Byggahus.se

Kolfilterfläkt eller inte... för- och nackdelar?

1. Tompa21
    Hobbysnickare · Jönköping · 145 inlägg

Tompa21

Hobbysnickare
    Vi håller på att bygga om ett 40-talskök, och det är bara 232 cm där nuvarande spis och diskbänk står (och skorstenen), det känns väldigt trångt med spis och diskbänk precis bredvid varandra, dåligt med avställningsytor.
    Helst skulle vi vilja flytta spisen till motsatt sida, men då är ju problemet att man måste kanske sänka taket (256 cm nu) och dra ventilationen tvärsöver rummet, det blir en väldig massa extra jobb.
    Vi funderar istället på kolfilterfläkt, då kan man ju placera fläkten var man vill.
    För- och nackdelar med kolfilterfläkt?
    Är IKEAs kolfilterfläktar bra?(Vi vill ha ett IKEA-kök).
    Hur ofta bör man byta filter?
    Vi kokar mer än vi steker, friterar även ibland.
    Om vi beslutar oss för en kolfilterfläkt, hur gör vi då med hålet i murstocken (den gamla ventilationen)?
    Bygga igen, öppet inuti ett överskåp eller helt öppet för ventilation?:confused:

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 784 inlägg

HSP

Medlem
    Är det villa eller lägenhet vi pratar om?
    Antar att huset har självdrag.
    Dvs frånluft i kök, toaletter/bad, ev i andra rum.
    tilluft i fönsterspringor i sovrum och vardagsrum, men inte i kök, toalett/bad, hall

Om du kör kolfilerfläkt, sätt inte igen befintlig ventil / kanal.
    Om du stänger ventilen / kanalen i murstocken Då har du ingen frånluft i köket.
    sätt en snygg ventil där i hålet, ventilen ska vara öppen. sätts skåp eller skivor ända upp till taket kan kanalen dras fram till framsidan skåpet eller skivan. brukar vara rätt stor area på kökskanalen... stryp inte ner den för mycket...

Är det helt egen kanal till köket och den är tät, dvs den läcker ej till intilliggande kanaler då kan du eventuellt koppla en kanalansluten köksfläkt.
    Obs, monterar du en kanalansluten fläkt då måste du se till att du har tillräckligt med till-luft, som kommer in i köket från närliggande rum, (vardagsrum eller sovrum beroende på hur din planlösning ser ut.)
    För lite till-luft kan skapa bakdrag i från andra frånluftsventiler. dra upp luft från källare mm

Kör du med kolfiter slipper du bekymra dej om det.

En köksfläkt kanalansluten kan sätta hela självdragsventilationen ur funktion.

Ang. filterbyte i kolfilterfläktar kolla lite på tillverkarens rekomendationer. varierar kraftigt.
    Jag byter 1 gång / år tillverkaren säger 1-2ggr året för min fläkt.

Din lokala sotarmästare ska kunna tala om hur du får göra.

Ps. Jag är ingen expert,
    Har dock läst på en hel del om imkanaler (imkanal heter kanalen från köket på byggspråk)
    Haft mycket prat med lokala sotaren... i just imkanals frågan...

hade inga äldre byggregler än 1946.
    se 1946 års regler här.
    2kap. 6 Kök eller kokvrå skall hava imrör med minst 225 cm2 genomskärningsyta samt med en nära taket och såvitt möjligt över spisen placerad, lätt reglerbar men ej helt stängbar ventil.

Ventilation är mer änn man tror iaf. speciellt nu när man börjar med effektiva köksfläktar, paxfläktar i badrum, samt kalla murstockar....

Redigerat 23 okt 2016 23:41
    • Laddar…
  3. Solari
    Husägare · Västernorrland · 128 inlägg

Solari

Husägare
    I en del av de lägenheter jag bott har de endast varit tillåtet med kolfilterfläkt pga husets gemensamma ventilation. Och som en nackdel kan jag då ta upp att effekten är rent sagt värdelös om man jämför med en "riktig" fläkt (alltså med frånluft).

För mig hade kolfilter inte ens varit ett alternativ.

4. H
    Medlem · Dalarna · 1 784 inlägg

HSP

Medlem
    Klart det är bättre att få bort os med en kanalansluten fläkt, men det är som jag skrev mer att tänka på runt i kring. Så man inte drar in "skitig" luft i köket. Eller trycker in "skitig" luft i andra rum via otäta kanaler.

5. Tompa21
    Hobbysnickare · Jönköping · 145 inlägg

Tompa21

Hobbysnickare
    Jo, det är en villa med självdrag.
    Nackdelen med kolfilterfläkt är väl att den ej tar bort vattenånga, men det mesta kanske sugs ut genom den gamla imkanalen?
    Om vi ska använda den gamla imkanalen istället för kolfilterfläkt, är sotare eller ventilationstekniker mest kunnig (sugförmåga, fri imkanal mm), köket har ju ej använts på 20-30 år?
    Det känns ju att drag finns när man håller handen för utsuget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.