Hej,
Jag dränerade min fastighet byggd 2023 i höstas. Fastigheten saknade dränering tidigare men hade mycket putssläpp i källaren. Firman jag anlitade kopplade ihop dagvatten och dränering till en ny brunn med pump. Nu ser jag fukt på golvet i källargolvet som inte fanns där tidigare.
Min fråga är om det verkligen är vettigt att koppla ihop dagvatten med dräneringen för att därmed även pumpa upp allt regnvatten till kommunens dagvattenledning.
Vid ett skyfall ser jag risk att regnvattnet rinner ut i dräneringen.
Jag dränerade min fastighet byggd 2023 i höstas. Fastigheten saknade dränering tidigare men hade mycket putssläpp i källaren. Firman jag anlitade kopplade ihop dagvatten och dränering till en ny brunn med pump. Nu ser jag fukt på golvet i källargolvet som inte fanns där tidigare.
Min fråga är om det verkligen är vettigt att koppla ihop dagvatten med dräneringen för att därmed även pumpa upp allt regnvatten till kommunens dagvattenledning.
Vid ett skyfall ser jag risk att regnvattnet rinner ut i dräneringen.
Det är inte så smart men det är nästan branschstandard om man inte frågar efter något annat.
Helt klart kommer vatten att stiga vid grunden om den kommer ett störtregn och pumpen med dess pumpbrunn inte hinner med. Vattnet fyller ju upp ledningarna och makadamreservoaren kring grunden om vattnet stiger i systemet.
Å andra sidan så kan ju ditt problem handla om kondens i källaren snarare än störtregn. Om det t ex i kallt i källaren och du släpper in varm luft. En avfuktare i en gammal källare är nästan ett måste så här års om man inte ska få fukt på väggarna. Men du vet ju bäst själv om du har haft störtregn med översvämningar.
Sen är det inte en fråga om en pump kommer att gå sönder utan när. D v s du kommer att få vatten i dräneringslagret en dag när pumpen plötsligt inte fungerar längre.
Helt klart kommer vatten att stiga vid grunden om den kommer ett störtregn och pumpen med dess pumpbrunn inte hinner med. Vattnet fyller ju upp ledningarna och makadamreservoaren kring grunden om vattnet stiger i systemet.
Å andra sidan så kan ju ditt problem handla om kondens i källaren snarare än störtregn. Om det t ex i kallt i källaren och du släpper in varm luft. En avfuktare i en gammal källare är nästan ett måste så här års om man inte ska få fukt på väggarna. Men du vet ju bäst själv om du har haft störtregn med översvämningar.
Sen är det inte en fråga om en pump kommer att gå sönder utan när. D v s du kommer att få vatten i dräneringslagret en dag när pumpen plötsligt inte fungerar längre.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Man blir ju undrande över att man gör det till en ”branschstandard”.
Som jag ser det hade det ju inte varit något problem med att fortsätta ha dagvattnet som innan direkt med fall ut till gatan och bara pumpat dräneringsvatten.
Som jag ser det hade det ju inte varit något problem med att fortsätta ha dagvattnet som innan direkt med fall ut till gatan och bara pumpat dräneringsvatten.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Branschstandard är väl snarare en brunn för dagvattnet och en brunn för dräneringen. Från dräneringsbrunnen pumpar man vatten till dagvattenbrunnen.
Första Googleträffen:
https://www.malarenergi.se/vatten-avlopp/for-husagare/tillskottsvatten/
Första Googleträffen:
https://www.malarenergi.se/vatten-avlopp/for-husagare/tillskottsvatten/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen inte, vi har återkommande trådar om andra lösningar med ihopkopplade system för dagvatten och dräneringsvatten från grund. Det finns inget som motsvarar "Säker Vatten" för markentreprenörer så de gör lite efter eget huvud mot konsument. Småhusen som har byggs nära mig de senaste par tre åren tycks alla dela på stenkista och sandfång för grundens dränering och dagvattnet.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Seriösa företag har alltid separata brunnar för dagvatten och dränering just för att inte riskera att fylla dräneringen med regnvatten.Claes Sörmland skrev:
Tydligen inte, vi har återkommande trådar om andra lösningar med ihopkopplade system för dagvatten och dräneringsvatten från grund. Det finns inget som motsvarar "Säker Vatten" för markentreprenörer så de gör lite efter eget huvud mot konsument. Småhusen som har byggs nära mig de senaste par tre åren tycks alla dela på stenkista och sandfång för grundens dränering och dagvattnet.
Oseriösa företag har alltid funnits och kommer alltid att göra och kommer ofta på lite konstiga lösningar för att lösa problem.
Det vi är intresserade av här på ett konsumentforum är ju empirin. Om en stor del, kanske t o m en majoritet av entreprenörerna säljer tjänster till konsument där men kopplar ihop systemen så är det ju svårt att hävda att det inte är branschstandard. Sen kan man ju ha synpunkter på att branschstandarden inte är seriös. Jag håller med dig där. Trots det är sammankopplade system vad man empiriskt kan förvänta sig av branschen idag. Den är inte bättre (eller seriösare).P Prodigys skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden