60 078 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Jaha, du menar tillgängligheten för handikappade när det gäller pentryt, då förstår jag. Jag trodde du bara pratade om badrummet. Det har jag faktiskt inte tänkt på.Mikael_L skrev:Jag provar igen:
Om du PM'ar mig din mailadress så kan jag skicka dig standarden för tillgänglighet SS 91 42 21, där ser du svart på vitt vad en byggnadsnämnd som max kan begära vid ett nybygge.
Det är dokumentet dom har att rätta sig efter.
Annars kan du se en sida ur standarden här:
[länk]
Men standarden täcker alla slags utrymmen.
(Jag hittade denna.)
http://www.mittbygge.se/Documents/B...et_anvandbarhet_en-tvabostadshus_WEB_2012.pdf
Redigerat:
Hehe, men du sa ju:Mikael_L skrev:
Mikael_L skrev:
Men V/A-stammar har inget med tillgänglighet att göra. Så ditt sista inlägg förstår jag inte.
edit:
Eller, om du menar hur nära dörren pentryt kan vara och fortfarande tillgängligt, så förstår jag vad du menade. Men just den biten har jag inte tänkt på, mer än att "så nära ytterdörren som möjligt" inbegriper att det fortfarande måste gå att använda, dvs det går inte att sätta kloss mot väggen vid entrédörren.
Men den genialiska lösningen är fortfarande att sätta pentryt mot badrumsväggen.
edit:
Eller, om du menar hur nära dörren pentryt kan vara och fortfarande tillgängligt, så förstår jag vad du menade. Men just den biten har jag inte tänkt på, mer än att "så nära ytterdörren som möjligt" inbegriper att det fortfarande måste gå att använda, dvs det går inte att sätta kloss mot väggen vid entrédörren.
Men den genialiska lösningen är fortfarande att sätta pentryt mot badrumsväggen.
Redigerat:
Vad är en kloss?Mikael_L skrev:Men V/A-stammar har inget med tillgänglighet att göra. Så ditt sista inlägg förstår jag inte.
edit:
Spelar det någon roll om grejerna (toa, handfat, dusch) i badrummet är mot ytterväggen eller in mot lägenheten?
Även om man delar VVS-stam med den spegelvända grannen, kanske det är bra att ha pentry och badrum nära varandra? Så två lägenheter delar på en VVS-stam.
Dom här lägenheterna har inte pentry och badrum vägg i vägg eller så vansinnigt nära varandra:
http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/chabo-forsta-lagenheten-klar.aspx
http://juniorliving.se/images/jl/PDF/Junior_Living_Eget_Hem.pdf
Nu har jag ännu en gång ritat om Magic Villa.
Lite otydlig ritning än så länge, men ska rita den i 3D sen med text om vad det är för rum. Men tänkte fråga vad ni tycker först??
Den största förändringen är egentligen bara att soff-sängen/schäslongen är på sidan. Då blir den delen av vardagsrummet inte så avlångt och den öppna spisen kommer närmare soffan. Sen är ju entrén mer i mitten av huset. Hobbyrummet är nu i källaren så huset inte ser lika stort och klumpigt ut. Altanen är också framför köket istället så trädgårdsmöblerna inte skymmer utsikten för vardagsrummet.
hela huset
entrévåning
övervåning
Lite otydlig ritning än så länge, men ska rita den i 3D sen med text om vad det är för rum. Men tänkte fråga vad ni tycker först??
Den största förändringen är egentligen bara att soff-sängen/schäslongen är på sidan. Då blir den delen av vardagsrummet inte så avlångt och den öppna spisen kommer närmare soffan. Sen är ju entrén mer i mitten av huset. Hobbyrummet är nu i källaren så huset inte ser lika stort och klumpigt ut. Altanen är också framför köket istället så trädgårdsmöblerna inte skymmer utsikten för vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hela huset
Logga in
Skapa konto
entrévåning
Logga in
Skapa konto
övervåning
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hatar att läsa, håller mig nog på en hobby nivå. Men tack ändå, lägger länken som bokmärke ifall. Däremot vore hur kul som helst att gå nån slags arkitekturkurs, men finns inga i min stad längre. 
Däremot skulle det va kul med en bok som bara handlar om regler (typ vad man räknar in i byggarea och hur stora handikappsanpassade toaletter måste va osv). Det som inte har med det tekniska byggandet att göra om man säger.
Däremot skulle det va kul med en bok som bara handlar om regler (typ vad man räknar in i byggarea och hur stora handikappsanpassade toaletter måste va osv). Det som inte har med det tekniska byggandet att göra om man säger.
Redigerat:
Nu har jag ritat om huset. Vad tycker ni nu?
https://sites.google.com/site/myhobbyarchitecture/Magic-Villa
https://sites.google.com/site/myhobbyarchitecture/Magic-Villa
689m² är ett s STORT hus. Mycket lättare att rita stora hus än "små". Försök att rita ett som är på 130-160m² och absolut max 200m² (exkl garage) istället. Där ligger nog svårigheten att få plats med allt men ändå inte få det "trångt".
Vet av egen erfarenhet att det lätt sticker iväg med antalet kvadratmeter. Har själv ritat och byggt vårt hus och det slutade på över 200m² med garaget. Vi byggde dessutom ut med ett uterum på 36m² för några år sedan så visst det är inte lite det heller men inget nästan 700m² hus heller.
Vet av egen erfarenhet att det lätt sticker iväg med antalet kvadratmeter. Har själv ritat och byggt vårt hus och det slutade på över 200m² med garaget. Vi byggde dessutom ut med ett uterum på 36m² för några år sedan så visst det är inte lite det heller men inget nästan 700m² hus heller.