Coax/MCAB1001.aspx?detail=Specifications
Bara för att förtydliga, de produkter du länkar till är för att köra ethernet över koaxkabel. Man kan kombinera antennsignal (dock ej satellit) och datatrafik i samma koax.thebat skrev:
Vanligaste frågan i denna tråd tolkar jag som det omvända, att sända antennsignal över nätverkskabel.
För att köra antennsignal på TP-kabel behövs en kabel som klarar över 1000mhz. Det betyder att man behöver en CAT7-kabel. Idag känner jag endast till ett fabrikat som levererar en fungerande sådant system och dom heter AMP. Lexcom påstår sig kunna leverera liknande prestanda men vi har aldrig lyckats få ett tillfredsställande resultat av deras produkter.