247 849 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
1. Nej, tryck ner den som den är, kontaktslitsen skär igenom isoleringen.
2. Nej, en tåt per klyka, men man bör tänka i termen par så att man inte betraktar det som åtta separata ledare. Tvinna inte upp paren mer än nödvändigt o s v.
3. Det bör finnas en färgmarkering i anslutning till respektive kontaktslits. Minns inte hur det är på just den typen av uttag, men ofta har man markering för två typer av standarder, A eller B. Vilken du väljer spelar egentligen ingen roll så länge du använder samma ordning i båda ändar av kabeln. Finns bra bilder och tips på http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/tp_install/
2. Nej, en tåt per klyka, men man bör tänka i termen par så att man inte betraktar det som åtta separata ledare. Tvinna inte upp paren mer än nödvändigt o s v.
3. Det bör finnas en färgmarkering i anslutning till respektive kontaktslits. Minns inte hur det är på just den typen av uttag, men ofta har man markering för två typer av standarder, A eller B. Vilken du väljer spelar egentligen ingen roll så länge du använder samma ordning i båda ändar av kabeln. Finns bra bilder och tips på http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/tp_install/
1. Nej
2. De åtta kablarna är ju tvinnade i par, du ska bara trycka i en kabel i varje kontakt.
3. http://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568
2. De åtta kablarna är ju tvinnade i par, du ska bara trycka i en kabel i varje kontakt.
3. http://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Du hittar också ett metriskt ton med instruktionsvideor på Youtube (exv. http://www.youtube.com/watch?v=3wdDRtGLiow ). De har varierande kvalitet så kolla på några stycken...
Jag kommer att ha två alternativa placeringar av TVn i mitt allrum. Kan jag göra så att jag från den ena drar rör för TV, högtalare och nätverk och sedan helt enkelt drar en patchkabel mellan inkommande och utgående nätverksuttag och en kort kabel mellan inkommande och utgående TVuttag (som jag tänkt placera bredvid varandra)?
Hej,
Tack mats för en fin nätverksskola.
Har förstått det mesta,har dock något frågetecken.
1, För att kunna dela ut internet till hela huset måste man mata varje uttag i patchpanelen med en varsin kabel från switchen då?
2, Kommer att ha centralpunkten för data och sat nätverk på ett ställe och tv mm på ett annat,om jag då vill kunna dela hela huset från tv "stället" från en typ Popcorn hour eller HTPC hur går man då till väga med kabeldragning?
Det jag inte riktigt fattar är hur tex någon annan tv i huset skulle kunna spela upp från en mediaspelare som står vid vardagsrums tv n. Kopplar man upp sig på patchpanelen och sedan distribuerar den ut till alla uttag i huset? Om varje
uttag i patchpanelen är "upptagen" med internet,kan uttagen i rummen då "välja" mellan internet eller media?
3, Man måste inte dra ett separat nätvek från "tv stället" ?
Lite dumma frågor kanske men hoppas ni förstår...
Mvh Calle
1, För att kunna dela ut internet till hela huset måste man mata varje uttag i patchpanelen med en varsin kabel från switchen då?
2, Kommer att ha centralpunkten för data och sat nätverk på ett ställe och tv mm på ett annat,om jag då vill kunna dela hela huset från tv "stället" från en typ Popcorn hour eller HTPC hur går man då till väga med kabeldragning?
Det jag inte riktigt fattar är hur tex någon annan tv i huset skulle kunna spela upp från en mediaspelare som står vid vardagsrums tv n. Kopplar man upp sig på patchpanelen och sedan distribuerar den ut till alla uttag i huset? Om varje
uttag i patchpanelen är "upptagen" med internet,kan uttagen i rummen då "välja" mellan internet eller media?
Mvh Calle
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
1. Ja. TP (alltså "vanlig" nätverkskabel) är punkt-till-punkt, i varje uttag måste sitta en och endast en nätverkskabel som slutar i ett annat uttag. (Vi bortser från ev. fula splittningar som gör att man kan dela upp en kabel i två 100 Mbit fast ethernet). Till switchen så köper man med fördel korta (40-50cm) patchkablar och kopplar patchpanelläge 1 till port 1 på switch/router osv.Calle&Lisa skrev:Hej,
Mvh Calle
2. Om du med Popcorn hour eller HTPC menar nätverksmässigt (vi blandar alltså inte in ev. antennkablar) så är det inga problem. Idén med switchar osv. är just att har man bara en väg från en dator/tv/server/mm via kablar/switchar så kan de nå och prata med varandra. Oavsett vilka andra som kommunicerar. Så kabeldragningen är inga problem. MEN, det kan naturligtvis krävas lite känsla vid konfigurering, all utrustning måste få nätverksadresser, osv. osv. Om du kör DLNA och inte gör någon filtrering så fungerar det dock typiskt "rakt av". (Famous last words).
3. Nej, så länge du som sagt inte blandar in antennsignalen (som man också kan köra över cat6 mha baluner, alltså rent elektriskt fungerar det, och då kan man förstås inte också använda kabeln till ethernet) så fungerar det. Ev. så måste man hålla reda på bandbredder osv. man kan naturligtvis inte med framgång skicka 100 stycken TV-kanaler a 6 Mbps över en enkel 100 Mbps-förbindelse, de får helt enkelt inte plats. Men du kommer typiskt inte att ha några sådana problem. Får du det så fråga här så ordnar vi det.
Redigerat:
Ok.Tack för förklaringen.
Det jag inte riktigt får ihop är hur switchen funkar.Kan man ha samma switch om man vill fördela internet och typ filmer från en HTPC.?
Kommer att dra två nätverksuttag till varje rum.Jag kommer att dra två uttag till varje rum,
Tex om jag då i sovrummet vill ha internet och tillgång till HTPC n som står i vardagsrummet.Hur funkar då "matningen"?Behöver switchen alltså då matas med både internet och HTPC n och låt säga att sovrummet har nr 3 och 4 i patchpanelen.Får båda uttagen då tillgång till både internet och HTPC eller blir det bara HTPC i en och internet i en.?
Det jag inte riktigt får ihop är hur switchen funkar.Kan man ha samma switch om man vill fördela internet och typ filmer från en HTPC.?
Kommer att dra två nätverksuttag till varje rum.Jag kommer att dra två uttag till varje rum,
Tex om jag då i sovrummet vill ha internet och tillgång till HTPC n som står i vardagsrummet.Hur funkar då "matningen"?Behöver switchen alltså då matas med både internet och HTPC n och låt säga att sovrummet har nr 3 och 4 i patchpanelen.Får båda uttagen då tillgång till både internet och HTPC eller blir det bara HTPC i en och internet i en.?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Ja du kan ha samma switch för att fördela "filmer" och "internet". Om du med fördela filmer menar via ett nätverksbaserat protokoll som t ex DLNA (är vanligt att exv. TV-apparater stöder) eller åtkomst via nätverksdisk (också vanligt att spelare stöder men lite krångligare att sätta upp).Calle&Lisa skrev:Ok.Tack för förklaringen.
Om du skall ha tillgång till både "internet" och "filmer" i ett uttag så måste switchen som matar det uttaget naturligtvis också ha kontakt med internet (via exv. en router, du kopplar routers "insida" dvs den port som är tänkt att kopplas till datorn till din switch istället). Du kopplar sedan allt annat som vanligt. Då kommer du att i samtliga uttag kunna nå dels internet (via switchen och vidare via routern) och dels din "filmburk" dvs via switchen direkt till HTCPn.
Vad switchen gör är att se till att alla som är inkopplade in den kan prata med alla andra. Dessutom kan de göra det samtidigt utan "upptagetton". Så en kan surfa samtidigt som den andre kan se på film. Du kan tom surfa *och* se på film samtidigt på en dator. Eller tom samtidigt på samtliga datorer.
Nedan syns min nya mediacentral, där elektrikern samlat kablarna från alla dubbeluttag i respektive rum. Inkommande Internet från stadsnätets kundnod (utanför centralen ) kommer att gå in i den blå switchen och patchas vidare till respektive rums uttag. Under den blå switchen syns splitboxen för TV-signalen.
Har dock inte elektrikern missat en patchpanel för inkommande telefoni? Inte kan jag väl köra telefonin via switchen?

Har dock inte elektrikern missat en patchpanel för inkommande telefoni? Inte kan jag väl köra telefonin via switchen?

Det beror ju lite på vilken telefonilösning du kommer att ha.
Vanlig analog telefoni från Telia kan inte gå genom switchen
"Halv" IP-telefoni dvs en sån där dosa man kopplar in för att ansluta vanliga telefoner till IP-telefonin kan gå genom switchen men vanligast kopplar man inkommade till teledosan och sen vidare till switchen.
"Äkta" IP-telefoni dvs där man använder IP-telefoner trivs utmärkt i din switch
Vanlig analog telefoni från Telia kan inte gå genom switchen
"Halv" IP-telefoni dvs en sån där dosa man kopplar in för att ansluta vanliga telefoner till IP-telefonin kan gå genom switchen men vanligast kopplar man inkommade till teledosan och sen vidare till switchen.
"Äkta" IP-telefoni dvs där man använder IP-telefoner trivs utmärkt i din switch
Jag får telefonin via stadsnätet, vars kundnod omvandlar signalen så att jag skall kunna ansluta vanliga analoga telefoner i nätet.
Nu till nästa fråga: Extern router?
Eftersom jag har mediacentralen avskärmad i källaren: Kan jag då istället koppla in den trådlösa n-routern via ett centralt dubbeluttag uppe i huset och leda tillbaka den trådade signalen, via det andra uttaget i samma dubbeluttag, till switchen jag har i källarens mediacentral för vidare distribution till husets alla andra uttag?
Stadsnätet -> patchpanel -> uttag 1 vänster -> n-router-> uttag 1 höger -> tillbaka till patchpanel -> switch ->->-> patchpanel -> uttag -> datorer
Jag borde väl kunna göra samma sak med basstationen för DECT-telefonerna?
Nu till nästa fråga: Extern router?
Eftersom jag har mediacentralen avskärmad i källaren: Kan jag då istället koppla in den trådlösa n-routern via ett centralt dubbeluttag uppe i huset och leda tillbaka den trådade signalen, via det andra uttaget i samma dubbeluttag, till switchen jag har i källarens mediacentral för vidare distribution till husets alla andra uttag?
Stadsnätet -> patchpanel -> uttag 1 vänster -> n-router-> uttag 1 höger -> tillbaka till patchpanel -> switch ->->-> patchpanel -> uttag -> datorer
Jag borde väl kunna göra samma sak med basstationen för DECT-telefonerna?
Javist kan du det. Det är ju lite tanken med kabelsystem att man ska kunna skicka den signal man vill - dit man vill.
Beroende på hur basstationen för telefonen kopplas in så kan man behöva göra en adapterkabel men i övrigt så går det bra
Beroende på hur basstationen för telefonen kopplas in så kan man behöva göra en adapterkabel men i övrigt så går det bra
Har precis fått fiber indraget (men inte installerat
). Hade planerat en lösning men på grund av felaktig information om att jag inte kan gå förbi switchen behöver jag nu tänka om. Har planerat enligt ritning. I kort:
A. Fiber inklusive switch i tvättstuga.
B. Vill ha trådlös router i skåp i v-rum.
C. RJ45-uttag för digital-tv. Kopplar även här vidare till teleslinga i huset. Tänkte använda Cat5e för senare ev. behov (som att skippa telefon helt i framtiden och då ha TP dragen).
Vet att man kanske skulle satsa på Cat6 men har tagit beslutat att köra på Cat5e solid oskärmad för både sträcka A-B samt A-C.
Tänker försöka dra med två kablar mellan A-B även om jag bara tänkt använda en idag.
Utstående frågor:
1. Hur snävt kan man dra en solid Cat5e. Har läst/hört olika, t.ex.: radien av en snusdosa, 4ggr kabelns diameter, ...
Använder man t.ex. kabelkanal likt Thorsman Minikanal så kommer jag få minst en 90-gradersböj.
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...kanal-thorsman-minikanal-ol-l-stycke/p-177735
Någon erfarenhet om det är ok eller inte för solida kablar? Jag vet att det kan bero på lite hur försiktig man är och om man har otur med något par hit eller dit - undrar er erfarenhet och känsla säger? Cat5e ska inte heller vara lika känslig som Cat6 vad jag förstått.
2. Någon som har något bra/dåligt att säga om just Thorsmans minikanal? Alternativt kollar jag på Kjell eller CO typ.
Tyckte dock dom verkade snygga och prisvärda. Hade tänkt mig 30mm breda och 12 mm tjocka (gillar hellre breda än tjocka).
Det ska väl räcka gott för 2st TP-kablar!?
3. Någon som har erfarenhet av byggahemma.se? Positivt eller negativt?
4. Sträcka A-B kommer delvis gå i oinredd källare (fullhöjd). Kommer gå ner i vanligt VP och upp i flex. Skulle kunna koppla på flexrör själv innan jag drar men tänkte att det kanske kunde vara bra att lämna "öppet" om det visar sig svårt att dra igenom. TP-kabeln kommer alltså ev. utsättas för lite men inte mycket fukt... Tänkte täta "öppningarna" så att jag inte får fukttransport eller annat onödigt.
A. Fiber inklusive switch i tvättstuga.
B. Vill ha trådlös router i skåp i v-rum.
C. RJ45-uttag för digital-tv. Kopplar även här vidare till teleslinga i huset. Tänkte använda Cat5e för senare ev. behov (som att skippa telefon helt i framtiden och då ha TP dragen).
Vet att man kanske skulle satsa på Cat6 men har tagit beslutat att köra på Cat5e solid oskärmad för både sträcka A-B samt A-C.
Tänker försöka dra med två kablar mellan A-B även om jag bara tänkt använda en idag.
Utstående frågor:
1. Hur snävt kan man dra en solid Cat5e. Har läst/hört olika, t.ex.: radien av en snusdosa, 4ggr kabelns diameter, ...
Använder man t.ex. kabelkanal likt Thorsman Minikanal så kommer jag få minst en 90-gradersböj.
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...kanal-thorsman-minikanal-ol-l-stycke/p-177735
Någon erfarenhet om det är ok eller inte för solida kablar? Jag vet att det kan bero på lite hur försiktig man är och om man har otur med något par hit eller dit - undrar er erfarenhet och känsla säger? Cat5e ska inte heller vara lika känslig som Cat6 vad jag förstått.
2. Någon som har något bra/dåligt att säga om just Thorsmans minikanal? Alternativt kollar jag på Kjell eller CO typ.
Tyckte dock dom verkade snygga och prisvärda. Hade tänkt mig 30mm breda och 12 mm tjocka (gillar hellre breda än tjocka).
Det ska väl räcka gott för 2st TP-kablar!?
3. Någon som har erfarenhet av byggahemma.se? Positivt eller negativt?
4. Sträcka A-B kommer delvis gå i oinredd källare (fullhöjd). Kommer gå ner i vanligt VP och upp i flex. Skulle kunna koppla på flexrör själv innan jag drar men tänkte att det kanske kunde vara bra att lämna "öppet" om det visar sig svårt att dra igenom. TP-kabeln kommer alltså ev. utsättas för lite men inte mycket fukt... Tänkte täta "öppningarna" så att jag inte får fukttransport eller annat onödigt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Varför vill du ha routern i vardagsrummet? Kan du inte placera den vid fiberswitchen där den bäst hör hemma?
Försöker motivera mig själv till att sätta den i v-rummet eftersom:
- jag helst inte vill ha boxar i tvättstugan som kan vara lite fuktig (switchen blir jag tvungen till att ha där, telefoniadaptern för ip-tel har jag inte bestämt ännu)
- v-rummet är bättre placerat i huset, både med tanke på trådlös räckvidd men också med tanke på ev fast lina vidare till olika rum i framtiden!?
- har med dagens trådlösa router lite problem på vissa plaster i huset (trots trähus). Kommer troligen få en bättre router nu men centrum av huset känns ändå bättre än i "fel kant" av huset.
- gammal vana? Har redan skåp med ström osv på plats.
Dumt? Behöver ändå dra kabel för teve och tele...
- jag helst inte vill ha boxar i tvättstugan som kan vara lite fuktig (switchen blir jag tvungen till att ha där, telefoniadaptern för ip-tel har jag inte bestämt ännu)
- v-rummet är bättre placerat i huset, både med tanke på trådlös räckvidd men också med tanke på ev fast lina vidare till olika rum i framtiden!?
- har med dagens trådlösa router lite problem på vissa plaster i huset (trots trähus). Kommer troligen få en bättre router nu men centrum av huset känns ändå bättre än i "fel kant" av huset.
- gammal vana? Har redan skåp med ström osv på plats.
Dumt? Behöver ändå dra kabel för teve och tele...