20 dB under 1 kW (=nominell effekt i mikrovågsugnen på max effekt) är väl 10 W ??? - Eller finns det andra sätt att räkna? OK vi kör med dBm : 1000W = 60 dBm läckage -20 dB ger 40 dBm = 10W !!!

Om vi också räknar med att öppningen är 50x20 cm d.v.s. 0,1 m2 får vi en fältstyrka på 10kW/m2, om fältet är homogent och ingen reflektion sker till generatorn ! Detta är inget man leker med.

Redigerat:
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Jag har mätt upp ca -22 dBm utanför min micro med en vanlig dipol-antenn kopplad till spektrumanalysatorn.
Inte så vetenskapligt, men helt i linje med vad vi ser i labbet när det närmar sig lunch.

Dettas skulle betyda att det är i grova drag 80 dB dämpning i ugnen. En bra radiomottagare i en telefon har mycket bättre känslighet än så, så det är fullt rimligt att ha täckning med en telefon i en mikrovågsugn.

Nu blev det tydligt hur du räknade :) Vi räknar på samma sätt. Jag förstod inte hur du kom fram till 10 W i första inlägget.

Jag törs inte säga att effekten på 1 kW, eller dämpningen på 20 dB är korrekt. Men helt klart är att en mikrovågsugn där säkerhetsmekanismen i luckan satts ur spel inte är att leka med.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det vore intressant att mäta på en öppen ugn... jag tror att det blir så dålig matchning av ugnskaviteten och fri rymd så att majoriteten av effekten stannar i magnetronen. Kanske finns någon forummedlem som har tillgång till / orkar köra någon EM-simulering med femlab eller liknande?

Visst, det kommer troligen komma ut så mycket effekt att man bör skydda sig, men jag tror inte det är 100-tals watt vi pratar om.

Problemet är ju att det inte går att på förhand ge ett generellt besked om hur mycket effekt, som kommer ut. För att ge det beskedet måste man veta mycket om konstruktionen hos just det exemplar man pratar om. När man inte vet säkert, finns bara ett sätt att förhålla sig till stora faror och det är att undvika dem. Mina kommentarer var bara för att belysa att det finns ingen som generellt kan LOVA att inget farligt sker i en viss situation ( = att köra med luckan öppen och säkerhetsspärren urkopplad) såsom AG A påstod sig kunna.

Redigerat:
Att en telefon har en mycket stor dynamik är ju känt, så det var därför jag föreslog någon Blåtandanslutning, eftersom den ligger på nästan rätt frekvens, kör med lägre effekt och har sämre dynamik. Ett uppmätt värde på -22 dBm av Anders243 är väl det bästa resultatet hittills, för det är ju uppmätt på rätt frekvens dessutom !

HasseTeknik skrev:
Problemet är ju att det inte går att på förhand ge ett generellt besked om hur mycket effekt, som kommer ut. För att ge det beskedet måste man veta mycket om konstruktionen hos just det exemplar man pratar om. När man inte vet säkert, finns bara ett sätt att förhålla sig till stora faror och det är att undvika dem. Mina kommentarer var bara för att belysa att det finns ingen som generellt kan LOVA att inget farligt sker i en viss situation ( = att köra med luckan öppen och säkerhetsspärren urkopplad) såsom AG A påstod sig kunna.
Är det farligt att ramla ned från första stegpinnen, på en stege?
Ärligt talat finns det de som dött, då de enbart ramlat omkull.

Med det sagt, så kan givetvis allting vara farligt. Om du läste mitt inlägg, så skrev jag "näst intill" ofarligt. Vilket betyder att det skulle krävas väldigt mycket innan det blev farligt. Men visst, under väldigt lång tid framför en öppen mikro skulle det absolut kunna bli farligt.
Nu handlade inte heller TS om att stå framför en öppen mikro. Utan en läckande. Det talade om att barnen kanske kunde få ögonen kokta om de tittade för mycket. Dina 10 w räcker inte för att koka några ögon på någon minut. Dessutom står väl inte någon och kör en tom mikro. Finns det ett innehåll, kommer det att absorbera nära på all energi.

Men visst. Jag kan inte säga emot dig. Under rätt/fel omständigheter kan allting vara farligt.

En öppen ugn med manipulerat lås får man väl så kass stående våg i så all effekt lär väl brännas upp i magnetronen och ajöss med den. Inte bra att köra mikron tom heller.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
I
AG A skrev:
Är det farligt att ramla ned från första stegpinnen, på en stege?
Ärligt talat finns det de som dött, då de enbart ramlat omkull.

Med det sagt, så kan givetvis allting vara farligt. Om du läste mitt inlägg, så skrev jag "näst intill" ofarligt. Vilket betyder att det skulle krävas väldigt mycket innan det blev farligt. Men visst, under väldigt lång tid framför en öppen mikro skulle det absolut kunna bli farligt.
Nu handlade inte heller TS om att stå framför en öppen mikro. Utan en läckande. Det talade om att barnen kanske kunde få ögonen kokta om de tittade för mycket. Dina 10 w räcker inte för att koka några ögon på någon minut. Dessutom står väl inte någon och kör en tom mikro. Finns det ett innehåll, kommer det att absorbera nära på all energi.

Men visst. Jag kan inte säga emot dig. Under rätt/fel omständigheter kan allting vara farligt.
Sant att det handlade om normal användning av mikron. Men vad tråden utvecklats till finner jag intressant och upplysande. Kanske även så att ämnet behöver ägnas uppmärksamhet. Så fortsätt gärna räta ut frågetecknen.
Vad som är farligt är ju i högsta grad relativt. Om detta stämmer, : "De flesta forskare är eniga om att om man tittar för ofta genom luckan i mikrovågsugnen när den används kan det leda till grå starr", som skrivs i artikeln, så tycker jag det är farligt, grå starr är inget man vill ha. Men när de skriver " för ofta" så är även det relativt och diffust.
Att testa med bluetooth låter intressant, något som jag ska prova. Först på ugnar jag har tillgång till och sedan i butik, det borde om det fungerar, ge ett mycket varierande resultat.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Jag har sagt åt mina barn att inte stå och titta in i micron när den går, det känns som en onödig sak, och just detta med ögonen som tar skada (starr) och troligen innan man känner uppvärmningen OM något skulle vara defekt är ju inte kul. Utan att vara beläst i ämnet, men som ingenjör i allmänhet, så känns det som man visst med tex en skev dörr eller liknande skulle kunna få ett läckage. Vi har nån slags EMC testkammare på jobbet (inte mitt område) och det är ju lite mer avancerad tätning på den dörren en på en normal micro har jag noterat.

ion skrev:
Sant att det handlade om normal användning av mikron. Men vad tråden utvecklats till finner jag intressant och upplysande. Kanske även så att ämnet behöver ägnas uppmärksamhet. Så fortsätt gärna räta ut frågetecknen.
Vad som är farligt är ju i högsta grad relativt. Om detta stämmer, : "De flesta forskare är eniga om att om man tittar för ofta genom luckan i mikrovågsugnen när den används kan det leda till grå starr", som skrivs i artikeln, så tycker jag det är farligt, grå starr är inget man vill ha. Men när de skriver " för ofta" så är även det relativt och diffust.
Att testa med bluetooth låter intressant, något som jag ska prova. Först på ugnar jag har tillgång till och sedan i butik, det borde om det fungerar, ge ett mycket varierande resultat.
För att göra det lite mer intressant kan jag säga att jag opererades för just gråstarr, så sent som i förrgår :wow:

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
I
Jag kan skicka bilder med bluetooth genom mikrougnens skal på 30cm avstånd. Ska jag köpa ny ugn?
Mobilerna är en Nokia 700 och en Samsung J5, men det saknar väl betydelse i sammanhanget.
Tänkte prova på några fler ugnar, men de är äldre, så tror inte de är bättre än den vi använder. Men är testen tillförlitlig följer lurarna med till butiken.

ion, om du inte har misshandlat luckan, så den glappar mycket eller skevar, så kan du nog vara lugn för att filtret fungerar!

Kollade nyss lite närmare hur det ser ut på min ugn. Där sitter en bred metallram, som kapacitivt kopplar till ugnsöppningen och troligen med bredden x lambda/4 ( gör att öppen springa i periferin ses som kortslutning vid kavitetsväggen) och sedan sitter ett finmaskigt nät över glaset.

I
HasseTeknik skrev:
ion, om du inte har misshandlat luckan, så den glappar mycket eller skevar, så kan du nog vara lugn för att filtret fungerar!

Kollade nyss lite närmare hur det ser ut på min ugn. Där sitter en bred metallram, som kapacitivt kopplar till ugnsöppningen och troligen med bredden x lambda/4 ( gör att öppen springa i periferin ses som kortslutning vid kavitetsväggen) och sedan sitter ett finmaskigt nät över glaset.
Nu är det ingen dyr ugn vi har, skulle nog falla under kategorin billig om jag minns rätt. Jag letade på nätet efter någon ny, fann att det inte uppges någonting om läckande mikrovågor. Det är besynnerligt eftersom tillverkarna måste testa för att se om de ligger under gränsvärdet. Man kan inte ta för givet att alla, bara för avsaknaden av uppgifter har samma skärm. Det blir lika godtyckligt som EU-märkningen.

Fast så är det med de flesta värden. Man oroar bara folk om man ska optimera på alla möjliga parametrar i tillvaron. Vill du leva länge se till att vara LYCKLIG. Det ger längst livslängd. Oro ger kort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.