HOBBY ARCHITECT skrev:
Den ena toaletten är handikappanpassad. Men tack för länken! :)

Det var nytt för mig att man måste ha ett sovrum på entrévåningen. Är det verkligen sant?
Tja, vad trodde du? Att den rullstolsburne skall sova i sin rullstol :(

Nej, alla livets funktioner skal kunna lösas även om man inte kan gå i trappor.
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Tja, vad trodde du? Att den rullstolsburne skall sova i sin rullstol :(
Kanske räcker det med att ha utrymme för att kunna sätta upp en vägg (i vardagsrummet) så det får plats ett sovrum.
 
Du behöver inte tillgänglighetsanpassa huset. Dock skall entreplanet vara förberett för tex sovrum
 
Mikael_L
HOBBY ARCHITECT skrev:
Kanske räcker det med att ha utrymme för att kunna sätta upp en vägg (i vardagsrummet) så det får plats ett sovrum.
Japp, ur bygglovssynvinkel räcker det att det finns avskiljbar del av vardagsrummet (typ solalkov med draperi för) eller en lätt möjlighet att avskilja v-rummet genom att bygga en vägg.
Det nya rummet måste i så fall ha fönster.

Beroende på bygglovshandläggare så kan man säkert vara tvungen att kriga mer eller mindre för sin lösning, dock.
Kommunen ser ju helst att man handikappanpassar så mycket som möjligt från första början, då det blir billigare för dom utifall det kommer behövas. :)

Men i vilket fall som helst så har du väl ett sovrum på nedervåningen? Så allt detta är ju inget problem, egentligen ...
 
Hade du lyckats rita ett 600 m² stort hus där det inte fanns möjlighet att manövrera en rullstol hade det varit en bragd i sig.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker jag har varit hur ödmjuk som helst, men smaken är som baken. Jag har ju också rätt till min åsikt. :)
Om man blir tvungen att påpeka att man är ödmjuk, är man antagligen inte det. Ligger så att säga i begreppet. Ingen har heller ifrågasatt din rätt att ha en åsikt, utan kommentarerna i denna tråd har varit synnerligen konstruktiva.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Du behöver inte tillgänglighetsanpassa huset. Dock skall entreplanet vara förberett för tex sovrum
Det problemet är ju i och för sig elegant löst i vardagsrummet med jättesängen :)
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Ritar du hus till dig själv eller ritar du åt någon annan?

Om du ritar till dig själv spelar det väl ingen roll vad andra tycker? Om du ritar åt andra så gör du nog klokt i att lyssna på, och ta åt dig, de kloka synpunkter du fått.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Ritar du hus till dig själv eller ritar du åt någon annan?
Hon ritar inte åt någon.
 
Öva istället på att klämma in så mycket funktion som möjligt på så liten yta som möjligt.
Då kan vi börja snacka arkitektur.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
jonmo skrev:
Om man blir tvungen att påpeka att man är ödmjuk, är man antagligen inte det. Ligger så att säga i begreppet. Ingen har heller ifrågasatt din rätt att ha en åsikt, utan kommentarerna i denna tråd har varit synnerligen konstruktiva.
Vad har jag sagt för fel?
 
HOBBY ARCHITECT
pjfj skrev:
Öva istället på att klämma in så mycket funktion som möjligt på så liten yta som möjligt.
Då kan vi börja snacka arkitektur.
Som jag sagt tidigare i tråden så har jag gjort sådana hus också men inte hunnit lägga upp dom på hemsidan än. Jag tycker lyxhus också är arkitektur.
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Var dansar man?
Ett tag efter jag läst detta fick jag ett skrattanfall. Vet inte exakt varför, men förmodligen för att det lät så aggressivt samtidigt som du pratade om nåt så lustfyll som dans.

:D:D:D:D:D *LOL*
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Ett tag efter jag läst detta fick jag ett skrattanfall. Vet inte exakt varför, men förmodligen för att det lät så aggressivt samtidigt som du pratade om nåt så lustfyll som dans.

:D:D:D:D:D *LOL*
Det var nog inte meningen att du skulle skratta. Jag tror att knockonwood ville påpeka att du lyckats rita ett 600 kvm stort hus utan någon ledig golvyta alls.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.