HOBBY ARCHITECT
Fönstren precis bakom TV:n i ritningen är smala fönster som är under TV:n. Man kan alltså se ut genom dom om man ligger i "soffsängen". Har skrivit om det i beskrivningen på sidan. Kanske borde jag gjort någon bokstav vid just denna typ av fönster, men har för mig att man inte brukar göra det på husritningar? Typ så:

149465-sovrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad heter sådana fönster föresten?

Redigerat:
Mikael_L
para skrev:
Toaletterna/badrummen känns lite väl små för ett så stort hus. Inga fönster alls på det två därnere, det ena har dörr direkt ut i köket mot barstolarna och det känns inte så trevligt.
Pytteliten toa även däruppe och ett fönster i duschen?
Är inte toaletterna ganska normalstora, men kanske ser lite små ut i relation?

Och annars vet jag inte varför man ska ha en större toa för att huset är större?
Pinkar man "större", eller bredare ... eller nåt ...? ;)

Fler toa, kan jag köpa, det bör väl i viss mån följa med antalet sovrum, kan jag tänka.

edit:
Tja, jag försökte mäta lite på ritningen nu. Och ja, toaletterna är kanske i minsta laget då.
Den nere, bredvid trappan verkar smal, klarar ej rullstol. Då måste man rulla runt i hela huset, genom en massa dörrar och ett sovrum, för att kunna göra det man behöver, lite opraktiskt. ;)

I övrigt kan jag väl bara hålla med alla som skrivit att det har inte knölats in speciellt mycket funktion mad tanke på alla kvadratmeter som använts.
Men för den som ens funderar på att bygga ett sådant här hus så är kanske inte sparsamhet med vare sig utrymme eller pengar prioriterat.
Så fundera lite på målgruppen också.

Redigerat:
Utrymme är lyx i nästintill alla rum, inte minst badrum (men även rum med bara toalett)!

HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker inte badrummen behöver vara större? Vill man bada finns ju bubbelpoolen i relax-rummet.

Att toaletten leder ut mot köket påpekade även arkitekten, det hade jag inte en tanke på. Jag inte om jag verkligen hade lidit av det, men visst det är ju inte så fräscht.

Varför inte en liten toa? Fönstret i duchen är ett sånt där högt smalt fönster du vet. Det går väl? Jag har sånt precis vid mitt badkar där jag duchar.
Ett hus på 600kvm måste ändå vara tänkt för en viss målgrupp? Kostar ju en slant att bygga. En fet direktör kommer ju få klä av sig utanför och backa in i badrummet. Är ganska säker på att den målgruppen är vana vid lite större utrymmen även i badrum/tao.

Missade att det var en relax också. Toa och dusch i direkt anslutning till den måste väl ändå finnas?

Mikael_L
para skrev:
Ett hus på 600kvm måste ändå vara tänkt för en viss målgrupp? Kostar ju en slant att bygga. En fet direktör kommer ju få klä av sig utanför och backa in i badrummet. Är ganska säker på att den målgruppen är vana vid lite större utrymmen även i badrum/tao.
OK, jag får nog hålla med dig, trots allt. ;)

Möbleringen av vardagsrummet ("sängen", TV etc.) verkar ha styrt husets yttre form (fönstren). Hur ska man göra om man vill möblera om?
Ett stort vardagsrum har man väl för att man ska umgås där. Är det då så smart egentligen att placera en 85"s TV där?
Personligen skulle jag valt att ha ett separat hemmbio-rum om jag hade ett hus på 542 m2.

HOBBY ARCHITECT
Mikael_L skrev:
Den nere, bredvid trappan verkar smal, klarar ej rullstol. Då måste man rulla runt i hela huset, genom en massa dörrar och ett sovrum, för att kunna göra det man behöver, lite opraktiskt. ;)
Alla har ju inte en rullstolsbunden person i familjen eller i bakantskapskretsen. Men jag har skrivit om man håller muspekaren (otydligt) över ritningen att det eventuellt kan vara en skutdörr mellan de två toaletterna. Det kan göra det mer smidigt att gå runt i huset, men det kan också vara skönt att kunna ha sin egna privata del för föräldrarna där utan dörr. Annars kan man ju ha en skutdörr som alltid är låst och som kan låsas upp i fall man vill använda den.

Mikael_L skrev:
I övrigt kan jag väl bara hålla med alla som skrivit att det har inte knölats in speciellt mycket funktion mad tanke på alla kvadratmeter som använts.
Lust att utveckla...?

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
injonil skrev:
Utrymme är lyx i nästintill alla rum, inte minst badrum (men även rum med bara toalett)!
Va? Pratar du om detta hus nu, eller hus i allmänhet?

HOBBY ARCHITECT
para skrev:
Alla miljonärer är inte tjocka. ;) Och små toaletter är ju inte så ovanligt faktiskt. Ser nog mindre ut än vad det är.

para skrev:
Missade att det var en relax också. Toa och dusch i direkt anslutning till den måste väl ändå finnas?
Ja det vore ju det bästa. Men är det så nödvändigt egentligen? Man kan duscha i bubbelpoolen. Och vill man alltid kissa eller fixa sminket i samband med att "lyx-relaxa"?

HOBBY ARCHITECT
HakanS skrev:
Möbleringen av vardagsrummet ("sängen", TV etc.) verkar ha styrt husets yttre form (fönstren). Hur ska man göra om man vill möblera om?
Ett stort vardagsrum har man väl för att man ska umgås där. Är det då så smart egentligen att placera en 85"s TV där?
Personligen skulle jag valt att ha ett separat hemmbio-rum om jag hade ett hus på 542 m2.
Vissa "speciella" hus har ju planerat möbleringen som en del av huset. Och nej, detta hus vill man inte möblera om i. Då går poängen förlorad. Och jag vill inte möblera om eftersom jag noggrant tänkt ut hur jag vill ha det. Det finns ett Tv-rum på övervåningen man kan stänga till om man hällre vill se på TV där. I sängen kan man ju ligga och ha det skönt, men måste inte ha på TV:n.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Alla miljonärer är inte tjocka. ;) Och små toaletter är ju inte så ovanligt faktiskt. Ser nog mindre ut än vad det är.

Ja det vore ju det bästa. Men är det så nödvändigt egentligen? Man kan duscha i bubbelpoolen. Och vill man alltid kissa eller fixa sminket i samband med att "lyx-relaxa"?
Man brukar väl duscha innan man hoppar ner i en bubbelpool? Speciellt om man har några kompisar hemma. och tar man sen några öl vill man gå på toa

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT skrev:
Vissa "speciella" hus har ju planerat möbleringen som en del av huset. Och nej, detta hus vill man inte möblera om i. Då går poängen förlorad. Och jag vill inte möblera om eftersom jag noggrant tänkt ut hur jag vill ha det. Det finns ett Tv-rum på övervåningen man kan stänga till om man hällre vill se på TV där. I sängen kan man ju ligga och ha det skönt, men måste inte ha på TV:n.

Hobbyarkitekten, det är tråkigt att du direkt går i försvarsställning när de får konstruktiv kritik.
Du skrev faktiskt i trådstarten att
'Magic Villa' tycker jag faktiskt har en genial planlösning! Vad tycks? Nån som vill bygga detta hus?
Försök att ta till dig synpunkterna i stället för att fälla ut alla taggarna!
Faktum est att jag inte skulle vilja bygga huset, bortsett från att jag inte skulle ha råd.

Jo, jag vet att du också skrev
Jag tycker det finns en del yta där matbordet står om man skjuter det mot köket eller mot fönstren.
och
Julgranen kan stå i höger eller vänster hörn. Jag kan ju öka ut ytan uppåt i ritningen.
vilket stämmer så där med
Och nej, detta hus vill man inte möblera om i. Då går poängen förlorad.
Försök inse att du inte är den stora stjärnarkitekten än.

Varför försöker du dig inte på ett mera handfast projekt som berör den vanliga människan lite mer?

Som ett 4-6-rumshus på 150 kvm.
Där har du den riktiga utmaningen!
Och då får du slåss med ofta mycket kunniga konkurrenter hos alla våra husföretag.

Att rita en utopi på över 500 kvm är i mina ögon ganska meningslöst.
Den kommer ju aldrig att förverkligas ändå.

PS
Av ren nyfikenhet:
Skulle du vilja berätta hur du bor själv?
Hur stort hushåll har du?

PS2
Jag tog nog i lite för mycket.
Visst har du tackat och tagit till dig av kritiken!
Det är nog mer en känsla jag fått att du säger att visst, ja, men...
Oavsett invändningar vet du att du har rätt ändå :)

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Varför försöker du dig inte på ett mera handfast projekt som berör den vanliga människan lite mer?

Som ett 4-6-rumshus på 150 kvm.
Där har du den riktiga utmaningen!
Och då får du slåss med ofta mycket kunniga konkurrenter hos alla våra husföretag.

Att rita en utopi på över 500 kvm är i mina ögon ganska meningslöst.
Den kommer ju aldrig att förverkligas ändå.
Jag har gjort massa sådana hus också, men inte renritat dom än. Det här huset är bara en dröm om det lyxiga livet, inget jag ska förverkliga och jag har inte tänkt att bli arkitekt. Som jag skriver på hemsidan så tycker jag bara det är så fascinerande med ordning och reda, ett hus vision och utseende. Hemsidan är splitter ny, så jobbar kontinuerligt på den, fler hus ska upp. Det tar bara en sån himlans tid att renrita. Tänkte prova på att rita med Floorplanner.com på vissa hus och de bästa med SketchUp.

KnockOnWood skrev:
PS
Av ren nyfikenhet:
Skulle du vilja berätta hur du bor själv?
Hur stort hushåll har du?
En tvåa.

KnockOnWood skrev:
PS2
Jag tog nog i lite för mycket.
Visst har du tackat och tagit till dig av kritiken!
Det är nog mer en känsla jag fått att du säger att visst, ja, men...
Oavsett invändningar vet du att du har rätt ändå :)
Jag tycker jag har varit hur ödmjuk som helst, men smaken är som baken. Jag har ju också rätt till min åsikt. :)

HOBBY ARCHITECT skrev:
Alla har ju inte en rullstolsbunden person i familjen eller i bakantskapskretsen...
Nej, och det är väl tur :).

Problemet är man inte får bygga ett hus som inte är tillgänglighetsanpassat Du kan läsa mer här: http://www.byggahus.se/bygga/anpassa-huset-for-tillganglighet

Det är sånt som arkitekter också måste hålla koll på :p. Inget ont om dina ambitioner, det är jättekul att se och diskutera olika planlösningar!

HOBBY ARCHITECT
mexitegel skrev:
Problemet är man inte får bygga ett hus som inte är tillgänglighetsanpassat Du kan läsa mer här: [länk]
Den ena toaletten är handikappanpassad. Men tack för länken! :)

Det var nytt för mig att man måste ha ett sovrum på entrévåningen. Är det verkligen sant?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.