Är det fel på vattenpumpen så borde säkringen för pumpen gå, och inte huvudsäkringen.
Motorskyddet löser ut pga. fasbortfall. Så du har nog något annat fel någonstans.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att du har en annan förbrukare som knäcker huvudsäkeringen när den går samtidigt som vattenpumpen? Jag tänker spis, varmvattenberedare, infravärmare, etc.

Den här gången gick i alla fall säkringen som den skulle, vilket gör det hela enklare.

Vi hade liknande problem här hemma. Huvudsäkringen gick jämt och ständigt, men det visade sig vara den totala användningen som var för hög. I vårt fall var problemet att elpatronen för varmvatten inte kunde köra samtidigt som spisen. Felet uppstod därmed när vi spolade i kranen för det mesta, vilket kändes rätt lustigt men logiskt.

Nu har vi åtgärdat värmepumpen som var paj och slapp problemet.

Precis. Försök lista alla förbrukare som ligger på den fas där huvudsäkringen går sönder.

Hur många ampere är pumpen avsäkrad med?

Skulle rekommendera att du flyttar fokus bort från vattenpumpen. Den har ju fungerat i 11 timmar utan problem? Det är fullt naturligt att motorskyddet till pumpen löser ut när en fas faller bort. Så du upptäckte troligen inte fasbortfallet förrän pumpen gjorde det, eller hur? Det behöver heller inte vara så att pumpen har bidragit till att huvudsäkringen löste ut, utan säkringen kan ha löst, och en stund därefter försökte pumpen starta med löst motorskydd som resultat.

Nu är det dags att studera gruppförteckningen och identifiera alla förbrukare som ligger på den överbelastade fasen. Om du saknar en gruppförteckning så kan du åtminstone leta upp den säkring som servar källaren, då vet du också vilka andra gruppsäkringar som servas av samma fas. Har du problem att tyda centralen så ta en bild - på gamla diazeder kan man behöva räkna faserna antingen vägrätt eller lodrätt.

Edit: Det ska inte vara några problem att hitta källan till överbelastningen. Jag ser ingenstans vilken storlek på huvudsäkringarna du har, 16 - 20 - 25 A? Om de är på 16 A och löser "sakta" så har du en överbelastning på minst 20 A, kanske uppemot 25 A. Vilken ström är motorskyddet till pumpen ställt på?

Redigerat:
Tack för alla goda råd och många för mig högintressanta svar. Huvudsäkringarna är på 16 A (tröga), Vattenpumpens trefasmotor har 6 A säkringar. Ingen av dessa har smällt av, vilket antyder att den gamla pumpen nog inte är boven i dramat. Motorskyddets inställning (arvegods från en tidigare hydrofor) har jag inte lyckats utröna.

O
Då blir det dags å leka detektiv.... :)
Var det något speciellt du gjorde när säkringen gick?

16A huvudsäkring är tyvärr alldeles för lätt att knäcka. Jag har en enfas värmefläkt på 3,3 kW och den klarar det nästan själv :(

Nu pågår "detektivarbetet", Förutom vattenpumpen kopplade jag bort vörmepannans el-patron, och tvättmaskinen. Samma huvudsäkring (16 A trög) rök omdelbart vid iskruvningen. Nu ska jag stänga av källarvåningens samtliga förbrukare och sedan systematiskt ansluta dem en efter en tills huvudsäkringen pajar,
Förhoppningsvis ett trivialt fel i slutändan,

Det lär inte bara vara källaren som går på den huvudsäkringen utan belastningar på alla planen i hela bostaden.

Endast källarplanets installationer tycks beröras.

Redigerat:
Nu skruvar jag ur samtliga servicesäkringar och sätter därefter i en ny huvudsäkring. Om den håller börjar jag skruva i servicesäkringarna en efter en, tills huvudsäkringen smäller av,

Jag stängde av husets huvudströmbrytare i källaren, När jag skruvade i en ny huvudsäkring vid elmätaren utanför huset small huvudsäkringen omedelbart. Detta bör väl indikera fel någonstans på en av faserna i kabeln mellan el-mätaren/huvudsäkringen och husets huvudströmbrytare i källaren?
En kabelskarv under gräsmattan efter en avgrävning i höstas ter sig alltmer misstänkt, trots att den utfördes av en erkänt skicklig elektriker. En möjlighet är att skarven är korrekt men att kabeln fick sig en knäck av grävskopan, En försvagning uppstod, som nu gett sig tillkänna?

Redigerat:
Lurigt. Få tänka här. Alla laster i huset är alltså helt bortkopplade, och när du stoppar i en hel huvudsäkring smäller den direkt?

Hade du haft kortslutning i skarven i marken borde väl servissäkringen ha löst ut?

Kan det vara något fel i din elcentral? Grillad råtta? Spik i kabeln mellan huvudsäkring, elmätare och din huvudströmbrytare? Öppna och kolla elcentralen (med huvudsäkringarna urskruvade). Kanske kan vara en trasig elmätare också?

Går huvudsäkringen trots att du inte har någon säkring i inne är det med största säkerhet fel på jordkabeln precis som du tror. Ta dit en elektriker som kan MEGGA kabeln åt dig så ser han direkt om du har nått fel på jordkabeln.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.