Jag vidhåller: Vad gör denna stora sängmöbel mitt i vardagsrummet?

Hobbyarkitekten tycks influerad av amerikanskt/engelskt boende.
(Han skriver ju dessutom på engelska.)

Vardagsrum = Sitting room.
Men här umgås man alltså genom att småsova framför teven.

Jag saknar faktiskt lite öppna ytor, som inte är belamrade med stora klumpiga möbler,
nu när det är ytor lika stora som en modern villatomt.

Var dansar man?

Var ställer man julgranen?

• Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
@KnockOnWood WM i konstruktiv kritik! :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Skall vi hjälpas åt att räkna :)

Det får jag till 542 m2.[/SIZE]

Gigantiskt, ja där är vi överens.
Vad gör den jättelika sängen i "vardagsrummet" egentligen? Är det en gästsäng?
Oj, vad bra att du påpekade det. Nu har jag fixat det.

Nej sängen är en schäslong för tv-tittande och att ligga och ha det mysigt och skönt i.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
mexitegel skrev:
Jag tror att det skulle bli mer välkomnande om det var mer utrymme i entréhallen. Nu ser hallen ganska liten ut, i vart fall i förhållande till resten av huset.
Ja, den är ju inte stor. Men jag vet inte om man behöver så stor hall? Men man kan ju alltid göra hallen/korridoren bredare.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Jag inser det.
Ville mest ge en lite hint till "hobbyarkitekten".
Vad menar du med hint? ;)

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
HakanS skrev:
Vem vill ha en säng på 2,7x3,3 meter (9 kvm) i vardagsrummet?
Jag ligger alltid när jag kollar på TV. I alla fall när jag kollar film. Och soffor är ofta lite för smala och obekväma att ligga i. Och när det är en stor säng (och flera sittplatser) för fler plats. Hatar när man måste sitta i en ynklig liten fåtölj hos folk.

Sängen är ju som sagt en del av soffan med ryggstöd så man han sitt/ligga också.

Sen ska man inte glömma att det här är ett lyxhus. :)

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
HakanS skrev:
Vem vill ha en säng på 2,7x3,3 meter (9 kvm) i vardagsrummet?
Ja schäslongen är nog 60 cm för lång nu när jag tänker efter. Men det var för att jag ville ha ett fyrkantigt soffbord och annars hade inte dom två fåtöljerna fått plats. Ville att det skulle se enkelt och centrerat ut där. Svårt att förklara.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Jag vidhåller: Vad gör denna stora sängmöbel mitt i vardagsrummet?

Hobbyarkitekten tycks influerad av amerikanskt/engelskt boende.
(Han skriver ju dessutom på engelska.)

Vardagsrum = Sitting room.
Men här umgås man alltså genom att småsova framför teven.

Jag saknar faktiskt lite öppna ytor, som inte är belamrade med stora klumpiga möbler,
nu när det är ytor lika stora som en modern villatomt.

Var dansar man?

Var ställer man julgranen?
Varför tycker du jag verkar influerad av amerikanskt/engelskt boende...?
(Jag vill göra en version där man kan läsa på svenska också, men orkar inte det just nu. Man kan väl säga Living room precis som Sitting room. Är det en brittisk-amerikansk-grej?)

Jag tycker det finns en del yta där matbordet står om man skjuter det mot köket eller mot fönstren. Just nu står det i mitten för att det ska se snyggt ut. Men det är sant, just den delen skulle nog behöva lite mer yta för t.ex. dans. Julgranen kan stå i höger eller vänster hörn. Jag kan ju öka ut ytan uppåt i ritningen.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Toaletterna/badrummen känns lite väl små för ett så stort hus. Inga fönster alls på det två därnere, det ena har dörr direkt ut i köket mot barstolarna och det känns inte så trevligt.
Pytteliten toa även däruppe och ett fönster i duschen?

Varför vill du ha stora fönster i vardagsrummet, som du sedan täcker med en gigantisk 85" TV?

Villa vista skrev:
@KnockOnWood WM i konstruktiv kritik! :)
Jag tackar och slickar i mig, även om jag anar en fin ironi :cool:

HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad menar du med hint? ;)
Hint = tips, ledtråd.

HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Hint = tips, ledtråd.
Jo, jag bara undrade om du menade att säga mig något större än bara just att jag räknat fel. :)

HOBBY ARCHITECT
para skrev:
Toaletterna/badrummen känns lite väl små för ett så stort hus. Inga fönster alls på det två därnere, det ena har dörr direkt ut i köket mot barstolarna och det känns inte så trevligt.
Pytteliten toa även däruppe och ett fönster i duschen?
Jag tycker inte badrummen behöver vara större? Vill man bada finns ju bubbelpoolen i relax-rummet.

Att toaletten leder ut mot köket påpekade även arkitekten, det hade jag inte en tanke på. Jag inte om jag verkligen hade lidit av det, men visst det är ju inte så fräscht.

Varför inte en liten toa? Fönstret i duchen är ett sånt där högt smalt fönster du vet. Det går väl? Jag har sånt precis vid mitt badkar där jag duchar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.