Hej! Har 4 element på ovanvåning. 1 av dessa fungerar topp med jämn värme och dom andra är värmen väldigt ojämn med kalla partier. Antar att jag behöver lufta dom. Problemet är att jag inte hittar någon luftningsventil på elementet. Hur går man då tillväga? Bifogar bild på elementet från samtliga vinklar!

• Vitt radiatorelement monterat på en vägg med termostat på höger sida och anslutningar i botten. Ingen synlig luftningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitmålat element installerat vid en vit vägg med anslutna rör som går ner i golvet. Inga synliga luftningsventiler.
    Skapa konto
  • Vitt väggmonterat element utan synlig luftningsventil, termostatjustering på sidan, mot ljusgrå vägg och trägolv, nära eluttag.
    Skapa konto
  • Sido vy av ett element monterat på en vägg, med fokus på rören och termostaten längst ner, men utan synlig luftningsventil.
    Skapa konto
Här är den.
Vänster sida av en vit radiator med en röd cirkel markerande en del av fästet.
Skapa konto

Vad är det där?
Bild av en radiator monterad mot en vägg, med en blå cirkel markerande en del nära toppen.
Skapa konto

Är det den? För det finns en exakt likadan på samma sida fast där nere på elementet.. men det kanske är vanligt med två luftventiler? Sen finns där inga ”kranar” till dom utan enbart den skruven isåfall

• Radiator vid vägg med rör vid golvet; en ventil är markerad med röd cirkel.
    Skapa konto
Aha, okej! Tack! Läste även att man inte ska lossa hela del pga svårt att få tillbaka den pga trycket! Men trots att det inte finns någon ”kran” som på modernare så passerar luft och vatten ut där utan att man lossar hela? :) första huset så är ganska novis på detta och försöker lära mig!

Så högt tryck är det inte. Men det stämmer att man inte tar bort skruven.

Okej! Då ska jag göra ett försök att lufta elementen imorgon! Tack för svar:)

Farstatjej90
D Daniel 109 skrev:
Det är för att kunna montera elementet åt andra hållet. Då hamnar den andra ventilen uppåt.

Du behöver en elementnyckel för att lufta.
Tex den här. [länk]
Just den ser för kort ut för att komma åt den där?🤔

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.