60 072 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vidhåller: Vad gör denna stora sängmöbel mitt i vardagsrummet?
Hobbyarkitekten tycks influerad av amerikanskt/engelskt boende.
(Han skriver ju dessutom på engelska.)
Vardagsrum = Sitting room.
Men här umgås man alltså genom att småsova framför teven.
Jag saknar faktiskt lite öppna ytor, som inte är belamrade med stora klumpiga möbler,
nu när det är ytor lika stora som en modern villatomt.
Var dansar man?
Var ställer man julgranen?
Jag saknar faktiskt lite öppna ytor, som inte är belamrade med stora klumpiga möbler,
Var dansar man?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
@KnockOnWood WM i konstruktiv kritik! 
Oj, vad bra att du påpekade det. Nu har jag fixat det.KnockOnWood skrev:
Nej sängen är en schäslong för tv-tittande och att ligga och ha det mysigt och skönt i.
Redigerat:
Ja, den är ju inte stor. Men jag vet inte om man behöver så stor hall? Men man kan ju alltid göra hallen/korridoren bredare.mexitegel skrev:
Redigerat:
Jag ligger alltid när jag kollar på TV. I alla fall när jag kollar film. Och soffor är ofta lite för smala och obekväma att ligga i. Och när det är en stor säng (och flera sittplatser) för fler plats. Hatar när man måste sitta i en ynklig liten fåtölj hos folk.HakanS skrev:
Sängen är ju som sagt en del av soffan med ryggstöd så man han sitt/ligga också.
Sen ska man inte glömma att det här är ett lyxhus.
Redigerat:
Ja schäslongen är nog 60 cm för lång nu när jag tänker efter. Men det var för att jag ville ha ett fyrkantigt soffbord och annars hade inte dom två fåtöljerna fått plats. Ville att det skulle se enkelt och centrerat ut där. Svårt att förklara.HakanS skrev:
Redigerat:
Varför tycker du jag verkar influerad av amerikanskt/engelskt boende...?KnockOnWood skrev:Jag vidhåller: Vad gör denna stora sängmöbel mitt i vardagsrummet?
Var dansar man?
(Jag vill göra en version där man kan läsa på svenska också, men orkar inte det just nu. Man kan väl säga Living room precis som Sitting room. Är det en brittisk-amerikansk-grej?)
Jag tycker det finns en del yta där matbordet står om man skjuter det mot köket eller mot fönstren. Just nu står det i mitten för att det ska se snyggt ut. Men det är sant, just den delen skulle nog behöva lite mer yta för t.ex. dans. Julgranen kan stå i höger eller vänster hörn. Jag kan ju öka ut ytan uppåt i ritningen.
Redigerat:
Har tänkt rita detta hus (Magic Villa) i 3D en vacker dag, då ska jag tänka på vissa saker jag vill ändra på.
Tusen tack för alla era synpunkter!
Alltid lika intressant. Ni har fått mig att tänka på en hel del även om jag inte håller med om vissa saker.
Det här skrev en arkitekt om huset:
https://sites.google.com/site/myhobbyarchitecture/letter
Och här fick jag veta en del på Flashback:
https://www.flashback.org/t2230173
Tusen tack för alla era synpunkter!
Det här skrev en arkitekt om huset:
https://sites.google.com/site/myhobbyarchitecture/letter
Och här fick jag veta en del på Flashback:
https://www.flashback.org/t2230173
Toaletterna/badrummen känns lite väl små för ett så stort hus. Inga fönster alls på det två därnere, det ena har dörr direkt ut i köket mot barstolarna och det känns inte så trevligt.
Pytteliten toa även däruppe och ett fönster i duschen?
Pytteliten toa även däruppe och ett fönster i duschen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker inte badrummen behöver vara större? Vill man bada finns ju bubbelpoolen i relax-rummet.para skrev:
Att toaletten leder ut mot köket påpekade även arkitekten, det hade jag inte en tanke på. Jag inte om jag verkligen hade lidit av det, men visst det är ju inte så fräscht.
Varför inte en liten toa? Fönstret i duchen är ett sånt där högt smalt fönster du vet. Det går väl? Jag har sånt precis vid mitt badkar där jag duchar.
Redigerat: