60 078 läst ·
457 svar
60k läst
457 svar
Kolla in mina amatörhusritningar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är inte min sak att snoka i dina förhållanden, kära Hobbyarkitekt, med det kan ju inte vara så lätt?HOBBY ARCHITECT skrev:
Om du har chans till ett jobb, så kan du väl ändå inte ta det om du är sjukskriven?
Åker inte din platsansökan direkt i papperskorgen om det står Sjukskriven i ditt CV?
Jag är glad att du har en hobby som du kan gå upp i, och som ger dig förströelse och lite hjärnjympa.
Vi här, de flesta i alla fall, är så resultatfixerade.
Spikar skall vara raka, skruvar skall vara högergängade och elen skall vara 230 V.
Alla avvikelser får oss att tappa fattningen
Jag tycker att du skall fortsätta att rita, men det är kanske dags att lägga detta drömprojekt i lådan för
"oavslutade, väntar på mer inspiration".
Och ett tips på något annat:
Friggebodskonceptet skall ju förmodligen ökas till 25 m2.
Där har du en riktig utmaning, att skapa den fulländade 25-kvadrataren!
Ja, gå på den bollen Hobbyarkitekten! Det kommer att finnas en stor marknad för moderna friggebodslösningar - alltifrån gäststugor till små hobbyverkstäder.
Friggebodar har ju traditionellt sett alltid sett likadana ut - först på senare år har det kommit i "funkisstil".
Tänk om du kunde rita den optimala hobbyverkstaden med pulpettak och fönster som släpper in ljus över arbetsbänken?
Eller den optimala gäststugan med loftsängar, kokvrå och en incineratorclosett?
Sen kunde du sälja dina alster till byggsatstillverkarna för en rund peng. Därefter är steget inte lång till att börja rita kataloghus och därefter ... rätt som det är har du byggt den där egenritare lyxvillan!
Friggebodar har ju traditionellt sett alltid sett likadana ut - först på senare år har det kommit i "funkisstil".
Tänk om du kunde rita den optimala hobbyverkstaden med pulpettak och fönster som släpper in ljus över arbetsbänken?
Eller den optimala gäststugan med loftsängar, kokvrå och en incineratorclosett?
Sen kunde du sälja dina alster till byggsatstillverkarna för en rund peng. Därefter är steget inte lång till att börja rita kataloghus och därefter ... rätt som det är har du byggt den där egenritare lyxvillan!
Du menar att om man är sjukskriven kan man aldrig börja jobba?KnockOnWood skrev:
Varför ska jag sluta? Hur många gånger ska jag behöva förklara att detta är en hobby och huset ett drömhus. Jag ska ju varken plugga till arkitekt eller bygga nåt. Men det behöver ju inte betyda att man inte skulle kunna bygga det om man hade råd. Det är alltså en fantasi. Det är ju därför jag har frågat vad andra tycker eftersom jag inte är proffs och vill göra det så bra som möjligt. Därmed inte planera varenda spik. Jag skulle inte ha emot att rita små hus, det har jag ju redan gjort.KnockOnWood skrev:Jag tycker att du skall fortsätta att rita, men det är kanske dags att lägga detta drömprojekt i lådan för
"oavslutade, väntar på mer inspiration".
Och ett tips på något annat:
Friggebodskonceptet skall ju förmodligen ökas till 25 m2.
Där har du en riktig utmaning, att skapa den fulländade 25-kvadrataren!
Handlar det här forumet mer om hemmabyggen och så än om vacker arktitektur? Jag har inte kollat dom andra trådarna nåt vidare än.
Redigerat:
Du började allt med...
Efter det har folk både tyckt och haft åsikter och efter det blivit anklagade för att vara korkade
Jag tycker ju din första undran om just ämnet planlösning plötsligt inte är så allmänt, utan mer riktat mot detta enskilda "drömhus"....Så för min del och kanske fler med mig så ber jag om ursäkt för att jag inte tillhörde "ryggdunkarklubben" denna gång...utan i min enfald trodde att själva tekniken var viktigare än resultatet....
HOBBY ARCHITECT skrev:
Efter det har folk både tyckt och haft åsikter och efter det blivit anklagade för att vara korkade
Nu så är det helt plötsligt "bara" detta objektet som är relevant när andra tipsar om alternativa ideér/lösningar.HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag tycker ju din första undran om just ämnet planlösning plötsligt inte är så allmänt, utan mer riktat mot detta enskilda "drömhus"....Så för min del och kanske fler med mig så ber jag om ursäkt för att jag inte tillhörde "ryggdunkarklubben" denna gång...utan i min enfald trodde att själva tekniken var viktigare än resultatet....
När har min undran handlat om planlösningar i allmänhet? Det har alltid handlat om husen på min hemsida.Remne skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"HOBBY ARCHITECT skrev:
Vem vill anställa en person som är sjuk?
Men du kanske inte tycker att det är något problem, bra i så fall.
Du måste lära dig se skillnad mellan en fråga och ett påstående.
För övrigt skrev jag inte att du skall sluta, jag skrev ju "Jag tycker att du skall fortsätta att rita".
Men att det är bra att lägga en halvfärdig idé åt sidan, och ägna sig åt en annan ett tag.
Så kanske "drömhuset" får lite tid att mogna i "det undermedvetna".
Jaha, nej det är inte lätt att få jobb. Och jag ska inte låta mitt projekt vila.KnockOnWood skrev:Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"
För övrigt skrev jag inte att du skall sluta, jag skrev ju "Jag tycker att du skall fortsätta att rita".
Men att det är bra att lägga en halvfärdig idé åt sidan, och ägna sig åt en annan ett tag.
KnockOnWood skrev:Nej det menade jag inte, jag menade precis det jag skrev: Att det måste vara svårt att söka jobb när man är sjukskriven, "men det kan ju inte vara så lätt?"
En fråga har så vitt jag vet ett frågetecken. Och jag ser ett frågetecken efter din mening "att det måste vara svårt och söka jobb när man är sjukskriven?"
Lägg ner nu KnockOnWood!
Du skämmer ut dig!