Har fått mögelprickar i taket på toalett med dusch och kan nu konstatera att jag har en köldbrygga precis där. Taket i övrigt håller ca 22 grader men bara 17 grader längs takstolen.
Har ca 50cm lösullsisolering ovanpå och tycker det ser jämnt ut, se bild.
Vid bygget hade de problem med ventilationsrören i området och jag vet att de var på och rörde efter att isoleringen var sprutad.
Jag har jämnat ut isoleringen men tycker inte det blivit bättre, någon som har tips?
Funderar på att köpa en påse lösull och försöka strö ut men jag tror det är svårt att få det bra?
Har ca 50cm lösullsisolering ovanpå och tycker det ser jämnt ut, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid bygget hade de problem med ventilationsrören i området och jag vet att de var på och rörde efter att isoleringen var sprutad.
Jag har jämnat ut isoleringen men tycker inte det blivit bättre, någon som har tips?
Funderar på att köpa en påse lösull och försöka strö ut men jag tror det är svårt att få det bra?
Takstolar och andra reglar skapar ju alltid mer el mindre köldbrygga. Om det går ventilationsrör under isoleringen (?) så minskar de ju den effektiva tjockleken på isoleringen där också. Sedan kan ju ventilationsrör kanske vara problematiska om det står kalluft i dem?
Annars är det väl bara att lokalt fylla på med mer ull? Bara se till så att det inte blir för tätt mot taket/takfotsventilationen om sådan finns/behövs.
Jag skulle nog tagit en byggmatta, om det inte klämmer ihop lösullen för mycket.
Annars är det väl bara att lokalt fylla på med mer ull? Bara se till så att det inte blir för tätt mot taket/takfotsventilationen om sådan finns/behövs.
Jag skulle nog tagit en byggmatta, om det inte klämmer ihop lösullen för mycket.
Klicka här för att svara