H HansOT skrev:
Ska inte rören vara vita??
Hej
Nej , om man inte har kommit överens om det, av ekonomiska skäl brukar oftast vara att man använder elförzinkade rör för värme då blir det installationen snyggare och billigare som resulterar till nöjdare kund.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja nej då är det ingen pardon som gäller.
Verkar hänga snett också om inte bilden luras.
Lite "snett" skall dom hänga så att luften går att lufta ur ordentligt. Högsta punkten skall vara där luftningen sitter. Dock behövs det väldigt lite "lutande" oftast ser man det bara om man tittar noggrant.

• Haha
Christer G.V.
  • Laddar…
Höjden på radiatorerna och rören är för att om det skulle bli vattenskada så brukar det oftast räcka med att såga upp väggarna nedtill med 100-300mm. Jag är inte 100% men jag kan tänka mig att det är nytt standard mått/höjd som de satt upp dem på? Det går mycket fortare att åtgärda och återställa det ifall skada inträffar och att det slipper demontera radiatorer och rör!? Många nya mått som verkar och ser annorlunda ut mot vad man är van vid nuförtiden.

Hej, jobbade på 1950-talet med självcirkulerande värmesystem. Kravet man hade på sig ibland var att systemet vintertid lätt skulle kunna dräneras för att inte få frostsprängningar. Dragningen av alla rör var noggrant avvägda så att vattnet skulle kunna rinna ut vid avtappningen. Ibland då delar av systemet låg under vedpannans botten gjordes särskilda avtappningspunkter. Alla horisontella rör lutade något mot avtappningsställena. Ovannämnda installation verkar ha fördelen att det går att tappa av vattnet mycket effektivt ut genom rören som går genom väggen vid väggeluttaget om förutsättningarna på andra sidan väggen också är bra för detta.

• Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Dessutom drogs rören med lite lutning för att hjälpa självcirkulationen.

Ingen uppdatering om vad firman sagt?

M -MH- skrev:
Ingen uppdatering om vad firman sagt?
En ansvarig kommer på tisdag och ska kolla på jobbet. Men som det lät så ska det såklart åtgärdas tills vi är nöjda.

• Gilla
SSSS och 3 till
  • Laddar…
P Patrick Blomstrand skrev:
Hej på er.
Mitt första inlägg (men en flitig läsare av detta forum)
Anlitade en större vvs firma för uppsättning, rördragning och uppkoppling av radiatorer i vårat nyrenoverade rum i källaren. Vad jag möttes av när jag kom hem var en smärre chock då dom dragit rören i stort sett "mitt på väggen"

Radiatorerna är uppsatta på 270mm höjd och rören på 300mm. Det ser rent av förjävligt ut.

Nu skulle jag vilja ha er expertis när det kommer till denna installation, har själv varit i kontakt med 3 oberoende rörkrökare som drömmer ut installationen och menar att rördragningen skulle gjorts efter golvlist samt sänkt radiatorerna.

Jag har fortfarande inte tagit upp detta med berörd firma, men skulle vilja ha lite rekommendation och råd inför kommande samtal.

Ps.
Har haft behörig elinstallatör på plats som satt uttag och nätverk på avsed höjd.

Mvh
Patrick
Kära nån, men varför har de gjort så här!
Helt otroligt okonventionellt. Fattar att du blev chockad

• Gilla
Patrick Blomstrand
  • Laddar…
P Patrick Blomstrand skrev:
En ansvarig kommer på tisdag och ska kolla på jobbet. Men som det lät så ska det såklart åtgärdas tills vi är nöjda.
Vad sa dem som var hos dig i torsdags då? Hur har montörerna förklarat sin installation? Eftersom dem gjort flera hål så måste de ju kunnat berätta varför de valde att höja installationen (om nån nu frågat dem, men varför skulle man inte göra det?!).

E Emiliia skrev:
Vad sa dem som var hos dig i torsdags då? Hur har montörerna förklarat sin installation? Eftersom dem gjort flera hål så måste de ju kunnat berätta varför de valde att höja installationen (om nån nu frågat dem, men varför skulle man inte göra det?!).
Ingenting sades, dom hade sagt till min sambo på väg ut ur huset att tyvärr hamnade allt lite högt placerat pga att det inte ska skapas luftfickor i systemet. Ingen har kontaktat mig eller föreslagit något alternativ till denna gräsliga installation.

Man ser ju av rörutsläppet i väggen att dom hade planerat och förberedd för en annan montagehöjd. Kommer dom dolda rören från golvet och ut ur väggen så bildas det en luftficka vid utsläppet om rören ska bockas nedåt igen. Detta försöker man undvika i största möjliga mån. Personligen hade jag plockat bort det eluttaget som hindrar rördragningen och gjort det enligt den ursprungliga planen.

D droopy skrev:
Lite "snett" skall dom hänga så att luften går att lufta ur ordentligt. Högsta punkten skall vara där luftningen sitter. Dock behövs det väldigt lite "lutande" oftast ser man det bara om man tittar noggrant.
Bransch BS som heter duga. Förmodligen någon rörmokare som har dragit en vals för att slippa göra om jobbet.
Tror du moderna radiatorleverantörerna har konstruerat på ett annat sätt än att avluftningen ska även fungerar när radiatorn är i våg?

• Gilla
vvs facit och 2 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Man ser ju av rörutsläppet i väggen att dom hade planerat och förberedd för en annan montagehöjd. Kommer dom dolda rören från golvet och ut ur väggen så bildas det en luftficka vid utsläppet om rören ska bockas nedåt igen. Detta försöker man undvika i största möjliga mån. Personligen hade jag plockat bort det eluttaget som hindrar rördragningen och gjort det enligt den ursprungliga planen.
Rören kommer ner från taket, så om de fortsatt nedåt hade det ju inte varit ett problem. Jag tror att hade det varit samma röris hit som förberett allt i sommras hade nog installation sett helt anorlunda ut då han visste hur det såg ut bakom väggen. Så brist på kommunikation tror jag är boven i detta drama.

S steve5432 skrev:
Ser inte klokt ut. Man drar väl ledningarna under elementen i nivå med golvlisten? Sen ser man tydligt hål i väggen och gipspulver på golvet. Dessa s.k. hantverkare borde få en rejäl tillrättavisning, och givetvis ska allting åtgärdas och snyggas till kostnadsfritt, inklusive spackling och målning av vägg.

Som lekman är det svårt att veta vad som är "standard" och inte. Är man som hantverkare det minsta osäker så antingen kör man standard vad som är snyggt (borde fungerat i detta fall) eller så ringer man upp/avtalar att kund ska vara på plats så man kan gå igenom jobbet först.

/S
Definitivt så det ska gå till.

• Gilla
Robinilso
  • Laddar…
HRBM Hamid skrev:
Hej
Nej , om man inte har kommit överens om det, av ekonomiska skäl brukar oftast vara att man använder elförzinkade rör för värme då blir det installationen snyggare och billigare som resulterar till nöjdare kund.
Det blir inte billigare, i stort sett samma pris på dom mindre dimensionerna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.