Ok, tack! Är det bara att koppla förbi tror du, spelar det någon roll vilken fas som hamnar på vilken lindning?

tommib
Ja, det spelar roll för motorns rotationsriktning. Kör du den utan rem kan det kvitta.
Själva förbikopplandet är bara att göra men det kan vara smart att mäta alla lindningarna först så inte en faktiskt är trasig (och gör att motorskyddet löser). Du ska dock inte lämna den förbikopplad, det blir tokigt när du inte orkar koppla tillbaka det ikväll och sedan inte har tid osv osv.....

Hur mäter man lindningarna? Ska de ha samma resistans?

tommib
Ja. De ska vara samma allihopa. Orkar inte räkna på resistensen nu men du kan få fram vad det borde vara baserat på märkström och märkspänning... U=IR osv....

Efasekå! Kopplade förbi motorskyddet, startade, märkte att något var fel (låg fart, lukt av bränd plast och rök som bolmar ut...). Fick av strömen och ser att en av faskablarna glidit ur plinten när jag skruvat dit nästa. Kopplar tillbaka allt som det ska och motorn "fungerar" fortfarande. Phuu!
Mätte även resistansen mellan lindningarna och den låg på 5 Ohm vilket inte säger mig något.

Yay!! Någon klåpare (annan än mig alltså :o ) hade bytt plats på fas och nolla i utgången på motorskyddet, nu spinner hon som en katt :D

• Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[länk]
Manualen m.m. för den som behöver. Av reklambladen att döma verkar det vara en feature att det sprutar kutterspån åt alla håll.
Du har möjligtvis inte sparat ner manualen? Jag har nyss förvärvat en HM1 men hittar bara en manual på tyska.

nanowire nanowire skrev:
Dessa jag hade
Tack! Ska kika på översättningsverktyg också.

Har svårt att avgöra på TS bilder men min version har endast en nollspänningsutlösare. Är det rimligt att sätta in ett motorskydd i denna typ av maskin?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.