215 785 läst ·
122 svar
216k läst
122 svar
Kom hem till detta! (Rördragning radiatorer)
De hus jag har sett och även mitt eget är för nya för att det ska stämma. Mina två element satt högre upp än de på övervåningen men för lågt för att självcirkulation ska fungera.B BlueBen skrev:
Någon tidigare i denna tråd gav ju en förklaring som låter mer trolig i mina öron.
Vad får du det ifrån?D Dr.L skrev:
På vilket sätt sitter vägguttagen i vägen för att lägga rören strax över golvlisten och sätta raddarna lägre?
Detta förutsätter andra radiatorkoppel (eller böjar på rören, men det blir inte snyggt det heller) men att få det til elektrikerns fel är typiskt hantverkarsvammel.
Vad menar du med hantverkarsvammel??Fotografen skrev:
För mig är det helt uppenbart att tanken var att dra rören rakt i sidled från utsläppet i väggen och ansluta det båda radiatorerna, kunde man samordnat yrkesgrupperna bättre så hade detta aldrig blivit en tråd på forumet. Det finns ingen som vill göra dom där bockarna vid utsläppet ur väggen, dom blev till när man var tvungen att justera rördragningens höjd på väggen.Fotografen skrev:
Att inte se helheten är typiskt hemmarfixarsvammel...
"Call me old fasioned. But" tunnväggiga järnrör är ett aber. Vid långsamma läckage i värmesysten rostar förr eller senare rören.
Koppar däremot, håller för evigt (förutom inkappsing av radioaktivt avfall).
Men det är inte TS. Fråga, så låt oss vänta på hans inlägg när chefen varit på besök.
Koppar däremot, håller för evigt (förutom inkappsing av radioaktivt avfall).
Men det är inte TS. Fråga, så låt oss vänta på hans inlägg när chefen varit på besök.
Patrick tittade först nu på bilderna ordentligt. Det som hänt är att det första gänget som var där och drog rören genom väggen noterade inte eldosorna (eller så fanns dom inte) utan drog ut dom i lämplig höjd och beställde (skrev mtrl spec till nästa gäng) under tiden dom är borta kommer elektrikern och noterar inte rören utan han sätter dosorna/uttagen på föreskriven höjd.P Patrick Blomstrand skrev:Hej på er.
Mitt första inlägg (men en flitig läsare av detta forum)
Anlitade en större vvs firma för uppsättning, rördragning och uppkoppling av radiatorer i vårat nyrenoverade rum i källaren. Vad jag möttes av när jag kom hem var en smärre chock då dom dragit rören i stort sett "mitt på väggen"
Radiatorerna är uppsatta på 270mm höjd och rören på 300mm. Det ser rent av förjävligt ut.
Nu skulle jag vilja ha er expertis när det kommer till denna installation, har själv varit i kontakt med 3 oberoende rörkrökare som drömmer ut installationen och menar att rördragningen skulle gjorts efter golvlist samt sänkt radiatorerna.
Jag har fortfarande inte tagit upp detta med berörd firma, men skulle vilja ha lite rekommendation och råd inför kommande samtal.
Ps.
Har haft behörig elinstallatör på plats som satt uttag och nätverk på avsed höjd.
Mvh
Patrick
Sen kommer då superstjärnorna och gör väl inte det bästa av utav situationen direkt. Vet inte hur det ser ut på andra sidan men om möjligt så hade det varit mest smärtfritt för alla att flytta rören genom väggen till en mer lämplig position och koppla allt rätt och det enda som är kvar efter det är två små hål som ska spacklas och målas. Och tror jag inte du hade haft något problem med. Men men lycka till firman gör nog rätt för sig då chefen redan har återkopplat till dig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Lider med er, tråkigt när det saknas yrkesstolthet!

Det beror snarare på mantelns tjocklek, var väl där man inte var riktigt överensStaffan2000 skrev:
Hade en kund som önskade installationen i rostfritt, skapligt segt att bocka och kapa.Staffan2000 skrev:
Elförzinkade är ofta fina ett par år. Sedan blir de matta och trista. Det är ju trots allt zink och inte nickel eller krom.D datadavid skrev:
Men det är ju bara att måla över de då iof...
Min morfars rör är 96 år gamla och har inga synliga läckage.Staffan2000 skrev:
"blårör" är inte fel det heller.
Jag håller med om att det är komunikationsbrist i arbetet. Men samtidigt har elektrikern satt uttagen på exakt 200mm vilket är praxis på uttag från golv, snickarna har uppmärksammat röruttgång och uttag och därför rådfråga mig om det är okej att sätta en så låg list som möjligt för att röris ska kunna lägga rören mellan uttag och golvlist. (Det var ej dessa golvlister som vi önskade från första början) så allt bra, och jag funderar inte så mycket mer på det mer än ger vvs firman nyklarna att göra ett bra jobb med de förutsättningar som finns och likt förbaskat blir det inte riktigt bra skulle man kunna säga.T toyboy skrev:Patrick tittade först nu på bilderna ordentligt. Det som hänt är att det första gänget som var där och drog rören genom väggen noterade inte eldosorna (eller så fanns dom inte) utan drog ut dom i lämplig höjd och beställde (skrev mtrl spec till nästa gäng) under tiden dom är borta kommer elektrikern och noterar inte rören utan han sätter dosorna/uttagen på föreskriven höjd.
Sen kommer då superstjärnorna och gör väl inte det bästa av utav situationen direkt. Vet inte hur det ser ut på andra sidan men om möjligt så hade det varit mest smärtfritt för alla att flytta rören genom väggen till en mer lämplig position och koppla allt rätt och det enda som är kvar efter det är två små hål som ska spacklas och målas. Och tror jag inte du hade haft något problem med. Men men lycka till firman gör nog rätt för sig då chefen redan har återkopplat till dig.
Innan detta inlägg spårar så vill jag klargöra vissa saker som kommit till min kännedom under dagen.
1. Det har kommit till fram att anledningen till att de fick åka till stan och hämta delar var ej pga av radiatorinstallationen utan pga att en packning gått när de fyllde systemet.
2. Ett stort plus i kanten till installatörerna är att han fått till en jäv**sk värme i kåken efter justeringar och luftningar.
Nu inväntar vi besöka av chefen som ska komma på tisdag och så som jag uppfattade samtalet med "min" installatör så rättas det till så att vi blir nöjda.
Avlägger rapport när besöket gjorts och ev åtgärder utförts.
Hur anser ni vid eventuell nydragnig att håligheter mm skall lösas med tanke på att det är helt nyrenoverat?
1. Det har kommit till fram att anledningen till att de fick åka till stan och hämta delar var ej pga av radiatorinstallationen utan pga att en packning gått när de fyllde systemet.
2. Ett stort plus i kanten till installatörerna är att han fått till en jäv**sk värme i kåken efter justeringar och luftningar.
Nu inväntar vi besöka av chefen som ska komma på tisdag och så som jag uppfattade samtalet med "min" installatör så rättas det till så att vi blir nöjda.
Avlägger rapport när besöket gjorts och ev åtgärder utförts.
Hur anser ni vid eventuell nydragnig att håligheter mm skall lösas med tanke på att det är helt nyrenoverat?