2 612 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Komma igång med sprutmålning - vad ska jag köpa?
Jag tänkte ge mig på att sprutmåla lite grejer. Har läst en hel del trådar och försökt hanka mig fram, men som nybörjare har jag upptäckt att det är otroligt mycket att tänka på om det ska bli bra.
Först ut är ett par bättre begagnade ståldörrar samt en ytterdörr. Alla dörrar ska sitta inomhus i en garagebyggnad som inte är isolerad. Längre fram räknar jag med att det blir någon enstaka skåpslucka, innerdörr, mindre möbler. Jag vill att det ska bli bra och hade uppskattat lite input från någon som kan så jag slipper göra något generalfel.
Jag har en 3 hk Pela-kompressor, och lutar därför åt att köpa en spruta till den snarare än att köpa en fristående färgspruta.
Min kompressor:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...rer/kolvkompressorer/kompressor-3-hk-50-liter
Saker jag har tänkt köpa:
Spruta (Bahco HVLP, ca 2000 kr, tycker den verkar vettig då den kommer med olika munstycken också): https://www.bahco.com/se_sv/hvlp-fargspruta-pb_bphvlp01_.html
Sprutan kräver 250 l/min och kompressorn ska enligt spec leverera 300 l/min. Finns på bland annat Classe och folk verkar över lag nöjda.
Vattenavskiljare
Sedan är det färg. Vatten, akrylat eller 2K. Jag har kollat på denna akrylat-kombination till ståldörrarna:
https://www.hagmans.se/sv/rostskydd/carosol-rostskydd/e/11500/rostskyddsprimer/
https://beckers.se/produkter/mood-pro-finish-lackfarg-40-halvblank
Ytterdörren har jag inte kollat på färg till än. Om ni sitter inne med förslag är det fritt fram att dela 🙂
Kommer detta att bli bra, eller ska jag tänka om på någon punkt? Hur mycket svinar det om man skulle måla med den här uppsättningen? Jag kommer att måla inne i garaget och tänkte täcka golvet 5x5 meter runt om eller nått sånt. Förstår det som att man behöver ordentlig ventilation om man ska måla med 2K så därför har jag valt bort det.
Först ut är ett par bättre begagnade ståldörrar samt en ytterdörr. Alla dörrar ska sitta inomhus i en garagebyggnad som inte är isolerad. Längre fram räknar jag med att det blir någon enstaka skåpslucka, innerdörr, mindre möbler. Jag vill att det ska bli bra och hade uppskattat lite input från någon som kan så jag slipper göra något generalfel.
Jag har en 3 hk Pela-kompressor, och lutar därför åt att köpa en spruta till den snarare än att köpa en fristående färgspruta.
Min kompressor:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...rer/kolvkompressorer/kompressor-3-hk-50-liter
Saker jag har tänkt köpa:
Spruta (Bahco HVLP, ca 2000 kr, tycker den verkar vettig då den kommer med olika munstycken också): https://www.bahco.com/se_sv/hvlp-fargspruta-pb_bphvlp01_.html
Sprutan kräver 250 l/min och kompressorn ska enligt spec leverera 300 l/min. Finns på bland annat Classe och folk verkar över lag nöjda.
Vattenavskiljare
Sedan är det färg. Vatten, akrylat eller 2K. Jag har kollat på denna akrylat-kombination till ståldörrarna:
https://www.hagmans.se/sv/rostskydd/carosol-rostskydd/e/11500/rostskyddsprimer/
https://beckers.se/produkter/mood-pro-finish-lackfarg-40-halvblank
Ytterdörren har jag inte kollat på färg till än. Om ni sitter inne med förslag är det fritt fram att dela 🙂
Kommer detta att bli bra, eller ska jag tänka om på någon punkt? Hur mycket svinar det om man skulle måla med den här uppsättningen? Jag kommer att måla inne i garaget och tänkte täcka golvet 5x5 meter runt om eller nått sånt. Förstår det som att man behöver ordentlig ventilation om man ska måla med 2K så därför har jag valt bort det.
Som du redan har förstått, så är det en djungel. Därför kan inte heller jag säga så mycket, utan att det skapar fler frågor än svar. Det jag kan råda dg till, är att köpa en Bosch PFS 7000 färgspruta. En HVLP-spruta som klarar nästan alla färger. Det är en mycket bra nybörjarspruta, som är perfekt att lära sig med. Trots det kan du riktigt bra resultat.
Det kan vara svårt att börja med en kompressordriven spruta, utan att veta hur justering av färg, luft och storlek på munstycke påverkar. Likaså att hitta rätt viskositet på färgen.
Lycka till!
Det kan vara svårt att börja med en kompressordriven spruta, utan att veta hur justering av färg, luft och storlek på munstycke påverkar. Likaså att hitta rätt viskositet på färgen.
Lycka till!
Tack för rådet! Fick känslan av att de skulle vara mer lämpade för lite större jobb, typ väggar, men om finishen blir tillräckligt bra så kanske det är bästa alternativet. Lättare att bära med sig om man skulle för sig att måla någon annan stans med. Får se om det kommer fler åsikter annars kanske det blir en sån!A AG A skrev:Som du redan har förstått, så är det en djungel. Därför kan inte heller jag säga så mycket, utan att det skapar fler frågor än svar. Det jag kan råda dg till, är att köpa en Bosch PFS 7000 färgspruta. En HVLP-spruta som klarar nästan alla färger. Det är en mycket bra nybörjarspruta, som är perfekt att lära sig med. Trots det kan du riktigt bra resultat.
Lycka till!
Kapar rakt av här. Tittat på denna men blir inte klok på om den klarar grundfärg, tex denna? https://fargkungen.se/inomhusfarg/g...aED7U98sJJnWbnCciLrTXLHoAg4nnTXRoCO6UQAvD_BwEA AG A skrev:Som du redan har förstått, så är det en djungel. Därför kan inte heller jag säga så mycket, utan att det skapar fler frågor än svar. Det jag kan råda dg till, är att köpa en Bosch PFS 7000 färgspruta. En HVLP-spruta som klarar nästan alla färger. Det är en mycket bra nybörjarspruta, som är perfekt att lära sig med. Trots det kan du riktigt bra resultat.
Lycka till!
Ja, den färgsprutan klarar de absolut flesta typerna av färg. Dock ska färgen spädas med vatten, eller förtunning, beroende på färgtyp, till lämplig viskositet. Det är ungefär som ovispad vispgrädde. Den sprutan är en av få som dessutom klarar Falu Rödfärg.Vrana skrev:
Jula säljer Bosch-sprutan för 2000:- nu så jag slog till på en sån. Insåg att den kan vara till god hjälp när jag ska måla traktorgaraget utvändigt med.A AG A skrev:Som du redan har förstått, så är det en djungel. Därför kan inte heller jag säga så mycket, utan att det skapar fler frågor än svar. Det jag kan råda dg till, är att köpa en Bosch PFS 7000 färgspruta. En HVLP-spruta som klarar nästan alla färger. Det är en mycket bra nybörjarspruta, som är perfekt att lära sig med. Trots det kan du riktigt bra resultat.
Lycka till!
Det enda jag är osäker på är om finishen kommer att bli tillräckligt bra, men det ger sig. Tänkte börja med ytterdörren (som ska sitta inomhus) som test, är inte lika noga med den. Hur är det med stänk och arbetsmiljö, problemfritt att måla med akrylatfärg om man täcker golv och väggar? Relativt stort utrymme men ingen ventilation. Lutar åt oljebaserat även till ytterdörren. Tankar?
Grattis till ett bra köp. Gällande finish så kommer du nog bli överaskad. Det svårar material som inte suger så mycket. Då kan det bli flammigt om man inte lägger ett jämnt lager. Eller så rinner det, då blir för mycket färg. På sådana ytor ska du köra flera lager, med mycket lite färg. Sugande ytor är mer förlåtande. Men det finns en enkel beskrivning på själva maskinen, som säger vilket munstycke och luftflöde du ska ha till olika typer av målning.S Sargad skrev:Jula säljer Bosch-sprutan för 2000:- nu så jag slog till på en sån. Insåg att den kan vara till god hjälp när jag ska måla traktorgaraget utvändigt med.
Det enda jag är osäker på är om finishen kommer att bli tillräckligt bra, men det ger sig. Tänkte börja med ytterdörren (som ska sitta inomhus) som test, är inte lika noga med den. Hur är det med stänk och arbetsmiljö, problemfritt att måla med akrylatfärg om man täcker golv och väggar? Relativt stort utrymme men ingen ventilation. Lutar åt oljebaserat även till ytterdörren. Tankar?
Egentligen stänker väldigt lite. Med lite skicklighet behöver du knappast täcka alls. Jag själv brukar inte täcka om jag är utomhus. Däremot använder jag en skärm, som jag håller för med. En hårt pappskiva, eller en masonitskiva. Är du inomhus, är det dock nödvändigt att täcka. Färgen slås ju sönder till ett fint damm. Efter en halvtimmes sprutande finns ganska mycket damm i rummet, vilket snart börjar synas på allt i rummet.
Jula har väl bara Bosch PFS 5000 och inte 7000? Sen vet jag inte om det skiljer så mycket på dem.S Sargad skrev:Jula säljer Bosch-sprutan för 2000:- nu så jag slog till på en sån. Insåg att den kan vara till god hjälp när jag ska måla traktorgaraget utvändigt med.
Det stämmer om man söker nu, 7000 verkar ha sålt slut sedan jag beställde min. Köpte denna:Z Zedda skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-029449/
Tack, ska bli kul att testa!A AG A skrev:Grattis till ett bra köp. Gällande finish så kommer du nog bli överaskad. Det svårar material som inte suger så mycket. Då kan det bli flammigt om man inte lägger ett jämnt lager. Eller så rinner det, då blir för mycket färg. På sådana ytor ska du köra flera lager, med mycket lite färg. Sugande ytor är mer förlåtande. Men det finns en enkel beskrivning på själva maskinen, som säger vilket munstycke och luftflöde du ska ha till olika typer av målning.
Egentligen stänker väldigt lite. Med lite skicklighet behöver du knappast täcka alls. Jag själv brukar inte täcka om jag är utomhus. Däremot använder jag en skärm, som jag håller för med. En hårt pappskiva, eller en masonitskiva. Är du inomhus, är det dock nödvändigt att täcka. Färgen slås ju sönder till ett fint damm. Efter en halvtimmes sprutande finns ganska mycket damm i rummet, vilket snart börjar synas på allt i rummet.
Det jag menade med stänk var egentligen hur mycket färgdamm det blir och hur långt det färdas från där man står och sprutar. Tror jag löser det på något annat sätt än att stå i garaget. Ett partytält på gräsmattan ligger nära till hands
Om vi talar om damm, som sprider sig i luften och sedan lägger sig över väggar, golv och allt annat. Isåfall sprider det sig i hela rummet du befinner dig i. 30-40m2 kommer iallafall vara "dammigt". Det beror på att turbinen, är iprincip en bakvänd dammsugare. Det blir därför en väldig spridning av överskottsfärgen. Är det bara några få minuters målning, går det ganska bra att vara inne. Men om du håller på i mer än 10minuter är det värre.S Sargad skrev:
Ett partytält är en bra investering.
Klicka här för att svara