Hoppar också på tåget här.

Min anläggning idag = 180w 24v solcell, mppt regulator, 200ah batteri.
Driver lampor led samt mobilladdare.
Jag klarar inte köra ett kylskåp på detta.

200ah max 50% uttag = 100ah tillgängligt, äts upp fortare än vad man tror.
Kommer installera minst 500ah batteri, ytterligare en solcell runt 200w samt en riktig inverter för 230v bruk typ denna

https://sunwind.se/product/show/?id=1683&Växelriktare/laddare-Victron-Phoenix-MultiPlus-12/1200/50

Då kör jag säkert sommartid ett kylskåp dygnet runt maj-oktober.

Men allt är baserat på hur man använder systemet. Abvänder man mycket under kort tid och sedan lämnar stället en vecka = stor batteripark, mindre solcell som laddar upp under tiden man är borta.
Är man där lång tid med begränsat uttag, mindre batteripark och lite rejälare med solceller (pga de är billigare)

Batterier ska man dock ta i ordentligt på, går inte koppla dit ett till batteri ett år senare, de ska ha samma ålder, samma typ, samma ampere ect. Så ta i direkt om man planerar nångång att köra rejält.

Kablage 12v är ju MINST 4 kvadrats kablar, och bsra efter några meter sex kvadrat och alla tyngre förbrukare ska du gärna mata med 10 kvadrat.. dvs är klumpigt och dyrt med 12v kablar. 10mm2 = 70-80 kr per meter

Så, belysning, ladda telefon = billigt enkelt 12v paket. Kylskåp, kaffekokare(!) Ect = då snackar vi större investeringar och helst 230v konvertering.

En aspekt som man bör tänka på såvida man har sin koloni på - för tjuvar - attraktiv plats. Dotterns koloni ligger i centrala Malmö och hon har besök av tjuvar varje vinter då man inte får bo i området. Solcellskärmarna har stulits och nu bygger hon om taket för fast installation. Det blir ändå billigare än att installera el med hög abonnemangsavgift.

S Sylvestris skrev:
[länk]
Tänkte först att effekt skulle vara i W men det verkar det ju inte vara :p I så fall går det inte ha högre W än 99W :p Inte så användarvänlig sida riktigt :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.