6 226 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Kolmörkt i källaren.
Jag hoppas att du inte vill att vi ska rapportera den länkade trådens TS, jag misstänker att du råkade klicka lite fel när du skulle kopiera länken, https://www.byggahus.se/forum/el/19...sakring-pa-en-fas.html?perpage=30#post1514021pr95 skrev:
Så pr95, ta och radera/ändra ditt inlägg så att inte någon råkar rapportera fel inlägg.
pr95 : Länken i #16 är till en sida där man kan anmäla inlägg och det var nog inte din mening. Rätt länk (troligen) är väl den i #17 ? Därav förvirringen.
Hej igen alla goda rådgivare - problemet är fixat! Genant enkelt egentligen. En huvudsäkring var halvpaj, dvs den släppte igenom tillräckligt mycket ström för att få en enkel el-indikator att lysa rött, dvs markera el, men inte tillräckligt mycket för att allt skulle fungera i huset. Förnyad mätning med bättre grejor visade att proppen släppte igenom för lite ström.
Måste skaffa mig ett bra mätinstrument. så att jag fortsättningsvis slipper öda massor av tid - och forumdebattörernas tålamod - på den här sortens bagatellproblem.
Har hittills trott att porslinssäkringar antingen var fullgoda - eller helpaj. Inte att de kunde vara halvpaj och ställa till ett sjuhelsikes massa trassel.
Måste skaffa mig ett bra mätinstrument. så att jag fortsättningsvis slipper öda massor av tid - och forumdebattörernas tålamod - på den här sortens bagatellproblem.
Har hittills trott att porslinssäkringar antingen var fullgoda - eller helpaj. Inte att de kunde vara halvpaj och ställa till ett sjuhelsikes massa trassel.
En diezedsäkring/propp är antingen hel eller helt trasig! Punkt slut!
En enkel spänningsindikator mm kan känna/känner av inducerad spänning och ström.
Jag misstänker att du aldrig har mätt strömmen (A, ampere) utan bara spänning (V, volt). För att mäta strömmen så måste man antingen koppla in mätinstrumentet i serie med belastningen eller använda en tångamperemätare.
Den spänning som det bättre mätinstrumentet visade var antingen backspänning (matad via två-/tre-faslast) eller eventuellt inducerad spänning.
En enkel spänningsindikator mm kan känna/känner av inducerad spänning och ström.
Jag misstänker att du aldrig har mätt strömmen (A, ampere) utan bara spänning (V, volt). För att mäta strömmen så måste man antingen koppla in mätinstrumentet i serie med belastningen eller använda en tångamperemätare.
Den spänning som det bättre mätinstrumentet visade var antingen backspänning (matad via två-/tre-faslast) eller eventuellt inducerad spänning.
Det är därför vi alltid ger rådet att byta alla tre säkringar, du är inte den första och troligtvis inte den sista som tror att säkringarna är hela när de inte är det. Bra att det löste sig ändå! 
Det trodde jag också - ända tills idag. (att säkringar som Dempa säger antingen är hela eller trasiga och inte mittemellan).
Men mätning direkt på den uttagna säkringen avslöjade att lite el faktiskt kröp igenom - vilket vållade alla problem. Den tillkallade elektrikern noterade samma sak. Vad ska man tro?
Nåväl, allt är frid och fröjd, sedan jag skruvat i sprillans nya huvudsäkringar. Tack alla rara!
Men mätning direkt på den uttagna säkringen avslöjade att lite el faktiskt kröp igenom - vilket vållade alla problem. Den tillkallade elektrikern noterade samma sak. Vad ska man tro?
Nåväl, allt är frid och fröjd, sedan jag skruvat i sprillans nya huvudsäkringar. Tack alla rara!
Redigerat:
Vi mätte rakt över ändarna på proppen utan belastning. Han påstod att läget "halvtrasig" faktiskt förekommer. Alldenstund allt omedelbart funkade med en ny säkring är jag benägen att ge honom rätt. Vad ska jag eljest tro?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Exakt hur mätte du på säkringen?
"lite el faktiskt kröp igenom" ? Antar att du mätte resistans? Hör hög resistans var det då? Höll du möjligen på mätpinnarna, så att en del kunde gå igenom dig?
"lite el faktiskt kröp igenom" ? Antar att du mätte resistans? Hör hög resistans var det då? Höll du möjligen på mätpinnarna, så att en del kunde gå igenom dig?
Elektrikern påstod att säkringen släppte igenom tillräckligt mycket ström för att både hans och min enklare mätmanick skulle ge utslag. Han påstod dessutom att han träffat på samma fenomen tidigare. Tja, vad ska jag tro? I alla fall fungerar husets el.system precis som de ska sedan ny huvudsäkring sattes in.
Enligt Aristoteles är det mest sannolika att det osannolika emellanåt inträffar. Jag har ingen bättre förklaring just nu.
Enligt Aristoteles är det mest sannolika att det osannolika emellanåt inträffar. Jag har ingen bättre förklaring just nu.
Kruxet kvarstår! Efter elva timmars perfekt drift återuppstod problemet. Vattenpumpens motorskydd löste ut och löser ut igen efter bara ett par minuters drift. Källarvåningen åter kolmörk. En propp - samma som tidigare - åter trasig.
Ska försöka utröna om felet finns hos pumpmotorn (trefas) eftersom motorskyddet löser ut. Men proppen borde väl inte gå om motorskyddet löser ut i tid. Eller har motorskyddet med åren blivit lite segt och inte längre löser ut i tid?
En annan möjlighet är att motorskyddet helt korrekt löser ut, när pumpmotorn (även den då korrekt) börjar "halta" pga fasbortfall. I så fall föreligger en kortis någon annan stans i systemet med huvudsäkringsbortfall som följd.
Nu börjar goda råd bli dyra (troligen även bokstavligen). Kanske billigast att börja med köp av ny vattenpump (den gamla är drygt 20 år), koppla ut den gamla och in den nya samt avvakta resultatet. Samt - allra först - byta huvudsäkring förstås.
Ska försöka utröna om felet finns hos pumpmotorn (trefas) eftersom motorskyddet löser ut. Men proppen borde väl inte gå om motorskyddet löser ut i tid. Eller har motorskyddet med åren blivit lite segt och inte längre löser ut i tid?
En annan möjlighet är att motorskyddet helt korrekt löser ut, när pumpmotorn (även den då korrekt) börjar "halta" pga fasbortfall. I så fall föreligger en kortis någon annan stans i systemet med huvudsäkringsbortfall som följd.
Nu börjar goda råd bli dyra (troligen även bokstavligen). Kanske billigast att börja med köp av ny vattenpump (den gamla är drygt 20 år), koppla ut den gamla och in den nya samt avvakta resultatet. Samt - allra först - byta huvudsäkring förstås.