247 850 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
Jag fick mitt nätverk att fungera. Till slutet placerade jag telias modem/router i källare därifrån går kabel till vardagsrum och vinden. På vinden placerade jag en router D-Link till som arbetar som accesspunkt (DHCP avstängd), och vidare kablar går till tre rum. Det var problem att få den i gång med efter jag kopplade inkommande kabel till LAN port istället WAN fick jag innternet i alla rum. Just nu har jag signal från två trådlösa enheter dock bara en går att koppla på (telias modem/router). Undrar är det normalt? Borde det kanske vara möjligt att koppla på den enheten som har starkare signal på platsen?
zlatan01 skrev:Jag fick mitt nätverk att fungera. Till slutet placerade jag telias modem/router i källare därifrån går kabel till vardagsrum och vinden. På vinden placerade jag en router D-Link till som arbetar som accesspunkt (DHCP avstängd), och vidare kablar går till tre rum. Det var problem att få den i gång med efter jag kopplade inkommande kabel till LAN port istället WAN fick jag innternet i alla rum. Just nu har jag signal från två trådlösa enheter dock bara en går att koppla på (telias modem/router). Undrar är det normalt? Borde det kanske vara möjligt att koppla på den enheten som har starkare signal på platsen?
Med samma SSID, nycklar, krypteringsnivå och kanal borde det väl dyka upp som ett och samma nätverk? Det gjorde det iaf här när jag körde så, men det är något år sedan nu...
Jag står inför inhandling av allt material till mitt hemmanätverk. Min Elektriker pratade om någon form av kabel med "inbyggda rör", eller iaf nån form av kabel som man kunde dra utan rör... Vad är det? :S
För övrigt är jag tacksam för alla konkreta förslag på vad jag ska köpa. Var ska jag köpa ifrån och vilket märke är bra? Finns det märken som har alla de olika delarna, patchpanel, kabel, uttag? Verkar vara svårt att hitta Cat6-uttag till exempel. Alla är Cat5e... Kör man på det då och oskärmat Cat6 till övriga komponenter?
För övrigt är jag tacksam för alla konkreta förslag på vad jag ska köpa. Var ska jag köpa ifrån och vilket märke är bra? Finns det märken som har alla de olika delarna, patchpanel, kabel, uttag? Verkar vara svårt att hitta Cat6-uttag till exempel. Alla är Cat5e... Kör man på det då och oskärmat Cat6 till övriga komponenter?
Tror det är Lexcom som har sådana rör, inte helt säker.snillefille skrev:Jag står inför inhandling av allt material till mitt hemmanätverk. Min Elektriker pratade om någon form av kabel med "inbyggda rör", eller iaf nån form av kabel som man kunde dra utan rör... Vad är det? :S
Däremot vet jag att de har cat6 uttag
Snillefille, om du kan dra VP-rör så rekomenderar jag och många andra här starkt att du gör det. Eftersom du då har ett/två rör hela vägen till varje apparatdosa så är det ju hur enkelt som helt om du om 5-10 år behöver byta kabeltyp av någon anledning. Vi kan ju inte riktigt veta vilka behov vi kommer att ha i framtiden, så varför låsa sig i onödan?
Låter vettigt, får bli VP-rör med vanlig cat6 kabel i. Nån som har ett konkret tips på var jag kan köpa bra kablar, patchpanel och uttag från samma tillverkare?Bjurran skrev:Snillefille, om du kan dra VP-rör så rekomenderar jag och många andra här starkt att du gör det. Eftersom du då har ett/två rör hela vägen till varje apparatdosa så är det ju hur enkelt som helt om du om 5-10 år behöver byta kabeltyp av någon anledning. Vi kan ju inte riktigt veta vilka behov vi kommer att ha i framtiden, så varför låsa sig i onödan?
Jag ska ta bort ett par oanvända vattenrör som går från källaren hela vägen upp till vinden - perfekt att sätta in VP-rör istället och dra nätverkskablar tänker jag.
Hur många kablar (cat6 alt cat5e) skulle man kunna få in i ett VP20 resp VP25-rör?
Tror tyvärr inte det kommer vara tillräckligt ändå med dessa två, skulle ni rekommendera att man förstorar hålen som ändå redan finns mellan våningsplanen och sätta in större rör eller ett tredje rör?
Hur många kablar (cat6 alt cat5e) skulle man kunna få in i ett VP20 resp VP25-rör?
Tror tyvärr inte det kommer vara tillräckligt ändå med dessa två, skulle ni rekommendera att man förstorar hålen som ändå redan finns mellan våningsplanen och sätta in större rör eller ett tredje rör?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Jag har lyckats få in 4 cat5e (skärmad) i en 20mm slang en gång. Men då pratar vi presspassning och längder i millimeter snarare än meter. Är det längre sträckor så skulle jag inte tro mer än max det. Jag har själv dragit 20mm vp/slang för dubbel kabel, det tycker jag är mera lagom. Mellan våningsplanen har jag dubbla 40mm (för sammanlagt 24 cat5e.
Om det finns plats så hade jag definitivt satsat på större rör/slang, säg 50mm. Men det beror naturligtvis på ditt behov. Räkna annars med en 20 per par (om du exv. vill ha obrutna rör hela vägen från patchpanel till uttag.
Om det finns plats så hade jag definitivt satsat på större rör/slang, säg 50mm. Men det beror naturligtvis på ditt behov. Räkna annars med en 20 per par (om du exv. vill ha obrutna rör hela vägen från patchpanel till uttag.
mars_o
skrev
10-base-t 10 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 3
fakta fel litegrann 89 meter mellan kontakterna i stamnätet + 15 meter sladd på varje sida
100-base-T 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 5
här lyckades dom öka längden till 96 meter mellan kontakterna och 20 meter på varje sida patchkabel
använder 2 par för kommunikationen vid full duplex oranga och gröna paret
100-base-T4 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5?
gäller samma här när det gäller längderna cat5E är minikravet för full duplex
100-VG-anylan 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5? använder cmsa/CA istället för CD som är det vanliga
sedan när det gäller att koppla en vanllig telefon i ett rj45 uttag så är det så att insignale ligger på det blåa paret och returen ligger på gröan paret vid en B-koppling som är standard överallt utom i usa som använder sig utav A-koppling och varför dom gör så kan ju bara gissas ( tror det är så att dom alltid vill vara annorlunda mot resten av världen )
skrev
10-base-t 10 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 3
fakta fel litegrann 89 meter mellan kontakterna i stamnätet + 15 meter sladd på varje sida
100-base-T 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, min cat 5
här lyckades dom öka längden till 96 meter mellan kontakterna och 20 meter på varje sida patchkabel
använder 2 par för kommunikationen vid full duplex oranga och gröna paret
100-base-T4 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5?
100-VG-anylan 100 Mbit ethernet över tp, max 100 meter mellan station och hub/switch, använder alla fyra par, min cat 5? använder cmsa/CA istället för CD som är det vanliga
sedan när det gäller att koppla en vanllig telefon i ett rj45 uttag så är det så att insignale ligger på det blåa paret och returen ligger på gröan paret vid en B-koppling som är standard överallt utom i usa som använder sig utav A-koppling och varför dom gör så kan ju bara gissas ( tror det är så att dom alltid vill vara annorlunda mot resten av världen )
Eh, detta har du fått om bakfoten väl?Tummenihanden skrev:sedan när det gäller att koppla en vanllig telefon i ett rj45 uttag så är det så att insignale ligger på det blåa paret och returen ligger på gröan paret vid en B-koppling som är standard överallt utom i usa som använder sig utav A-koppling och varför dom gör så kan ju bara gissas ( tror det är så att dom alltid vill vara annorlunda mot resten av världen )
T568B är en gammal AT&T standard. TIA/EIA standardiserade faktiskt T568A men AT&T blev upprörda och eftersom de på den tiden var så otroligt stora godtogs bägge standarder.
T568A är dock det som rekommenderas även i USA och FCC's litteratur innehåller inte T568B alls om jag inte minns helt fel. T568B är dock det samma som AT&T's 258A vilket kan förklara A/B missen.
Själv kontakterar jag alltid med B men det är en ren vanesak och har ingenting att göra med varken hastigheter/driftssäkerhet eller att jag skulle vara en stor Ma Bell fan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Precis, jag instämmer. Och bara för att vara motvals så kopplar jag alltid 'A' eftersom det är "officiell standard".
(Även om det vanligaste är 'B', man ser nästan aldrig något annat.) Här på forumet lärde jag mig den bästa motiveringen för att välja den ena framför den andra: "Det beror väl på om man gillar grön eller gul bäst". 
När jag ska "kontaktera paren i sina respektive kontakter" enligt nätverksskolan så har jag ett par funderingar:
1. Behöver den smala kabeln skalas av innan den trycks in med kronverktyget?
2. Det står att man ska "kontaktera paren i sina respektive kontakter", betyder det att det är två kablar som med kronverktyget ska tryckas in i samma kontakt?
3. Har köpt Biltemas CAT5 walljack (Art. 23-830). Med den följer ett kopplingsschema där kopplingspunkterna är numrerade. Hur vet jag vilken kabelfärg som ska kopplas till vilket nummer?
Tacksam om någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor.
1. Behöver den smala kabeln skalas av innan den trycks in med kronverktyget?
2. Det står att man ska "kontaktera paren i sina respektive kontakter", betyder det att det är två kablar som med kronverktyget ska tryckas in i samma kontakt?
3. Har köpt Biltemas CAT5 walljack (Art. 23-830). Med den följer ett kopplingsschema där kopplingspunkterna är numrerade. Hur vet jag vilken kabelfärg som ska kopplas till vilket nummer?
Tacksam om någon har tid att svara på mina nybörjarfrågor.