12 467 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Kolla om mikrougnen läcker
Gammal tråd men tycker det här är rätt intressant.
När jag var liten, ca ~15 år sen så hade ju microvågsugnarna varit med ett riktigt bra tag och man tycker väl att den modellen vi köpte runt år 2000 var tillräckligt modern och borde vara säker.
Iaf, så hade jag en mottagare och sändare som sände TV-bilden från parabolen från nedervåningen till övervåningen. Micron fanns ungefär mitt emellan enheterna.
När micron användes så störde det bilden på TVn väldigt mycket och ljudet började spraka massor, det vart helt osebart och jag vet inte hur många gånger man stod och skrek argt på dom därnere.
Nu när jag tänker på det så verkar det ju inte så hälsosamt att det ska läcka ut så pass mycket från en micro så att TV-bilden störs ut men det kanske inte krävs så mycket?
När jag var liten, ca ~15 år sen så hade ju microvågsugnarna varit med ett riktigt bra tag och man tycker väl att den modellen vi köpte runt år 2000 var tillräckligt modern och borde vara säker.
Iaf, så hade jag en mottagare och sändare som sände TV-bilden från parabolen från nedervåningen till övervåningen. Micron fanns ungefär mitt emellan enheterna.
När micron användes så störde det bilden på TVn väldigt mycket och ljudet började spraka massor, det vart helt osebart och jag vet inte hur många gånger man stod och skrek argt på dom därnere.
Nu när jag tänker på det så verkar det ju inte så hälsosamt att det ska läcka ut så pass mycket från en micro så att TV-bilden störs ut men det kanske inte krävs så mycket?
Men skulle det inte också kunna vara störningar som mikrovågsugnen överförde via elnätet till antingen TV:n eller antennförstärkaren snarare än luftburna mikrovågor?P PalleKula skrev:Gammal tråd men tycker det här är rätt intressant.
Förr var väl även TV-apparater känsliga för ljudvågor i vissa frekvenser. Minns att vår gamla tjock-tv fick kraftiga störningar varje gång det passerade en moped med ettrig tvåtaktsmotor.
Farsan brukade öppna fönstret och skrika på mig när han försökte se nån film eller idrottsmatch och jag var utanför och gjorde donuts med min trimmade fs-1:a
Klicka här för att svara