Ok tack för snabba svar Thomas!
En fråga till då :)
När och i vilka applikationer kan man tänkas att verkligen behöva 1 Gbit/s jämfört med 100 Mbit/s. Anledningen till min fråga... behöver jag detta som hemmaanvändare, eller skjuter jag över målet? Jag kanske (trots att det är skottpengar) skulle fulkoppla. Om några år kanske det finns en smidig kabel som går att dra i par i en 16-slang (hoppas... :D )
Som liknelse: Jag har en bil som är god för 255 km/h men får bara köra i 120 km/h. ;)

Jadu, det beror ju mycket på hur du exempelvis väler att lagra större data såsom musik och film. Själv har jag det på en server (PC med Linux) och mjukvaru-RAID:ade SATA-diskar. I den uppställningen kör jag lätt 100Mbit i botten och tycker därmed det är trevligt med 1Gbit. Användarfallet kan medges inte vara det vanliga i den Svenssonska lyan.

Precis, jag sitter själv och svär över min laptop som bara har 100 Mbps interface (den har något år på nacken). Hade inte klarat mig utan 1Gbps. Men nu är jag professionell nörd så jag tror nog att den "vanlige" användare klarar sig med 100 Mbps ett tag till.

Det jag brukar använda som måttstock är hur lång tid det tar att föra över en "vanlig" storlek på en stor fil (film typiskt) dessa brukar ligga på hur stora populara skrivabara externa format är. Förut var en CD vanlig, idag är en DVD inte ovanlig. (Om det här håller till en Blueray, eller om vi enbart kommer att se andra externa media, typ USB-Flash/SD eller dylikt, utan lika tydlig gräns återstår att se, antagligen kommer vi det). På den gamla goda CD tiden så tog det med 10 Mbps ungefär tio minuter att föra över en image. Segt. Med 100 Mbps så var vi nere på knappa minuten; kan man leva med. En DVD (enkelsidig) tar drygt fem minuter med 100 Mbps. Segt... Men man är återigen nere runt minuten (givet diskbandbredder osv. som fortfarande påverkar) med 1 Gbps, vilket man kan leva med. Så med den snabbare tekniken så kunde man i båda fallen "strunta" i var ens filer låg och bara föra över dem vid behov. Med den långsamma så krävs det mer eftertanke, att flytta en "stor" fil blir inte "gratis" längre, utan kräver lite planering (särskilt när de är flera).

Redigerat:
Stort tack för nätverksskolan! Jag har faktiskt lyckats att bygga efter instruktionerna utan att begripa ett skvatt! :-)))))

Har dock en fråga. Där telekabeln kommer in skall det inte vara ett uttag utan jag har valt att bara sätta en apparatdosa och skarva på en bit CAT6-kabel upp till "nätverksskåpet" där jag har mitt första jack. Hur skall man skarva kabeln i dosan? Skall jag bara använda två av trådarna i CAT6-kabeln mot de två trådarna från inkommande eller tjänar/förlorar jag något att tvinna ihop CAT6-kabelns 8 trådar till 2?

Som jag har gjort, en tele till en cat, något annat finns ingen mening med.

Finns det ISDNmoden med router till 19 tums?

Menade ADSL

Ja de finns.
Däremot har jag inte sett någon konsumentmodell utan de jag har varit vanliga kontorsroutrar med ADSL kapacitet. Prismässigt har de inte varit så attraktiva

mats_o skrev:
Prismässigt har de inte varit så attraktiva
Typ... Mycket billigare att köpa en hylla för 19" rack och sätta ett vanligt ADSL-modem på det...

En faktor tio eller så :)

Jag tänkte mest på att det hade varit ganska coolt nu när man slaviskt har byggt och följt Mats nätverksskola. Rent och snyggt med andra ord! ;-)

Hylla är snyggt! :) Utrustning som hänger med tejp, stripes, ståltråd (!), står på någon planka som är inskjuten i racket eller dylikt; inte lika mycket. :)

Några kommentarer:
* Cat.5e duger för 1 Gbps (IEEE 802.3ab)
* Att blanda Ethernet med telefoni ökar risken för åsköverslag till känslig datorutrustning via telefonledningen.
* Skärmad kabel är inte fel, den ökar immuniteten mot elektromagnetiska störningar. Så att säga att det ska vara Cat6 oskärmad är lite hårt. Cat.5e FTP är inte dumt ;)

Skärmad kabel är av godo om
Du har sådanna störningar att utp inte klarar dem, dock vill du nog inte bo där då och du fixar jordningen korrekt hela vägen.

Då detta inte är normalt i ett vanligt hus så är det klart vettigare både funktionellt och ekonomiskt att köra UTP.

Jag hoppas väl verkligen inte att det någonstans står att 5E inte fixar Gbit?

Finns det någon tråd skapad för alla möjliga och knasiga grejer man sedan kan använda sitt hemmanätverk till? Jag ångrar att jag inte drog TP till ytterdörren, skulle vara praktiskt med ett lås som man administrerar från servern, ex byta pinkod, blocka RFID enheter m.m. Eller att den låser sig med automatik kl 22.00.
Tackar för en utmärkt skola av en sann pragmatiker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.