Remne skrev:
Gör han??
Man undrar ju om du läst tråden från början????
Tack! Ja, det blir mer och mer förvirrande.

KTM RTR skrev:
...Som nån var inne på, gör nåt intressant på 25 kvm!
Ja KTM RTR, det var jag som skrev det, minns du mig ;)

Men jag är inte långsint, du kan få låna en skämskudde av mig :cool:

Jag har anställt en person som var sjukskriven. Men det är klart, det var på arbetsträning och af/fk betalade lönen.
Det var en mycket kompetent person som tillförde en hel del. Men det är klart, nåt fel var det, och till sist slutade det med att denne person straffade ut sig själv, återgick i "sjukdom" och fortsatte att köra sin egen lilla firma skriven på sambon med uppehälle från fk. Men som sagt lite synd var det för kompetens och arbetsförmåga var det inget fel på.....

Det där lät inte så dumt. Garantilön från FK och så skriva över firman på käringen.

Nu framgick det visserligen inte av mitt inlägg om det var just "käringen" som stod för firman, eller "tvärtom" eller nåt tredje alternativ ;) Men du tänkte kanske på dig själv där ;)

Ja, och det verkar funka finfint. Jag hade ju kontakt med personens handläggare, som jag vill minnas satt på AF, och upplyste henne om upplägget, men hon verkade inte bry sig för fem öre.

Personen i fråga åkte sedan från storstan 20 mil ut på landsbygden för att få tag på en läkare som kunde ge denne diagnos. Av en ren slump fanns den läkaren på en ort närbelägen min uppväxtort och densamme privatläkaren gjorde faktiskt mig en stor tjänst en gång i tiden i att se till att det lokala sjukhuset, till sist, skickade mig till idrottsskadekliniken i linköping, där de gjorde vad de kunde med det knä lokalläkarna sabbat. Jag fick i alla fall veta sen från flera källor att läkaren i fråga var "ökänd" när det gällde att sjukskriva simulanter.
Varför denne person åkte 20 mil för att få träffa just denna läkare ska jag dock låta vara osakt, för det har jag ju ingen direkt insikt i ;)

Ja, det var lite OT det.

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Håll sjukskrivningsdiskussioner borta från tråden. Förutom att det är off topic så är det så lätt att missförstånd uppstår och någon känner sig utpekad. Vi har ingen aning om varför HOBBY_ARCHITECT är sjukskriven.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det jag skrev har ingen som helst koppling till TS, annat än just att påvisa att det visst kan hända att en sjukskriven person får en anställning! Det tycker jag nog allt är ett stöd TS skulle kunna uppskatta, så ur det perspektivet tycker jag inte alls att det skall hållas borta från tråden.

I övrigt är jag övertygad om att våra kära forumkamrater klarar att skilja på TS och en inkognito tomte jag berättade en anekdot om. :)

Redigerat:
Det är trevligt med en hobby!

Helst skall den vara så långt som möjligt från det man sysslar med i vardagslag.

T.ex. kan ett vårdbiträde skriva noveller och romaner som tidsfördriv, en sågverksarbetare ta sig an släktforskning eller en programmerare odla tomater.
Det ger välbehövlig omväxling från vardagslivet och förhoppningsvis nya insikter.

Själv ligger jag i startgroparna för att börja bygga flaskskepp. Håller på att inreda en liten flaskskeppsverkstad, som naturligtvis skall ha sjöutsikt. Steg ett blir att få till flaskorna. Och de skall naturligtvis tömmas innan jag kan börja det egentliga byggandet.

lh_fix_1237.jpg

Så nu förväntar jag mig att Bygga Hus lanserar en flaskpost-app.
Annars kommer det snart att bli tämligen tyst från Södra Halland. Till mångas lättnad kanske :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Annars kommer det snart att bli tämligen tyst från Södra Halland. Till mångas lättnad kanske :rolleyes:
Var är Gert Fylking när man behöver honom? ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
nytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska rita om huset Villa Magic. Dessa ändringar blir det.

* Badrummet nära Relaxen.
* Entrén närmare mitten av vardagsrummet så det kännes mer naturligt och öppet och inte som en labyrint.
* Toaletten längre från köket.
* Mer köksbänk.
* Ändring av altanen så utemöblerna inte skymmer utsikten från "soff-sängen".
* Bredare mellan köksbänkarna och soffan.

Vad tycks?

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Det ser jättefint ut!

Nu väntar vi (nåja, jag i alla fall) bara på att du sätter spaden i jorden, så vi får se lite byggbilder.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Det jag undrar över är hur brett det behöver vara mellan köksbaren och soffan (där i mitten)?

Räcker det med att det finns mycket rum mellan köket och matplatsen, eller behövs det mer rum precis där man kommer in i huset så det känns mer öppet och inte som en gång?

Svårt att bredda med tanke på fönstren uppe vid matplatsen för om jag lägger till ett fönster till blir det väldigt brett. För det blir snyggast om alla fönster i vardagsrummet är lika breda.

Eftersom du har stolar/pallar där skulle jag säga att du bör ha minst 1,8m, gärna mer..

HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Eftersom du har stolar/pallar där skulle jag säga att du bör ha minst 1,8m, gärna mer..
Jo, men jag tänkte mer om det borde vara plats för annat också typ dans, lek, mingel eller bara en känsla av rymd.

HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo, men jag tänkte mer om det borde vara plats för annat också typ dans, lek, mingel eller bara en känsla av rymd.
Jag är ganska säker på att jag redan från början kommenterade avsaknaden av fria ytor, och att det känns lite övermöblerat redan, framförallt med den stora sängsoffan.

Instämmer med Thomasx!

Men den som eventuellt skulle bygga detta hus kanske inte har som favorithobby att ligga och halvsova framför TVn.
Då kan det ju bli mer plats :)

Men rent allmänt vill jag ifrågasätta dessa "matplatser" vid "köksön".
Varför skall man sitta och äta invid spisen där baconet just har stekts. Flottigt och nedstänkt.
Bättre att sätta sig vid matbordet alldeles intill, där det förhoppningsvis är rent och fint, och med lite distans från den bullrande köksfläkten.

Generellt tycker jag att
a) Entrén är alldeles för liten och trång
b) Köket bör avskiljas mer från "vardagsrummet". Kanske med en vägg "bakom" spisbänken".
Jag menar, hur kul är det att ligga och titta på Let's dance när morsan står och steker strömming en meter bort med fläkten på full fart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.