60 077 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Vem har inte som favorithobby att halvsova framför TVn?KnockOnWood skrev:Instämmer med Thomasx!
Men den som eventuellt skulle bygga detta hus kanske inte har som favorithobby att ligga och halvsova framför TVn.
Då kan det ju bli mer plats
Men rent allmänt vill jag ifrågasätta dessa "matplatser" vid "köksön".
Varför skall man sitta och äta invid spisen där baconet just har stekts. Flottigt och nedstänkt.
Bättre att sätta sig vid matbordet alldeles intill, där det förhoppningsvis är rent och fint, och med lite distans från den bullrande köksfläkten.
Generellt tycker jag att
a) Entrén är alldeles för liten och trång
b) Köket bör avskiljas mer från "vardagsrummet". Kanske med en vägg "bakom" spisbänken".
Jag menar, hur kul är det att ligga och titta på Let's dance när morsan står och steker strömming en meter bort med fläkten på full fart?
Tanken med matplatser vis köksön är väl att man kan sätta sig där lite smidigt och äta en skål cornflakes, men om man har gäster sitter man vid ett mer trevligt matbord.
Jag har funderat på om entrén är lite trång... men hur mycket behöver man i en entré egetligen. Klädhängare, spegel, bänk och byrå. Det får plats här. Sen ska det va extra garderob under trappan plus att man kan ställa saker på den korta hyllan som ska vara runt hörnet.
Det finns ett till TV-rum på övervåningen där man kan stänga till om man inte vill bli stört eller störa någon med sitt TV-tittande.
Barnvagn i entrén också.HOBBY ARCHITECT skrev:Vem har inte som favorithobby att halvsova framför TVn?
Tanken med matplatser vis köksön är väl att man kan sätta sig där lite smidigt och äta en skål cornflakes, men om man har gäster sitter man vid ett mer trevligt matbord.
Jag har funderat på om entrén är lite trång... men hur mycket behöver man i en entré egetligen. Klädhängare, spegel, bänk och byrå. Det får plats här. Sen ska det va extra garderob under trappan plus att man kan ställa saker på den korta hyllan som ska vara runt hörnet.
Det finns ett till TV-rum på övervåningen där man kan stänga till om man inte vill bli stört eller störa någon med sitt TV-tittande.
Ok, det har jag inte tänkt på. Men kan man inte ställa den i garaget i detta hus? Fast det kanske är lite tråkigt.klonk skrev:
I värsta fall får den väl stå i gången mellan soffan och köksbänken.
Kommer att tänka på flera hus jag besökt som nog inte har plats för det.
Redigerat:
I garaget! Bland avgaserna!HOBBY ARCHITECT skrev:
Visst det funkar väl, men jag kan tycka att lite av lyxen med ett stort hus är att det finns gott om plats för saker. Det smidigaste är att köra rätt in i huset med barnvagnen istället för att bära barn och skötväska och tusen småsaker till mellan vagngarage och hus. Den är ofta blöt om hjulen, så det är nog bättre att ställa på entrématta innanför ytterdörren än att köra den till köket.
En hall bör vara så stor att minst fyra personer som kommer på besök kan komma in och klä av sig utan att trängas, och två-fyra personer till får plats. Hallen är den plats i huset där man tar emot och säger adjö till sina gäster. Trevligt att inte behöva trängas där. Också den plats där allt samlas när man ska resa iväg, eller kommer hem från resa, med väskor och annat. En för trång hall ställer till omak för jämnan. Inte minst för den familj som har ett par tre barn med allt vad det innebär i form av kläder och skor som ska hängas upp och torkas etc.
Nån sa att det inte är ekonomisk att bygga denna lägenhet för att det behövs två VVS-stammar (badrum och kök långt ifrån varandra). Men om man sätter ihop det med den spegelvända lägenheten på andra sidan? Borde i så fall badrummet ha den nedre väggen åt höger istället liksom (där kranarna och så sitter)?
Spelar i vilket fall ingen roll i Sverige åtminstone, då du inte får bygga badrummet sådär p.g.a tillgänglighetskrav.
Men modifiera badrummet lite, och sätt V/A-prylarna på väggen in mot lägenheten isf mot trapphuset.
Och sen flyttar du pentryt i rummet så nära ytterdörren som möjligt, så kan det bli möjligt att dela V/A-stammar med lägenheten bredvid.
Men det mer givna alternativet är väl att spegelvända varannan lägenhet, och samla badrummets vatten/avlopp så nära som möjligt väggen till den angränsande lägenheten.
Det är i vilket fall ingen stor issue. Ditt förslag duger bra om man bara spegelvänder varannan lägenhet.
Det liknar förövrigt nästan på pricken ett studentboende jag hade, men då låg pentryt istället mot väggen mot badrummet. Typ om du byter plats på säng och pentry.
Med den lösningen tillsammans med varannan lägenhet spegelvänd kan man lyckas att ytterliga halvera antalet V/A-stammar, dvs en stam per 2 lägenheter per våningsplan.
Men modifiera badrummet lite, och sätt V/A-prylarna på väggen in mot lägenheten isf mot trapphuset.
Och sen flyttar du pentryt i rummet så nära ytterdörren som möjligt, så kan det bli möjligt att dela V/A-stammar med lägenheten bredvid.
Men det mer givna alternativet är väl att spegelvända varannan lägenhet, och samla badrummets vatten/avlopp så nära som möjligt väggen till den angränsande lägenheten.
Det är i vilket fall ingen stor issue. Ditt förslag duger bra om man bara spegelvänder varannan lägenhet.
Det liknar förövrigt nästan på pricken ett studentboende jag hade, men då låg pentryt istället mot väggen mot badrummet. Typ om du byter plats på säng och pentry.
Med den lösningen tillsammans med varannan lägenhet spegelvänd kan man lyckas att ytterliga halvera antalet V/A-stammar, dvs en stam per 2 lägenheter per våningsplan.
Ska du bygga ekonomieffektivt så se till att få en stam per två lägenheter.
Sedan kan jag inte låta bli att undra om 100% av alla studentbostäder måste vara handikappanpassade, det låter enormt ineffektivt, särskilt med tanke på hur det fungerar med tilldelning och omsättning.
Sedan kan jag inte låta bli att undra om 100% av alla studentbostäder måste vara handikappanpassade, det låter enormt ineffektivt, särskilt med tanke på hur det fungerar med tilldelning och omsättning.
Tycker dina ritningar ser hyfsat bra ut. Även om det är många raljerande inlägg från kreti och pleti har du fått många konstruktiva förslag och tankar.
Rörande hallen så anser jag att storleken har betydelse. Speciellt i ett lyxhus. Hallen är det första man stöter på när man kommer in och den fyller en väldigt viktig och grundläggande funktion i ett hus.
Hallens funktion glöms lätt bort och många av de sk etablerade stjärnarkitekterna kan inte ens rita en vettig hall, något som i min värld borde diskvalificera dem från att få kalla sig arkitekter.
http://mobil.byggahus.se/forum/arki...design/161684-hur-tankte-arktitekten-har.html
Kör hårt.
Rörande hallen så anser jag att storleken har betydelse. Speciellt i ett lyxhus. Hallen är det första man stöter på när man kommer in och den fyller en väldigt viktig och grundläggande funktion i ett hus.
Hallens funktion glöms lätt bort och många av de sk etablerade stjärnarkitekterna kan inte ens rita en vettig hall, något som i min värld borde diskvalificera dem från att få kalla sig arkitekter.
http://mobil.byggahus.se/forum/arki...design/161684-hur-tankte-arktitekten-har.html
Kör hårt.
Ja det såg jag inte omnämnas på din sida, att den är spegelvänd.HOBBY ARCHITECT skrev:
Så jag gav ju just det som förslag.
Men sträckte jag det längre och visade på möjligheten att ytterligare halvera antalet stammar.
Det kan tyckas löjligt att jaga sånt. Men det är dels materialkostnaden och hantverkskostnaden att låta VVS-gubbarna dra dubbelt så mycket rör.
Sen är det framtida kostnader för underhåll, stamrenoveringar.
Men inte minst viktigt i hus med små studentrum är att varje stam tar minst en 1/4 m2, på bekostnad av en redan snålt tilltagen boyta.
edit:
Men det är en robust och bra planlösning i övrigt. Det finns tyvärr inte så väldigt många frihetsgrader i sådana här planlösningar.
En grej skulle kunna vara att bygga i en lätt L-form, så det blir t.ex. en sovalkov in mot grannens lägenhet, och så får grannen motsvarande utrymme, man lägger typ L'en i varandra.
Detta fördyrar dock produktionen då varje lägenhet måste vara en egen brandcell och den väggen mellan vill man således inte göra det minsta komplicerad.
Men det är kanske möjligt att räkna hem, om bara viljan finns att inte vända på varje enkrona.
Redigerat:
Det är återkommande upp i lagstiftande nivå i riksdagen att man borde se över reglerna och göra en del olika lättnader för studentboenden, men det verkar aldrig lyckas komma någonvart.thomasx skrev:
Jag kan tycka att det är lite smått löjligt att kräva detta, men då måste man nog istället ändå kräva att en viss andel av beståndet byggs handikappanpassat, och att den senare förvaltningen sen tar ansvar för att flytta runt studenter (mot deras vilja) för att erbjuda plats för t.ex. en rullstolsburen.
För jag antar att jag inte ska tolka dig som att du inte tycker handikappade ska ha rätt att studera?!
Jo, jag vet. Vi är några som har pratat om detta i denna tråden. Det jag undrade var specifikt varför man ska flytta pentryt så nära ytterdörren som möjligt. Grejer var väl att badrummet och köket helst ska vara vägg i vägg i lägenheten.Mikael_L skrev:
Sen måste väl handikappade kunna hälsa på också.Mikael_L skrev:
Jag provar igen:
Om du PM'ar mig din mailadress så kan jag skicka dig standarden för tillgänglighet SS 91 42 21, där ser du svart på vitt vad en byggnadsnämnd som max kan begära vid ett nybygge.
Det är dokumentet dom har att rätta sig efter.
Annars kan du se en sida ur standarden här:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/1623-handikappanpassat-badrum-standarduppstallningar.html
Men standarden täcker alla slags utrymmen.
Om du PM'ar mig din mailadress så kan jag skicka dig standarden för tillgänglighet SS 91 42 21, där ser du svart på vitt vad en byggnadsnämnd som max kan begära vid ett nybygge.
Det är dokumentet dom har att rätta sig efter.
Annars kan du se en sida ur standarden här:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/1623-handikappanpassat-badrum-standarduppstallningar.html
Men standarden täcker alla slags utrymmen.