Hej alla,
Nu har vi äntligen tagit fram en arkitektskiss paa vaar utbyggnad och det känns otroligt bra att äntligen vara paa gaang med "Projektet".
Jag skulle väldigt gärna vilja ha era kommentarer kära forum-experter
Den första bilden var ursprungskissen, den andra bilen en förbättring av planlösningen - fasadlösningen stämmer dock, enda skillnaden är att det tillkomm en glasveranda i bild tvaa som syns i bild tre.
Jag hoppas den uppladdade bilden är naagorlunda tydlig...
Vad säger ni? All kritik är mycket välkommen.
Nu har vi äntligen tagit fram en arkitektskiss paa vaar utbyggnad och det känns otroligt bra att äntligen vara paa gaang med "Projektet".
Jag skulle väldigt gärna vilja ha era kommentarer kära forum-experter
Den första bilden var ursprungskissen, den andra bilen en förbättring av planlösningen - fasadlösningen stämmer dock, enda skillnaden är att det tillkomm en glasveranda i bild tvaa som syns i bild tre.
Jag hoppas den uppladdade bilden är naagorlunda tydlig...
Vad säger ni? All kritik är mycket välkommen.
Redigerat:
Hej på er alla,
Tänkte jag skulle puffa lite på tråden och se om det kanske finns någon som skulle kunna komma med lite nyttiga kommentarer
De första bilderna ovan som jag inkluderade kan jag inte byta ut utan klistrar helt enkelt in mycket bättre scannade pdf versionen här....
Tycker ni att det ser bra ut? Vad kan man göra bättre / vad ska man definitivt lämna som det är?
Med vänliga hälsningar,
Sunemangs
Tänkte jag skulle puffa lite på tråden och se om det kanske finns någon som skulle kunna komma med lite nyttiga kommentarer
Tycker ni att det ser bra ut? Vad kan man göra bättre / vad ska man definitivt lämna som det är?
Med vänliga hälsningar,
Sunemangs
Utan att veta något om tomten med omgivning är jag övertygad om att det finns ett flertal mer begåvade lösningar än denna.
Detta blir ett "tjockt" hus med för mycket mörker och onödigt många skrymslen och prång. Du märker själv hur lätt allt lossnar om du vågar tänka tanken att riva den fula befintliga "ryggsäcken" bakom ursprungligt hus.
Det naturligaste blir att hävda befintlig takås.
Detta blir ett "tjockt" hus med för mycket mörker och onödigt många skrymslen och prång. Du märker själv hur lätt allt lossnar om du vågar tänka tanken att riva den fula befintliga "ryggsäcken" bakom ursprungligt hus.
Det naturligaste blir att hävda befintlig takås.
Tack billy_bäver för dina synpunkter.
Tanken har varit att ta till vara paa det nuvarande huset, oundvikligen blir planlösningen inte helt optimal daa det inte är ett nybygge. Jag tycker att det är synd att "riva" bakre delen, den är bra för oss daa vi ofta har övernattande gäster som faar tillgaang till en egen del, samt att denna kan vara en bra ungdomsdel som "äldre" barnen kan paa i. Sedan att vi bryter upp i nock i den äldre delen kan ju ocksaa ble lite charmigt jämnförbart med inne-takhöjd paa 2.15 idag och mycket traang övervaaning. Med hjälp av nybyygnationen tänkte vi att det blir "relativt" eneklt att modernisera el och vvs i den äldre delen.
Som du säger, är det inte optimalt paa grund av det hus som redan finns paa plats, men kan det inte bli lite charmigt?
Tanken har varit att ta till vara paa det nuvarande huset, oundvikligen blir planlösningen inte helt optimal daa det inte är ett nybygge. Jag tycker att det är synd att "riva" bakre delen, den är bra för oss daa vi ofta har övernattande gäster som faar tillgaang till en egen del, samt att denna kan vara en bra ungdomsdel som "äldre" barnen kan paa i. Sedan att vi bryter upp i nock i den äldre delen kan ju ocksaa ble lite charmigt jämnförbart med inne-takhöjd paa 2.15 idag och mycket traang övervaaning. Med hjälp av nybyygnationen tänkte vi att det blir "relativt" eneklt att modernisera el och vvs i den äldre delen.
Som du säger, är det inte optimalt paa grund av det hus som redan finns paa plats, men kan det inte bli lite charmigt?
Ser ingen charm alls i detta. Bara nackdelar. Att från roten modernisera ett gammalt hus kostar oftast mer än att bygga helt nytt.
Är huset från början ett äldre torp, eller en halvgammal sommarstuga?
Är huset från början ett äldre torp, eller en halvgammal sommarstuga?
Hej igen,
Huset, det vill säga dom cirka 100 m2 bottenplatta, är fraan början ett sommarhus (1930-talet) som byggdes till (det vill säga bakre delen) 1970 daa även den kompletta fastigeheten moderniserades (kommunalt vatten, tilläggsisolering, ny el).
Huset, det vill säga dom cirka 100 m2 bottenplatta, är fraan början ett sommarhus (1930-talet) som byggdes till (det vill säga bakre delen) 1970 daa även den kompletta fastigeheten moderniserades (kommunalt vatten, tilläggsisolering, ny el).
Ett sätt av många tänkbara: Den nya byggnaden med höjt väggliv lägges en aning förskjutet, för att ge liv åt fasaden och plats för en täckt veranda. Utbyggnaden får samma gavelbredd och samma takvinkel som ursprungliga sommarstugan från 30-talet.
All VVS förlägges helst till nybygget (för att underlätta installation och slippa långa rördragningar). Alla snickerier utförda med samlat grepp och gemensamt formspråk.
All VVS förlägges helst till nybygget (för att underlätta installation och slippa långa rördragningar). Alla snickerier utförda med samlat grepp och gemensamt formspråk.
Klicka här för att svara



