Hej!

Helt plötsligt började JFB'n lösa ut då och då. Jag misstänker att det är värmepumpens doppvärmare (3-fas, bergvärme). Men innan jag ringer elektrikern eller VP-teknikern undrar jag om det finns något bra sätt att isolera var felet kan vara?

Jag tänkte något i stil med mäta strömmen som går igenom JFB's spole (mellan nolla och jord). Flödar det något har jag läckage...sen tänkte jag skruva ut säkringar tills läckaget minskar...då borde jag åtminstone veta vilken grupp eller förbrukare som ställer till det. Eller är jag ute och cyklar?

Vilken VP har du . Vägguttag utsida ett tips eller 230V ytterbelysningar som kommit fukt i. Koppla bort dessa och prova, blir svårt att mäta upp jordströmmen då den inte är direktfel.

Vad har du att mäta med? För att mäta läckströmmen behöver man en läckströmstång som man sätter över alla faser och nollan så att man mäter på samma sätt som JFBn. Man kan mäta på de tre faserna och nolla vid JFBn, eller på en enskild gruppledning. Det gäller bara att komma åt ledarna.

Sedan kan man göra som du beskriver, fippla med säkringarna och se hur det slår på läckströmmen.

Man kommer också långt på observationer. Du kanske redan på goda grunder misstänker elpatronen i BVPn om JFBn löser med en viss regelbundenhet.

Tack för alla råd.

Jag har hittills bara gjort grundläggande felsökning: kopplat bort jordade förbrukare och mätt motstånd mellan nolla och jord (på urkopplade lasten) med vanlig ohmmeter samt skruvat ur säkringar och väntat att JFB löser ut igen. Har inte tagit fram meggern än.

Men nu börjar det värmas. Det kanske inte är BVP som är felet...kopplade ur golvventilationsfläkten och mätte mellan nolla och jord. 4kOhm! Den är kopplad med Schuko-uttag på taket och har varit i drift 24/7 i minst 12 år. (troligtvis har den snurrat dygnet runt sedan 1989!)

Fläkten är varvstyrd/"nervoltad" via spartrafo (mha fuktsensor) och går för det mesta på 100V AC. 100V delat med 4000 Ohm = 25mA. JFB är på 30mA.

Ska koppla loss allt och mäta igen. Hoppas det är den...

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Det sitter säkert en kondensator för fläkten, har den metallhölje och fäst i plåt med jord, så lossa den, häng den i luften utan jordförbindelse och prova. Dom har en förmåga att börja läcka till skalet och över till jord.

Det var som jag trodde, något knas med värmepumpen. JFB (30 mA) löser ut när kompressorn startar. Får kolla med servicen.

Vad för VP har du ?Fabrikat och modell ?.

IVT PremiumLine HQ C8 bergvärmepump. Tror att kompressorn är på 1.4kW. 3-fas. Den löser inte alltid, typ varannan gång. Jag tänkte en elektriker bryta ut BVP till en egen JFB på 120mA (eftersom den är fastmonterad) och låta resten av huset behålla 30mA för personskydd. Vad tror ni om det?

Maskinsäkerhet är 300 mA och normalt för VP-montage eller ingen JFB alls. Det är inte så att EL-patron går in, prova med att stänga av den , många gånger är det den som spökar och löser JFB.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag misstänkte elpatronen men den triggade inte JFB när jag tvångskörde patrondrift. Däremot löste JFB ut när jag tvångskörde kompressorn. Just nu är JFB förbikopplad och vi kan duscha igen. Elektrikern får antingen koppla bort BVP från JFB eller sätta i en sådan "maskinmodell" :D

Det är väldigt dålig tid för att byta kompressor så att säga...komponentbrist och höga elpriser.

Vad säger IVT om JFB för denna pump? Det kan mycket väl vara så som jonaserik säger att man måste ha en speciell typ som inte ger direkt personskydd. Eller så har EMC-skydden fallerat på pumpen.

Uppdatering: det var köldbärarpumpen i BVP'n som triggade jordfel. Jag bryggade bort JFB'n och BVP:n gick ett tag men larmade för lågtryckpressostat när cirkpumpen stannade helt. Den startade bara ibland vid tvångskörning och lät illa. Två veckor senare var den bytt. Jag ska sätta tillbaka JFB'n då den bara indikerade på ett annat problem.

Betänk att jordfel oftast beror på flera läckor summerade. Det är inte alltid att det är "fel" på det som faktiskt triggar.

IVT rekommenderar förresten att man inte har JFB på värmepumpen, åtminstone i installationsmanualen till min. Jag har dock haft det i snart 20 år utan problem, förutom att jordfelsbrytaren 'brann upp" efter dryga tio år pga en dåligt dragen skruv.

JFB’n var guld värd när min son fick för sig att spruta vatten på brödrosten :)

jag får be elektrikern koppla värmepumpen utan JFB’n men vill gärna ha den kvar för resten av huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.