Hej alla
Min tigersåg börjar blixtra och bli slö, kollade kolen dom var nerslitna
Var idag i Malmö skulle köpa, men alla butiker har bara större än vad jag behöver.
Mina är höjd 5 mm, bredd 8 mm,
Längden vet ej men djupet i maskin till kol och lock var 18 mm.
Jag var på biltema dom hade inga, Clas Olsson hade fast för stora.
Någon som vet var jag kan köpa i malmö eller trelleborgs området
Eller på nätet?
Tacksam för svar.
Min tigersåg börjar blixtra och bli slö, kollade kolen dom var nerslitna
Var idag i Malmö skulle köpa, men alla butiker har bara större än vad jag behöver.
Mina är höjd 5 mm, bredd 8 mm,
Längden vet ej men djupet i maskin till kol och lock var 18 mm.
Jag var på biltema dom hade inga, Clas Olsson hade fast för stora.
Någon som vet var jag kan köpa i malmö eller trelleborgs området
Eller på nätet?
Tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 4 962 inlägg
Märke, modell underlättar ju om du söker reservdelar. Men visst jag tycker det kan vara lönt att prova byta. Jag hittade några kol till min gamle Cotech från ClasOhlson, via någon leverantör jag inte kommer ihåg alls. Går man på spec/dimensioner kan det gå att hitta billigt. Tror jag betalade en hundralapp eller så.
Den maskinen funkar fortfarande, trevlig med ställbar pendelrörelse osv och är mycket användbar. Har överlevt ett par andra tigersågar jag haft emellan, nu är denna gamla Cotech den enda jag kör med faktiskt. Ordentligt misshandlad maskin på div rivningsprojekt men inget blixtrande längre, kollektorn var fin och nya kolen verkar hålla otroligt mycket bättre än originalmonterade motorkol.
Tänker inte skaffa någon ny tigersåg förrän denna ev ger upp, otroligt seglivad rackare :-D
Den maskinen funkar fortfarande, trevlig med ställbar pendelrörelse osv och är mycket användbar. Har överlevt ett par andra tigersågar jag haft emellan, nu är denna gamla Cotech den enda jag kör med faktiskt. Ordentligt misshandlad maskin på div rivningsprojekt men inget blixtrande längre, kollektorn var fin och nya kolen verkar hålla otroligt mycket bättre än originalmonterade motorkol.
Tänker inte skaffa någon ny tigersåg förrän denna ev ger upp, otroligt seglivad rackare :-D
Det går bra att justera storleken på kolen med en plattfil. Håll kolet med fingrarna och gnid mot filen. Håll koll så ytorna blir parallella. Lätt att det drar iväg mot kilform.
Håll koll så det är samma typ av kol. Det är olika hårdhet beroende på spänning och ström. Så inga 230v kol i en 12v maskin.
Håll koll så det är samma typ av kol. Det är olika hårdhet beroende på spänning och ström. Så inga 230v kol i en 12v maskin.