60 072 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Ja, det var också en tanke jag hade, men vilket man väljer beror på om man vill ha fönstren i sovrummet eller relaxen.HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag hade ändå spegelvänt huset får att få husets vinklar på baksidan åt sydväst snarare än sydöst. Annars hamnar eldstaten och grillen i skugga på kvällen.
Jag kan inget om ämnet, men 600m2 ??? är det inte "mer sport" att få in allt nödvändigt och få det funktionellt i ett "normalt" hus...typ 130-180m2 ??
Men bara träna på.....trägen vinner
Men bara träna på.....trägen vinner
Delar denna hobby med dig =) Burkar däremot försöka hålla mig till hus från 90kvm - 220kvm för att få lite "verklighet" i det hela. Väldigt få som bygger så stora hus och har själv svårt att relatera till om det blir bra eller inte. När det är så stort och man får så stora ytor så ser det mesta ofta väldigt bra ut.
Ta tex. ett Willa Nordic hus tycker att det är riktigt läckert som det ser ut idag, gör allt 3x större så har du ju världens drömhus, visst det blir lite saker man får korrigera men du förstår säkert vad jag menar.
Ta tex. ett Willa Nordic hus tycker att det är riktigt läckert som det ser ut idag, gör allt 3x större så har du ju världens drömhus, visst det blir lite saker man får korrigera men du förstår säkert vad jag menar.
Jag oroar mig över om planlösningen på bottenvåningen inte känns helt naturlig.
Ingen plats för dans och lek som sagt och det är lite korridoraktigt mellan soffan och köksbänkarna innan man kommer in i själva rummet. Inte det där naturliga "åhh här kommer jag in i ett stort härligt fritt rum direkt" när man kommer in. Sen att vardagsrummet ligger liksom lite åt höger. Men vet inte hur jag ska lösa det, går kanske inte.
Men arkitekten som kommenrerade det sa inget om det.
Ingen plats för dans och lek som sagt och det är lite korridoraktigt mellan soffan och köksbänkarna innan man kommer in i själva rummet. Inte det där naturliga "åhh här kommer jag in i ett stort härligt fritt rum direkt" när man kommer in. Sen att vardagsrummet ligger liksom lite åt höger. Men vet inte hur jag ska lösa det, går kanske inte.
Ja, alla som bara skriver skit och gnäll helt utan att vara konstruktiva kan lägga ner tycker jag. Detta är TS hobby, tänkt vad nedröstad den skulle bli som kritiserade och gnällde på detta viset i Stora Skryttråden - Fy vilka överarbetade lådor, i furu, billigt skräpmaterial, å alldeles för små för att jag ska kunna få plats med mina grejer i dem...
http://www.byggahus.se/forum/mobels...ta-era-fardiga-verk-till-allman-beskadan.html
http://www.byggahus.se/forum/mobels...ta-era-fardiga-verk-till-allman-beskadan.html
De delarna handlar mer om möblering än planlösning. Tänk om kring den slutna soffan och prova olika varianter så hittar du kanske något, fundera också på om hitta liggsoffan är lite för stor eftersom man aldrig ligger raklång när man tittar på tv.HOBBY ARCHITECT skrev:Jag oroar mig över om planlösningen på bottenvåningen inte känns helt naturlig.
HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag kan inte rita överhuvudtaget, så det överlåter jag åt andra.......men jag uppfattade det som att du ville lära dig planlösning.....sorry!!
Det är ju lättare att ställa bilen på en fotbollsplan än i en parkeringsficka.......
För nyfikenhetens skull? Vad/vilka rum är det du behöver?HOBBY ARCHITECT skrev:
Själv skulle jag gärna se ett schysst "familjehus" i en storlek runt 170kvm och lägg till ett garage på en 30-40kvm. Sen lägg ut väderstrecken =) Du kanske har någon rolig lösning att komma med som kan få in en annan på andra tankar.
Nån som vet? Kan man ha spisfläkt som böjer sig i golvet, eller måste spisfläkten går rätt upp genom nästa våning?HOBBY ARCHITECT skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 623 inlägg
Det går att sätta en kanal i mellanbjälklaget ja.
Skarpt noterat!thomasx skrev:
Ja det gör dom. Avställningsyta jämte ugnen och överskåp i köket skulle jag också vilja ha, men tror att det går bra ändå. Tror inte du/ni det?thomasx skrev:
Avställningsyta bredvid ugnen skulle förstöra enhetligheten av att bara ha djupa "skåp" av olika slag utmed väggen. Kanske kunde man göra om två skåp i mitten till vanlig bänk med överskåp, men jag vet inte.
Vet inte hur man skulle kunna få till hyllor över (i alla fall någon av) köksbänkarna så att det blir snyggt. Det är ju öppet upp till andra våning över och vet inte hur benen på hyllsidorna skulle se ut på ett snyggt sätt. Skåp blir nog för instängt, kocken och folk runt omkring ser inte varandra i ögonen.
Det kan väl inte vare så många hus med 5 sovrum som har plats för 20 sittplatser runt matbordet?thomasx skrev:
Självklart inte. Det har att göra med att jag vill ha det så snyggt som möjligt (enkla linjer) och som du sa, smaken är som baken.thomasx skrev:
Jag har nu gjort en hel del ändringar tack vara många människors intressanta synpunkter och tänker rita om huset i ett 3D program så småningom.
Redigerat: