Har någon en sån här rikt/planhyvel? Har precis burit in den i verstaden och jag kan behöva lite tips på saker att tänka på med just den här modellen. Och om någon har en manual vore jag så klart evigt tacksam för jag vet inte ens hur de lösa delarna ska monteras eller om något saknas :x Just nu går inte ens motorn (3-fas 2,2 kW).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Visst har den plåtbord?

De där Sheppach med plåtbord har väldigt dåligt rykte. De håller inte inställningarna och riktborden pekar vart som helst. Använd inte för mycket tid och pengar på att få en sådan i skick.
Får du den i skick på lågbudget kan då säkert använda den tills du har råd med någonting bättre.

Jo plåt. Fått den till skänks. Får väl se om de går att få fart på men tänker väl inte lägga några pengar på den.

Sökte lite snabbt och hittade en del filmer på Youtube som visar hur delarna ska sitta. Vet att jag har en pdf någonstans på datorn med manual men hittade den inte igår (har ingen sån hyvel men sparade en manual när jag råkade passera på ett amerikanskt forum, kan vara värt att leta där). Den är garanterat bättre än inget :) Annars får du skicka ner den till mig så jag kan stapla den bland allt jag ska ta tag i i framtiden ;)

Haha, ja egentligen har jag inte plats för den så det är ju en ide ;)
Tack, ska kolla youtube, det tänkte jag inte på.

http://www.berglwald.de/?p=109
Manualen m.m. för den som behöver. Av reklambladen att döma verkar det vara en feature att det sprutar kutterspån åt alla håll.

Fan, motorn löser ut det inbyggda strömskyddet. Den går en halv minut först. Vad kan det bero på?

Hur ser kablarna ut? Sprickor? Gamla?
Hur ser motorn ut inuti? Sågspån/damm?
Börja med.att kolla enkla saker, kablar osv.

Är det direktdrivet eller en rem?

Remdriven, kablar och kopplingar ser fräscha ut. Har inte kollat hur motorn ser ut innuti. Är de något speciellt jag ska titta efter?

Testa att koppla av remmarna så ser du hur motorn beter sig utan större belastning.

Kolla så motorn inte är full med sågspån och rotera sen skaftet och känn efter om det är trögt eller går relativt lätt att spinna.

Luktar det något från motorn?

Provat lite mer nu. Motorn går ca 30 sek även utan remmen påkopplad, verkar inte som ngt lager skurit heller (här gissar jag, den går iaf lätt att rotera för hand och låter inte illa när den går).
Den ställbara "säkringen" i eldosan är på max vilket ser ut att vara 6 A, dubbelt mot vad den borde förbruka då den bara är på 2,2 kW.

Vad kan vara fel?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Edit: Eller max 5 A enligt märkplåten.

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
tommib
Intressant. Det borde vara ett motorskydd men på en av komponenterna står det Unterspannungsauslöser, dvs underspänningsutlösare. Kan det vara något fel där kanske? Eller så är motorskyddet gammalt och något blir för varmt i det under drift. Du kan inte prova med något annat motorskydd? Eller koppla bort det tillfälligt för att se om problemet sitter där eller i motorn.

Tror motorskyddet framförallt är till för att skydda motorn ifall en fas går (bara vad jag läst, vet inte varför det är skadligt). Har provat i olika trefasuttag; först i ett säkrat till 6 A och där gick en säkring. Nu är den kopplad till ett 10 A-säkrat uttag och då håller säkringarna men motorskyddet löser ut istället.

tommib
Jo, jag vet vad ett motorskydd gör. Många industri/snickerimaskiner har dock också en nollspänningsutlösare vars funktion är att stänga av vid spänningsbortfall. Syftet med detta är att maskinen inte ska återstarta av sig själv efter ett strömavbrott, något som skulle kunna vara farligt. Eftersom din maskin hade en komponent på vilken det stod Unterspannungsauslöser så funderade jag på om funktionen var inställd i ditt motorskydd och att det var den som spökade på något sätt. Det andra alternativet är som sagt att något är trasigt i motorskyddet. Om du kopplar förbi det och kan köra motorn på det viset har du kommit närmare i att isolera felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.