Jag står i begrepp att bygga en carport på långsidan av vårt garage.
Storleken på carporten blir ca 7,30 x 3,70m med bärlina på garagets fasad och stolpar på plint i ytterkant cc 1200mm
Taket blir TP20 plåt som skruvas i skruvreglarna (45 x 70mm )CC 600mm
Min tanke är att göra stolparna av 2st 45 x 120mm reglar som limmas och skruvas ihop, bärlinorna är 45x170, likaså takrglarna. Anledningen till den här konstruktionen är att jag ogillar byggbeslag som blir synliga, men jag kanske kommer att behöva balkskor på den inre bärlinan ändå? Vidare är jag osäker på strävor, hur mycket och hur stora som behövs. De jag ritat ut är 120 x 45mm Räcker dessa eller behöver vi går upp i dimension / längd?
Allt virke förutom stolparna är tänkt att vara tryckimpregnerat.
Storleken på carporten blir ca 7,30 x 3,70m med bärlina på garagets fasad och stolpar på plint i ytterkant cc 1200mm
Min tanke är att göra stolparna av 2st 45 x 120mm reglar som limmas och skruvas ihop, bärlinorna är 45x170, likaså takrglarna. Anledningen till den här konstruktionen är att jag ogillar byggbeslag som blir synliga, men jag kanske kommer att behöva balkskor på den inre bärlinan ändå? Vidare är jag osäker på strävor, hur mycket och hur stora som behövs. De jag ritat ut är 120 x 45mm Räcker dessa eller behöver vi går upp i dimension / längd?
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag skulle ha kraftigare takreglar.
Med kraftigare yttre bärlina kan du minska antalet stolpar. Det är skönt att kunna öppna dörrar även om man håller in nära stolpraden eller kunna lyfta av något från ett släp etc. Jag har t ex en stolpe som spärrar ena bakdörren vilket är lite irriterande.
Gör du snedsträvor på alla stolparna så avlastas bärlinan rejält.
Takreglarna får gärna ligga på eller vara integrerade i stolparna.
Gör du urtag I takreglarna tappar du inte så mycket takhöjd.
Med tanke på dörrens höjd (den vita på bilden) så skulle jag höja yttre bärlinan så mycket som möjligt.
Jag har inte lagt plåt men jag gissar att cc är baserat på det?
Med kraftigare yttre bärlina kan du minska antalet stolpar. Det är skönt att kunna öppna dörrar även om man håller in nära stolpraden eller kunna lyfta av något från ett släp etc. Jag har t ex en stolpe som spärrar ena bakdörren vilket är lite irriterande.
Med tanke på dörrens höjd (den vita på bilden) så skulle jag höja yttre bärlinan så mycket som möjligt.
Ok, så gå upp till 45x220 på takreglarna och eventuellt likaså på bärlinorna. Strävor på alla stolpar, är det med tanke på att behålla den mindre dimensionen på bärlinan? -Jag är inte så orolig för mängden stolpar då carporten ändå blir ganska bred.Z z_bumbi skrev:Jag skulle ha kraftigare takreglar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 750 inlägg
Träguiden har bra tabeller för dimensioneringS SamTheSwede skrev:Jag står i begrepp att bygga en carport på långsidan av vårt garage.
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
3,7m är på gränsen att det funkar med vanliga C24-reglar i snözon 1 (skåne typ)
Men jag har byggt ett antal skärmtak i min tid, och jag skulle säga tat den offiicella dimensioneringen är rätt strikt. Den tillåter väldigt liten nedböjning, och det är långt kvar till att saker knäcks.
Jag har tex byggt ett tillfälligt skärmtak med 45x45 reglar med en spännvidd på ca 2m- det bågnade rejält under vintern (kanske 5-7 cm) så jag stämpade upp det på mitten när det var som mest snö, men det funkade. Som en tillfälligt lösning där och då iaf.
Så jag tror att 220x45 C24 eller tom 195 skulle funka rätt bra för ditt projekt.
Behövs inte beräkning på inre bärlinans påverkan på befintligt garage göras och bygglov sökas för detta ?
Googlade lite och fick följande svar : När en carport byggs ihop med eller fästs i en befintlig byggnad (till exempel huset eller ett garage) är den inte längre fristående. Fristående carportar kan ibland uppföras utan bygglov som komplementbyggnad/Attefallsåtgärd, men den regeln gäller inte när den kopplas till en annan byggnad på det sättet.
Googlade lite och fick följande svar : När en carport byggs ihop med eller fästs i en befintlig byggnad (till exempel huset eller ett garage) är den inte längre fristående. Fristående carportar kan ibland uppföras utan bygglov som komplementbyggnad/Attefallsåtgärd, men den regeln gäller inte när den kopplas till en annan byggnad på det sättet.
Redigerat:
Jag har bygglov för carporten, men har inte behövt inkomma med en konstruktionsritning. Den inre bärlinan fästs genom fasaden och in i befintliga väggreglar (samma som takstolarna vilar på) Men att gå upp i dimension låter vettigt med tanke på spännvidden. Om jag skulle behöva gå över till limträbalkar spricker budgeten rejält.
Medlem
· Östergötland
· 664 inlägg
Med en bärlina på 45x195 räcker det att ha 2400 mellan stolparna.
45x145 räcker på takstolarna med c/c 1200.
Bärlinan på väggen som skruvas till reglar c/c 600 behöver inte vara mer än 45x145
45x145 räcker på takstolarna med c/c 1200.
Bärlinan på väggen som skruvas till reglar c/c 600 behöver inte vara mer än 45x145
Självbyggare
· Stockholm
· 8 750 inlägg
Var får du att 45x145 med cc1200 räcker för ett spann på 3,7 m ?J Johnsson 56 skrev:
De dimensioneringguider jag läser säger bra mkt mer än så om man hr det i ett fack
Medlem
· Östergötland
· 664 inlägg
Jag har exakt så på alla mina 3 skärmtak och det har fungerat bra i över 30 år.klaskarlsson skrev:
Jag har givetvis byggnadslov för alla och i dem ingick konstruktionsritning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden