Är på väg att renovera ett badrum (inte själv utan tar hjälp av en firma). Har idag ett vattenburet element.

Kommer att dra in el-golvvärme och funderar nu på hur jag ska göra med elementet. Lutar åt att behålla det för jag är rädd att driftkostnaden drar iväg för mycket. Är det en befogad oro? :)

Utrymmet är ca 5 kvadratmeter, kommer att ha ca 2,5 m yttervägg med ett fönster som byts till 3-glas. Huset är från 65 (alltså isolerat men inte lika mycket som dagens).

Ifall man behåller elementet, hur låter man det samarbeta med golvvärmen på bästa sätt? Vill ju fortfarande ha varma golv. Ska man sätta termostaten på elementet ett par grader lägre än golvvärmens termostat?

Vidare, värmerören till radiatorn går idag upp genom golvet (ca 3 cm från ytterväggen och kanske 70 cm från duschväggen). Läste att det inte är rekommenderat med golv-genomföring men blir inte klok på om det kan vara ok för radiator-rör vid renovering?

Eller bör jag be hantverkarna gjuta en klack, alternativt försöka få in rören i ytterväggen (vilket inte verka vara superbra heller).

Rören får gå upp via golvet om det gäller renovering, men det kanske går att förlägga dom i innerväggens inre del?

• Gilla
jmowitz
  • Laddar…
Kanske går det att byta elementet mot en vattenburen handukstork? Få en extra funktion samt behåller en värmekälla. Tror inte rör i golv är nåt problem om det tätas bra.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Varför inte lägga vattenburet i golvet? Du kan välja12 mm slang som inte bygger så mycket och ev komplettera med en elpush om du vill ha varmt även på sommaren.

• Gilla
jmowitz
  • Laddar…
Tack för svaren!

Ok, då är det ingen katastrof att ha värmerör genom golvet vid renovering.

Har varit inne på vattenburen golvvärme, känns ju åtminstone i teorin som bästa lösningen, men blev avrådd pga bygghöjden och högre installationskostnad. Tanken är väl att rummet är så litet så det tar tid att "tjäna in". Fortfarande lite osäker dock..

Handdukstork är helt klart ett alternativ, kombo med el/vatten då så att den torkar även på sommaren.

Får fundera vidare!

Jag går i samma tankar som du, ungefär samma förutsättningar. Elslingan kostade 3000 i inköp, vattenburen golvslinga med shunt och allt runt 10000. Har bestämt mig för elslinga. Men jag funderar ändå att lägga i en vattenslag samtidigt utan anslutning i fall att. Om man ändå är igång. Själva slangen kostar bara 600-800.

• Gilla
aj33
  • Laddar…
Ja, det kanske kan vara en variant! Antar att det bli lite merkostnad i installation ändå (i varje fall om man inte gör det själv) i och med lite extra bygghöjd och mer flytspackel?

Fast har du räknat på driftkostnader för elslingan? Ca 0,5kw blir snabbt pengar av det

krillek skrev:
Varför inte lägga vattenburet i golvet? Du kan välja12 mm slang som inte bygger så mycket och ev komplettera med en elpush om du vill ha varmt även på sommaren.
LK har även en 8mm's gv rör som flytspacklet in, jag har det och det kan bli rejält varmt.
Varför inte köra med vatten eftersom du ändå har den uppvärmningen samt att du verkar ha det bra isolerat och med nya fönster. Som tidigare nämnde så kommer det ticka på ändå med el om du räknar på det.
LK har en mini mini shunt för upp till 5m2, det är värt att överväga.

http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minikretsventil-m5/

Vill inte marknadsföra men jag tycker det fungerar så otroligt bra hemma här.

Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Jag går i samma tankar som du, ungefär samma förutsättningar. Elslingan kostade 3000 i inköp, vattenburen golvslinga med shunt och allt runt 10000. Har bestämt mig för elslinga. Men jag funderar ändå att lägga i en vattenslag samtidigt utan anslutning i fall att. Om man ändå är igång. Själva slangen kostar bara 600-800.
Nja, inte några 10K, det där kan du ju koppla in och lufta på egen hand, med material för någon tusing så är det givet en större utgift initialt men lägre kostnad månadsvis i längden än med el.. anser jag.

http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm

jmowitz skrev:
Ifall man behåller elementet, hur låter man det samarbeta med golvvärmen på bästa sätt?
Välj en golvvärmetermostat med givare som reglerar på temperaturen i golvet.

Lite osäker på hur man ska räkna, antar att det inte är: pris per kWh * 0,5 * 365. Då borde man kunna räkna in vattenburet snabbt. I och med termostat lär väl elslingan slå av så fort rummet nått en viss temperatur, så frågan är hur ofta den går.

I mitt fall ligger toaletten på övervåningen.

Fotografen skrev:
Välj en golvvärmetermostat med givare som reglerar på temperaturen i golvet.
Ah, låter vettigt!

För att få fram prisskillnaden mellan el och vattenburen värme så blir det följande "formel":
(elpriset per kWh + överföringspriset per kWh) - (vattenburna priset per kWh).

För att få fram det vattenburna priset per kWh så måste man veta vad det är för värmeanläggning, tex fjärrvärme ser man priset direkt på fjärrvärmeräkningen, vid VP så måste man veta COP-värdet, vid ved/pellets så måste man veta bränslets energivärde & pris samt pannans verkningsgrad.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.