Jag har kollat på ett hus. Huset är utbyggt för 20 år sedan utbyggnaden har trä fasad och resten av huset har eternit plattor om man vill ha trä på allt kan man då bara regla på etternitplatorna eller måste dom bort innan?

Du kan regla på eterniten.
Men är asbest i dom vilket nu säkert vet men det dammar mindre att skruva i dom än att bryta ner dom! :)

Jag skulle ha tagit ner eterniten. Även om dom inte gör nån skada där dom sitter så vill man dels inte bygga in något potentiellt farligt till nästa generation och dels vill man kanske kunna inspektera väggen och komplettera isolering etc.

Jag skulle också ta bort den alternativt låta den sitta. Att gömma den under trä känns dumt. Förr eller senare vill man göra något i väggen och då blir det ett stort problem med den inbyggd.

Om inte annat vid försäljning när det visar sig för köparen att det är gömd eternit som man måste skruva ut hundratals/tusentals skruvar ur som river upp damm för att ta ner träfasaden för att kunna ta bort det hela, kan lätt få en affär att gå i stöpet.

Ta in ett par offerter från en firmor att riva och en ersätta med trä alternativt planera för att göra det själv, så här hade jag lagt upp det.

Femårsprojekt att plocka ner fasaden.
År1: Bo in er i huset och titta på färger/fasader/foder, solbänkar etc och fönsterplacering (djup) på andra hus vad ni tycker är snyggt.
År2: Köp utrustning för rivning, dräkt, masker etc och bygg/köp ett bord du kan sätta en plastfolierulle på du kan ha att vira in plattorna du tar ner. Fundera även om det kan vara lönt att köpa en byggställning som täcker en sida av huset (typ Haki). Eventuellt plocka ner några skivor på prov så du lär dig hur du gör utan att bryta sönder. Kanske behövs lite olika bräckjärn, spikutdragare, hovtänger modell större etc.
År3: ta en fasad och riv + bygg upp igen. Vill du ha nya fönster etc är nu en bra tidpunkt.
År4-5: gör resten av huset.

@Joohans Får man fråga var i Västra Götaland du bor ungefär?
Utmed kusten är det nästan kultstämpel på eternit. Finns inte heller något hållbarare mot saltstänkta vindar och sol.

Ligger inte vid kusten de e lungt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.